تبیان، دستیار زندگی
امیر راد از برگزاری اولین جشنواره بین المللی «رادیکال پرفورمنس» در تابستان سال ۹۶ خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادیکال زرین بگیرید

امیر راد از برگزاری اولین جشنواره بین المللی «رادیکال پرفورمنس» در تابستان سال ۹۶ خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

بخش هنری تبیان
امیر راد

امیر راد دبیر جشنواره بین المللی «رادیکال پرفورمنس» درباره نخستین دوره این رویداد به خبرنگار مهر گفت: از روز پایان چهارمین فستیوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» در سال ۹۳ تصمیم به برگزاری چنین جشنواره ای گرفته شد. هدف اولیه در آن زمان شناسایی بهتر فعالان این حوزه بود اما با گذشت زمان و همزمان رصد برخی رویدادهای دیگر، اهداف گسترش یافت و انگیزه برای برگزاری جشنواره بیشتر شد. در حال حاضر مهمترین هدف برگزاری این جشنواره تجمیع شاخه های گسترده حوزه اجرا است زیرا این حوزه (پرفورمنس در معنای عام) به دلیل ویژگی میان رسانه ای بودن شاهد پراکندگی تجربیات در طیف وسیعی از زمینه ها از تجسمی تا نمایش است به این ترتیب امکان دیالوگ و انتقال تجربیات در حوزه تئوری و عملی از آن سلب می شود که امیدوارم با برگزاری جشنواره «رادیکال پرفورمنس» و تمرکز بر این گونه آسیب ها بخش بزرگی از این معضل مرتفع شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در سال های گذشته علاوه بر فسیتوال «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» که متمرکز بر پرفورمنس آرت است شاهد حضور شاخه هایی از پرفورمنس در جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تجسمی فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی بودیم که اتفاق بسیار فرخنده ای است و امیدوارم تداوم یابد. از آنجا که در بیشتر این رویدادها به نوعی فعالیت و حضور نزدیک داشته ام (کیوریتور، داور، مشاور و مدیر پروژه) شناسایی کمبودها و پیداکردن راهکارهایی جهت رفع آنها برایم میسرتر است به این ترتیب و برپایه آنچه گفته شد طراحی جشنواره «رادیکال پرفورمنس» برای دوره نخست طیفی از مهمترین زیرمجموعه های پرفورمنس را دربر می گیرد و شامل بخش هایی چون آلترناتیو پرفورمنس، پرفورمنس آرت، ویدیوپرفورمنس و سایبرپرفورمنس است که برخی از این مدیوم ها برای نخستین بار به فضای عمومی هنر ایران معرفی می شوند.

جشنواره «رادیکال پرفورمنس» شامل بخش هایی چون آلترناتیو پرفورمنس، پرفورمنس آرت، ویدیوپرفورمنس و سایبرپرفورمنس است.

به گفته وی، در بخش های ویدیوپرفورمنس و سایبرفورمنس فراخوان، بین المللی خواهد بود. مدیر کانون نیومدیای موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: ویدیوپرفورمنس و سایبرپرفورمنس دو مدیومی هستند که در ایران شناخته شده نیستند و یا بسیار کم شناخته شده اند و هدف از معرفی آنها معرفی گستره امکانات بیانی این مدیوم ها است. ما در این دو بخش فراخوان را بین المللی کردیم تا شاهد تجربیات بین المللی در این دو حوزه نیز باشیم.

راد با اشاره به جایزه ویژه این جشنواره به نام «رادیکال زرین» گفت: در این جشنواره و در هر بخش یک اثر برگزیده خواهد شد و «رادیکال زرین» جایزه ویژه این جشنواره از سوی داوران به هنرمندان تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این جشنواره ۱۱ داور در چهار گروه پنج نفره آثار را داوری خواهند کرد. همه آثار تا ۱۵ اردیبهشت ماه به صورت آنلاین دریافت خواهد شد سپس گزینش آثار آغاز می شود. به جز ویدیوپرفورمنس که هنرمند باید اصل اثر را آنلاین ارائه کند در باقی موارد طرح ها ارائه می شوند. ذکر این نکته هم ضروری است که طرح ها به صورت آنلاین و بدون نام هنرمند و با شناسه دیجیتال به دست داوران می رسد. بعد از مرحله اول که گزینش طرح ها است متنخبان برای ارائه حضوری دعوت می شوند که در این بخش و بعد از ارائه طرح توسط هنرمندان، داوران مشاوره هایی برای اجرا ارائه خواهند کرد که ممکن است برخی از اجراها مشروط به گرفتن مشاوره تا روز اجرا شوند. این شیوه داوری علاوه بر این که برخی سوتفاهم ها در میان هنرمندان را از بین می برد از سوی دیگر تاکیدی است بر اهمیت مساله آموزش و پرورش که در نگاه من و با توجه به سوابق کاری ام بسیار مهم است. خوشبختانه این شیوه داوری همراه با مشاوره را در سال های گذشته در برخی از جشنواره ها به کار گرفته ایم که نتایج بسیار خوبی دربر داشته است.

راد با بیان اینکه این فستیوال در تابستان برگزار خواهد شد اما زمان دقیق آن معلوم نیست، بیان کرد: چون هنوز تعداد آثاری که به جشنواره راه پیدا می کنند برایمان مشخص نیست زمان دقیق را نمی توانیم اعلام کنیم، اما این جشنواره در نیمه تابستان برگزار خواهد شد و محل اجرای آن هم متمرکز نخواهد بود و در چند مکان اتفاق خواهد افتاد.

به گفته دبیر نخستین فستیوال «رادیکال پرفورمنس»، هر هنرمند می تواند یک اثر در هر بخش جشنواره ارسال کند و آثار نباید پیش از پایان مرداد ۹۶ اجرا و یا نمایش داشته باشند.

راد در پایان درباره هدف گذاری نهایی این جشنواره نیز بیان کرد: ایده آل شخصی من این است که بتوانیم با این جشنواره این حوزه را گسترده تر معرفی و افراد بیشتری را با این حوزه آشنا کنیم. امیدوارم هنرمندان خارج از مرکز هم حضور گسترده ای در این جشنواره داشته باشند و شخصا دوست دارم هنرمندانی از سایر نقاط ایران را بیشتر در این جشنواره ببینم. در بخش بین الملل هم به دنبال معرفی نگاه و رویکرد های بین الملی در حوزه پرفورمنس به فضای هنری ایران هستیم و از سویی معرفی دستاوردهای هنرمندان ایرانی -به خصوص در چند سال اخیر- به عرصه بین المللی. از دیگر برنامه ها برگزاری کارگاه ها و ورکشاپ هایی است تا پیش از پایان فراخوان که امیدوارم عملی شود.

نسیم احمدپور، ساندرا بازیج، آزاده گنجه، الیاس امینیان، سعید بهنام، انریکو توماسلی، اصغر دشتی، امیر راد، مهدی صدر، رضا غیور، علی فیروز جنگ به عنوان داوران این جشنواره معرفی شده اند.


منبع: خبرگزاری مهر