تبیان، دستیار زندگی
در مجموعه چهار سال، حقوق همه افراد کم درآمد، حداقل به دو برابر افزایش پیدا کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگترین خیانت به مردم دروغ است

در مجموعه چهار سال، حقوق همه افراد کم درآمد، حداقل به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

بخش سیاست تبیان

بزرگترین خیانت به مردم

نشست‌خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم درآمد است گفت: شرایط زندگی مردم به لحاظ سیاسی و اقتصادی طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش بینی می کردیم. این نکته حائز اهمیت است که اولین دغدغه دولت زندگی افراد کم در آمد است.

وی افزود: احساس می کنیم با رهنمودهای رهبری و حمایت مردم، دولت در دستیبابی به برخی اهداف خود موفق بوده است.

آقای روحانی گفت: خوشحالم که به عرض ملت برسانم اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران، بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی‌شان به دو برابر یا بیش از آن افزایش یافته است.

مسئله سوریه موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه است، ما از ابتدای ماجراهای سوریه که به 6 سال قبل مربوط می شود نظر ما این است که کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکنند.

رئیس جمهور افزود: امسال هم برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی 20 درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه می شود که رقمی بین 180 تا 200 هزار است و در مجموع دولت یازدهم حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دو برابر افزایش یافته است.

حقوق کم درآمدها در دولت یازدهم دو برابر شده است

رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم شاید  نخستین دولتی باشد که  اضافه حقوق کارمندان و کارگران  در آن  بیش از تورم  سالانه  بوده است .

آقای روحانی در دهمین نشست خبری  خود با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی افزود : دولت یازدهم در طول تلاشهایش  در بیش از سه سال و نیم  گذشته و بویژه در سال 95 موفقیت هایی داشته که  من به برخی از آنها اشاره می کنم.

وی گفت : با رهنمودهای  مقام  معظم  رهبری  و  حمایت مردم،  دولت در برخی از اهدافی که مد نظر داشته  موفق بوده است .

آقای روحانی افزود : در سال 95  شرایط  زندگی مردم  از لحاظ سیاسی، خدمات دولت  و  اقتصادی  طبق گزارش همه مراکز  آمار رسمی کشور و جهانی  بهتر از حدی بود که در آغاز سال  پیش بینی می کردیم .

رئیس جمهور گفت : قشرهایی که دارای  درآمد کمتری هستند  مثل  حقوق بگیرانی که  حقوق آنها  حداقلی است بازنشستگان و افراد تحت  پوشش  کمیته امداد امام و  بهزیستی    در مجموع  چهار سال دولت یازدهم  دریافتی آنها  به دو برابر و یا بیش از دو برابر  افزایش پیدا کرده  است .

وی ادامه داد : در سال 96 هم برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی  20 درصد حداقل حقوق  به دریافتی آنها اضافه خواهد شد که  رقمی بین 180 تا 200 هزار تومان است.

آقای روحانی گفت :  در مجموع  چهار سال دولت یازدهم  حقوق  همه  افراد کم درآمد حداقل به دو برابر افزایش پیدا کرده است ؛گاهی  دو و سه دهم ، گاهی دو و نیم برابر و گاهی بیشتر  مثل معلمان و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند.

رئیس جمهور افزود: این نکته حائز اهمیتی  است که دولت  نخستین  دغدغه اش زندگی  افراد کم درآمد  این جامعه بوده است .

آقای روحانی گفت :دولت یازدهم  شاید نخستین دولت باشد در مقایسه با دولت های  گذشته  که همه ساله  افرادی که  حقوق و دستمزد دریافت می کنند اعم از کارمندان یا کارگران  اضافه حقوقشان بیش از تورم  سالانه بوده است.

وی افزود : در گذشته هیچ وقت اینطور نبوده که اگر  تورم سالانه مثلا  10 یا 12 درصد است حقوق و مستمری آنها 14 یا 15درصد اضافه شود  این بطور عام از آغاز این دولت از سال 93 که بودجه 93 را  تقدیم کردیم تا سال 96 به طور منظم انجام شده است .

آقای روحانی گفت :وضع کشاورزان ما که جزو  اقشار پردرآمد  جامعه نیستند و بعضی از آنها جزو قشرهای کم درآمدند کلا در دولت یازدهم  در مقایسه با گذشته بسیار بهتر شده است.

رئیس جمهور در آغاز  این نشست خبری آغاز سال جدید و ایام مبارک ماه رجب  مخصوصا  میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) را تبریک گفت .

این دولت به فکر محرومان، مستضعفان و حاشیه نشین ها بوده است

رئیس جمهور گفت: بر طبق آمار و ارقام، این دولت به فکر محرومان، مستضعفان و حاشیه نشینان بوده است.

آقای روحانی در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: این دولت بیشترین توجه را به مسئله درمان و محیط زیست قرار داده و این دو موضوع جزو اولویت های آن بوده است.

رئیس جمهور گفت: در این دولت، اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم تحت پوشش بیمه های درمانی قرار گرفته اند.

آقای روحانی افزود: همچنین اولین بار در تاریخ کشور تمام حاشیه نشینان تحت پوشش بیمه درمانی و خدمات درمانی قرار گرفته اند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت های بخش کشاورزی گفت: در سال 91 پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شد 860 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 95 به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسید.

آقای روحانی افزود: کشاورزان همان قشرهای زحمت کش جامعه هستند که بزرگ ترین خدمت را در جامعه انجام می دهند و امنیت غذایی را تامین می کنند.

رئیس جمهور گفت: تراز تجاری در مواد غذایی در سال 92 ، منهای 8.1 درصد بود که این رقم در سال 95 به منهای 2.6 درصد رسید.

آقای روحانی افزود: این فاصله در واقع نشان دهند ه تولید، تلاش و خوداتکایی بیشتر ماست.

رئیس جمهور گفت: در سال 92 تولیدات کشاورزی ما حدود 97 میلیون تن بود که در سال 95 به 118 میلیون تن رسید یعنی در طول عمر دولت یازدهم، حدود 21 میلیون تن افزایش در تولیدات کشاورزی داشته ایم که این به معنای بهتر شدن زندگی کشاورزان، باغداران و دامداران است و خودکفایی و اقتصاد مقاومتی را نشان می دهد.

افزایش 21 هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم

رئیس جمهور گفت: 21 هزار تخت بیمارستانی در این دولت اضافه شده است که تلاش می کنیم تا پایان دولت به 24 هزار تخت افزایش یابد.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در نشست خبری افزود: این افزایش تخت به میزان یک چهارم تخت بیمارستان های کشور در طول تاریخ است یعنی اینکه تعداد تخت های بیمارستانی در ایران بیش از 80 هزار تخت بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به توجه دولت یازدهم به روستاها بر دقت هرچه بیشتر به آمار و ارقام مطبوعات و رسانه ها در این بخش تاکید کرد و گفت: تا سال 92 به 14 هزار روستا گازکشی شده بود که در این دولت 9 هزار روستا گازکشی شد.

آقای روحانی افزود: در این دولت همه روستاهای بالاتر از 10 خانوار (جز 8 روستا که به علت تخلفاتی که داشته اند) برق دار شده اند.

رئیس جمهور گفت: در این دولت 5 هزار و 200 روستا دارای آب بهداشتی شدند و در بخش کمک به اقشار کم درآمد جامعه و توجه به راه و درمان روستاها و بخش آموزشی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه در این دولت 25 هزار روستا به اینترنت وصل شده اند، افزود: افتخار این دولت این است که اینترنت را توسعه داد و درحال نهایی کردن شبکه ملی اطلاعات است و با وجود افزایش پوشش اینترنت اما قیمت آن را افزایش نداد.

رئیس جمهور گفت: از دیگر افتخارات دولت این است که فضای جامعه، خیابان ها، دبیرستان ها و دانشگاه های ما کمتر امنیتی شده و فضای محبت و دوستی توسعه یافته است.

همه تلاش دولت این بوده که فضا، فضای دوستانه، محبت و برادری باشد

رئیس جمهور گفت: همه تلاش دولت این بوده است که فضاها، فضاهای دوستانه، محبت و برادری باشد.

آقای روحانی با بیان اینکه دو انتخابات بزرگ در پیش داریم افزود: از همه مردم خواهش می کنم که این دو انتخابات بزرگ، انتخابات برای نزدیک تر شدن ماهاست.

رئیس جمهور گفت: باید جناح ها، احزاب و گروه ها باشند و اشکالی ندارد حرفهایشان را بزنند، آمار و ارقامی که اعلام می کنند دقیق باشد.

آقای روحانی افزود: نباید به مردم دروغ گفته شود، که این بالاترین خیانت است، مخصوصا دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم بشود.

رئیس جمهور گفت: این ناامیدی ایجاد نشود که مردم بگویند این 39 سال پس از انقلاب، این خون شهیدان و این همه تلاش چه شده است.

آقای روحانی افزود: مردم ما می دانند و شرایط منطقه و جهان را نیز می دانند.

رئیس جمهور گفت: طی مسیرهای پرافتخارتر برای این کشور در سایه همدلی و وحدت امکانپذیر است و من دیروز در برنامه هسته ای بسیار خوشحال شدم که در سال 95 چهل و دو پروژه مهم به ثمر رسید و اعلام افتتاح شد.

آقای روحانی افزود: ما در همه زمینه های فناوری های پیشرفته، به ویژه فناوری هسته ای دارای پیشرفت هستیم.

رئیس جمهور گفت: آمار به ما خواهد گفت که فضا برای تحرک ما بیشتر شده است، از همه دستگاه ها که از این فضا استفاده می کنند تشکر می کنم.

آقای روحانی افزود: در ایام انتخابات باید وحدت و دوستی بیشتر بشود و شکاف کمتر شود و امید دوستانمان بیشتر و ترس دشمنانمان بیشتر شود.

رئیس جمهور گفت: انتخاباتی رقابتی و قانونی خلق شود با حماسه ای بزرگ و در سال اشتغال برای تولید ملی تلاش کنیم.

برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده است

رئیس جمهور گفت: ابلاغیه هایی تهیه شده که امضا کرده ام، این ابلاغیه ها امروز به همه دستگاه ها واصل خواهد شد و برنامه امسال برای تولید ملی و اشتغال مشخص شده است.

آقای روحانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: برای همه دستگاه ها کارهایی را که از امروز باید شروع کنند و برای همه آنها زمان بندی شده است که در چه زمانی برنامه را تدوین و چه زمانی به سازمان برنامه و بودجه و یا به ستاد اقتصاد مقاومتی بدهند تا به فعل و عمل در بیاید،  این ابلاغیه ها مشخص شده است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در پایان سال 96 دولت بتواند آمار افتخارآمیزی از کارهایی را که در زمینه تولید ملی و اشتغال می دهد به ملت ایران عرضه کند و آنچه که مورد تأکید مقام معظم رهبری بود، ان شاء الله همه موفق به اجرای آن باشیم.

آقای روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد که پرسید آقای رئیس جمهور وجه تمایز اولویت های اقتصادی شما در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چه خواهد بود؟ به طور مشخص سیاست های پرداخت یارانه نقدی، سیاست های نظام بانکی و سیاست های رونق اقتصادی چه تفاوتی با دوره های کنونی خواهد داشت؟ افزود: در این جلسه ما راجع به بحث های انتخاباتی نمی خواهیم اصلاً صحبت کنیم اما اینکه دولت به طور کلی برای آینده چه فکری کرده و چه برنامه ای دارد می شود در قالب آن به سوال شما پاسخ داد.

رئیس جمهور گفت: مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون می بایست اجرا می شد که این دولت تلاش کرده برنامه یارانه را در چارچوب قانون اجرا کند.

آقای روحانی افزود: یک بخشی از یارانه را دولت به بخش هایی برده که اهمیت داشته است مثلاً در بخش کشاورزی که  ما اکنون پولی که بابت گندم می دهیم با قیمت گندم در بازار بین المللی خیلی متفاوت است، تقریباً چیزی حدود دو برابر است.

رئیس جمهور گفت: قیمت گندم در بازار بین المللی 700 تومان است اما ما 1300 تومان می خریم که در واقع به کشاورزان یارانه می دهیم.

آقای روحانی افزود: همچنین این یارانه ای که دولت در بحث درمان می دهد، پولی که مردم می بایست در بیمارستان ها می دادند 37 درصد است اما اکنون شش درصد می دهند و در روستاها سه درصد می دهند که این به معنی استفاده صحیح از یارانه است.

روحانی در پاسخ به خبرنگار چین: کلید حل مشکلات، مذاکرات بود و نه توافق هسته ای

رئیس جمهور گفت: اگر هم نظر شما یارانه نقدی باشد که پرداخت می شود به طور کلی دولت باید تابع قانون باشد، به نظر ما در چارچوب آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است این دولت آن را اجرا خواهد کرد، به طور طبیعی دولت بعدی نیز در چارچوب مصوبات مجلس آن را اجرا و عملی خواهد کرد.

آقای روحانی افزود: نظر شخصی من این است و به دوستان اقتصادی نیز مدتی است گفته ام و سال گذشته به آنها گفته ام که در این خصوص فکری کنند چون  اقشاری در جامعه داریم که آسیب پذیرترند و بیشتر تحت فشارند، اینکه یارانه یکسان به همه داده شود خیلی معلوم نیست که مطلوب باشد، باید اقشار آسیب پذیر یارانه بیشتری بگیرند.

رئیس جمهور گفت: برای این کار ما داریم برنامه ریزی می کنیم، از سال گذشته نیز برنامه ریزی می کنیم، ان شاء الله یارانه نقدی اقشار کم درآمد طبق برنامه ای که دولت دارد، اضافه خواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه نشست در پاسخ به خبرنگار رادیو که پرسید شما در زمان انتخابات قول هایی به مردم داده بودید که وضعیت اقتصادی مردم را به نحوی بهبود می بخشید نیازی به 45 هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، آیا به نظر شما این وعده محقق شده است یا خیر؟ همچنین در خصوص نظام های بانکی نیز شما همواره یکی از منتقدان اصلی اصلاح نظام بانکی کشور بودید به طوری که گفته بودید و ما ادراک مع البانک و مراجع تقلید و برخی از مردم نیز نسبت به نظام بانکی کشور منتقد هستند، چرا نظام بانکی کشور ریشه ای اصلاح نمی شود؟ گفت: درست می گویید ما باید به جایی برسیم که مردم ما نیازمند یارانه نقدی نباشند و این حرف درست است اما آیا این کار در ظرف چهار سال حتماً به نتیجه می رسیم؟

آقای روحانی افزود: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم این بود که این یارانه های نقدی را یک مقدار به جای اینکه آن را اضافه کنیم به بخش های دیگر بردیم، به بخش های تولیدی، خدمات اجتماعی.

رئیس جمهور گفت: باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب باشد که مردم نیاز نداشته باشند که این حرف کاملاً درست است.

آقای روحانی با طرح این سؤال که چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ افزود: همه مردم باید مشغول به کار شوند یعنی بیکار نباید داشته باشیم، همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، این کارها چگونه امکانپذیر است؟

رئیس جمهور گفت: اگر همه شغل داشته باشند که شعار امسال نیز بحث اشتغال است بدون فناوری، بدون سرمایه گذاری و بدون امنیت اجتماعی- فرهنگی امکان پذیر است؟ ما باید سرمایه زیادی را کارآفرینان ما باید بیاورند، باید دلشان قرص باشد، باید به آینده مطمئن باشند، آینده را سیاه کردن، تاریک کردن...

آقای روحانی افزود: بعضی ها نمی دانند چرا ماشین دودی اند، حرف که می زنند دود پخش می کنند، همه فضا را سیاه می کنند، برای چه این کار را می کنند؟ ما یک فضای روشنی داریم، ایران آبادی داریم، حتماً ایران بهتری در سال های بعد خواهیم داشت، برای چه فضا را دودآلود می کنیم؟ برای چه مردم را به تردید می اندازیم؟ به قول اقتصادی ها، این عدم قطعیت را برای چه القاء می کنیم، روشن و واضح است، ما باید فضا را امیدوارانه کنیم و همه باید تلاش کنند، باید سرمایه جذب شود، باید سرمایه بیاید.

رئیس جمهور گفت: یک تعداد هواپیما آمد یعنی خریداری شد، بعضی ها نمی دانم چطور شد که به آنها برخورد؟ یعنی هواپیمای نو به آنها برخورد، که نمی دانم از کجا این پیش آمد و هنوز نتوانستم بفهمم، گفتند ما هواپیمای نو سوار شویم ما که هواپیمای کهنه را داریم.

آقای روحانی افزود: خیلی خب آنها که می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند بروند سوار شوند، مردم ما که در سال بیش از چهار میلیارد دلار به شرکت های خارجی می دهند برای صندلی هایی که برای سفر از آنها خریداری می کنند، حالا این اشکال دارد که این چهار میلیارد دلار را ما خود از مردم بگیریم و شرکت های داخلی خودمان این پول را بگیرند و به شرکت های خارجی ندهیم؟ بعضی ها می گویند ما این را به شرکت های خارجی بدهیم.

رئیس جمهور گفت: ما نیاز به فعالیتداریم، گردشگری یکی از آن جاهایی است که باید پیش ببریم.

در واقع امریکا با حمله موشکی به سوریه به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد و معتقدیم که تروریست ها اگر قصد دارند اقدامی انجام دهند به دنبال فضایی بالاتر از مذاکرات صلح هستند.

آقای روحانی افزود: می خواهم بگویم این حرف بحق است و باز هم تأکید می کنم کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد و این راه طولانی پیش روی ماست و همه باید دست به دست هم بدهیم.

رئیس جمهور گفت: ما وقتی می گوییم این کار باید اجرایی شود شما تصور می کنید کار دستگاه اجرایی است، مگر دستگاه اجرایی به تنهایی می تواند؟ باید دستگاه اجرایی بیاید، دستگاه قضایی و دستگاه مقننه، همه باید بیایند، همه دست به دست هم دهیم و این کاری است که رسالت و وظیفه همه ماست و دولت نیز وظیفه دارد.

آقای روحانی در پاسخ به بخش دوم سؤال این خبرنگار افزود: من اکنون نیز می گویم و ما ادراک مع البانک، بانک خیلی نیاز به اصلاحات دارد، البته من در اینجا می خواهم از بانکهای کشور به خاطر کاری که در سال 95 کردند تشکر کنم.

رئیس جمهور گفت: بانک های ما در سال 95   43 درصد بیشتر از سال قبل تسهیلات به مردم دادند، این رقم رقم بسیار خوبی است، بیش از 430 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف تسهیلات به مردم دادند، 24 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک از بانکها تسهیلات گرفتند.

آقای روحانی افزود: بانکها کار خوبی در سال گذشته انجام دادند، من از آنها تشکر می کنم و بعضی ها نسبت به برخی از مدیران بانکها ظلم و بی انصافی در قضاوت کردند.

رئیس جمهور گفت: گذشته از همه اینها، بانکهای ما نیاز به تحول دارند و این درست است، ما در سال گذشته مجموعاً برخی از بدهی بانکها را پرداخت کردیم.

آقای روحانی افزود: همانطور که می دانید، این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را پرداخت می کند، همه دولت ها بدهی درست می کردند و می رفتند و می گفتند دولت بعدی یک کاری می کند اما این دولت دولتی است که برای نخستین بار بدهی خود را پرداخت می کند.

رئیس جمهور گفت: سرمایه بانکهای دولتی تقریباً دو برابر شده است و این کار بزرگی است که دولت نسبت به بانکهای دولتی انجام داده است و در عین حال اصلاحات فراوانی داریم.

آقای روحانی افزود: من در سال گذشته یک دستورالعملی را به معاون اول ابلاغ کردم که یک بخشی مربوط به بانکها بود، معاون اول در این زمینه کارهای زیادی کرد، ما جلسات اقتصادی گذاشتیم و مشکل بانکها یکی از مشکلاتی است که در دولت یازدهم خیلی کم حل شده است.

رئیس جمهور گفت: ما در دولت یازدهم مسیرهایی را شروع کردیم، در بعضی مسیرها پیشرفت خیلی خوب بود حتی سرعت خیلی بیش از تصور ما بود و در بعضی جاها نیز سرعت کم بود و بعضی جاها نیز حرکت ما بسیار کند بود.

آقای روحانی افزود: در مبارزه با فساد یک حرکت بزرگ را دنبال می کردیم اما همه باید می آمدند و این کار بزرگ باید انجام می شد.

رئیس جمهور گفت: این دولت کار بزرگی کرد از 25 میلیارد قاچاق به 15 میلیارد رسید، آخرین رقمی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا به من گفت این بود که رقم پایین تر از این آمده و قرار شد محاسبه کنند و به من بدهند که هنوز نداده اند، احتمال می دهم رقم بین 15 میلیارد و 10 میلیارد باشد بنابراین از 25 میلیارد اگر به 10-12 میلیارد رسیده باشیم معنایش این است که قاچاق نصف شده است.

آقای روحانی افزود: کار بزرگی شده اما در عین حال این کار کاری است که باید سرعت بیشتری پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: خلاصه درباره بانکها قدم هایی برداشته شده و قدم های بیشتری باقی مانده است.

رئیس جمهور: استفاده از سلاح شیمیایی ازجانب هر گروهی محکوم است

رئیس جمهور گفت: کاربرد سلاح شیمیایی در هر جا و هر وقت ازجانب هر گروهی محکوم است.

آقای روحانی در دهمین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به منتظری خبرنگار کانال یورونیوز افزود: مسئله سوریه موضوع بسیار مهم و حساسی در منطقه است، ما از ابتدای ماجراهای سوریه که به 6 سال قبل مربوط می شود نظر ما این است که کشورهای دیگر در حمایت از تروریسم دخالت نکنند اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای غربی به تروریست ها کمک کرده اند.

رئیس جمهور گفت: در اولین سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به روسای اروپایی که ملاقات کردم خاطرنشان کردم حمایت شما از تروریست ها تا چه اندازه می تواند برای خود شما خطرناک باشد و اگر ادامه بدهید این ناامنی ها را در پایتخت کشورتان شاهد خواهید بود.

آقای روحانی افزود: این یک خطا و اشتباه بزرگی است که رخ داد و جمهوری اسلامی ایران معتقد است تروریست هایی که از سراسر کشورهای منطقه و غیرمنطقه ای در سوریه هستند و با مردم به وحشیانه ترین شکل می جنگند، باید متوقف شوند البته در خود سوریه باید اصلاحاتی صورت بگیرد به ویژه در حکومت، وقتی ما می گوییم تنها راه حل صندوق رای است این صندوق رای تنها برای تهران، اصفهان و ایران توصیه نمی شود آن را برای همه منطقه توصیه می کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: همه منطقه اگر مثل ایران اتکایشان به صندوق آراء باشد مشکلاتشان کم می شود و تمام خواهد شد.

آقای روحانی ادامه داد: ان شاءالله امیدواریم اصلاحاتی در سوریه هم تحقق یابد که البته ضرورت دارد اما در حادثه اخیر امریکایی ها به بهانه ای این حمله را انجام دادند که این بهانه نه مستند بود و نه مشخص. یک مقدار گاز شیمیایی در خان شیخون منتشر شده بود که در پی آن تعدادی کشته و زخمی شدند. این انتشار از کجا بود و چگونه صورت گرفت؟

وی افزود: ما در گفتگوی تلفنی با آقایان بشار اسد و پوتین روسای جمهور سوریه و روسیه گفتیم اعتقادمان این است که یک کمیته حقیقت یاب بین المللی تشکیل شود و با تحقیق در منطقه تشخیص دهند که انتشار این گاز از کجا بوده است، البته آقای پوتین به من گفت تشخیص این موضوع بسیار ساده است.

رئیس جمهور گفت: حال اگر مشخص شود که انتشار این گاز ازطرف تروریست ها بوده است، امریکا چگونه می تواند درباره حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه توضیح دهد؟ و اگر تروریست ها بفهمند که هر وقت گازی را در جایی منتشر کنند امریکا به حمایت از آنها به پا می خیزد وضع سوریه و منطقه چه خواهد شد؟

آقای روحانی افزود: در پی حمله موشکی امریکا، روسیه اعلام کرد تا درگیری چند اینچ فاصله داشتیم. در صورت اشتباه در هدف گیری امکان داشت این موضوع به یک درگیری بزرگ تبدیل شود. بنابراین کاری که امریکایی ها انجام دادند با حقوق بین الملل و منطق و منافع کشورها و منافع منطقه سازگار نیست بنابراین کشورهایی که امریکا را به تقویت کردن تروریست ها تشویق می کنند اشتباه بزرگی می کنند.

رئیس جمهور گفت: تروریست ها دو شکست بسیار بزرگ خوردند یکی در حلب و در حملات هفته های اخیر در حمات و این اقدام امریکا شاید برای جبران شکست تروریست ها بود اما به هر دلیلی که باشد این کار از نظر ما ناپسند، نادرست و محکوم است البته که کاربرد سلاح شیمیایی صرف نظر از اینکه عاملانش چه کسانی باشند به طور کلی محکوم است. همانطور که می دانید ما کشوری هستیم که قربانی سلاح شیمیایی هستیم وقتی می گوییم خان شیخون یاد سردشت و حلبچه می افتیم.

آقای روحانی افزود: ما در این منطقه سال ها برابر سلاح شیمیایی زجر کشیده ایم و به هیچ عنوان نباید در منطقه ما اجازه داده شود هیچ گروه تروریستی و یا هیچ کس از سلاح شیمیایی مخرب استفاده کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دوم خبرنگار یورونیوز گفت: وزارت خارجه موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران  را پیگیری می کند و براساس مقررات کشور اجرا می شود.

حل مشکلات در صد روز، دروغ بزرگی است

خبرنگار روزنامه همشهری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور، درباره وعده انتخاباتی آقای روحانی برای حل مشکلات اقتصادی در طول صد روز و تغییر این موضع در 30 اسفند سال گذشته مبنی بر اینکه این مشکلات در دولت بعدی هم حل نمی شود، پرسید.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: یک دروغ بزرگی در بعضی روزنامه ها و سایت ها پخش شد و من ممنون هستم که شما به این موضوع اشاره کردید. من چه زمانی گفتم صد روزه مشکلات را حل می کنم؟ صحبتی که من کردم این بود که اگر در انتخابات موفق شوم پایان صد روز اول کارهایی را که در این مدت انجام دادم اعلام می کنم این عین صحبت من است.

آقای روحانی افزود: اما عده ای مخرب اعلام کردند که من گفته ام این مشکلات را صد روزه حل می کنم. کسی که قصد داشت مشکلات را یک شبه حل کند فرد دیگری بود، من نبودم؛ دولت کارهایی در صد روز اول انجام داد که در پایان این مدت اعلام کرد، در آن صد روز یک سری برنامه ها برای برطرف کردن موانعی که برای پیشرفت اقتصادی دارد که در همان 15 روز اول در دولت آوردیم و در 19 ماده تصویب کردیم که منجر به اجرا شد.

رئیس جمهور گفت: فکر می کنید تورم از 45 درصد به 25 درصد در سال 93 از آسمان هفتم نازل شد؟ ما از روز اول برنامه ریزی و کار کردیم که تورم از 25 درصد به 15 درصد برسد  و در ادامه تک رقمی شود برنامه من این بود از اول اعلام کردم و گفتم در سال 96 تلاشم این است که تورم را تک رقمی کنم، این اتفاق در سال 95 افتاد ، شما باید بگویید که این برنامه من دقیق بوده و کارم دقیق تر از برنامه که یک سال زودتر این اتفاق افتاد.

آقای روحانی ادامه داد: من در برنامه گفتم رشد منفی را مثبت می کنم ، رشد منفی ما در سال 91 ، منهای 6.8 بود آیا در 93 این رقم مثبت شد یا نه؟ سال 93 اولین سالی است که ما فعال شدیم .

رئیس جمهور افزود: ما آخر سال 92 آمدیم و اول 93 رشد اقتصادی را مثبت کردیم و سال های 94 و 95 مثبت بود و برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم انداز ازجانب مقام معظم رهبری امسال رشد اقتصادی را به بالای 8 درصد رساندیم این اولین بار در طول 12 سال گذشته بود ، پس برنامه اقتصادی دولت ، کار ما، خودکفایی های ما روشن است.

آقای روحانی گفت: ما در گندم و گازوئیل خودکفا شدیم، امسال در بنزین خودکفا خواهیم شد ، در گاز خودکفا شدیم و نیاز نداریم، در زمینه ریل و جاده و راه آهن و موارد دیگر خودکفاییم.

وی افزود: من 4 سال منتظر این سوال بودم که کسی از من سوال کند و من این دروغ را بگویم . من می دانم دقیقا چه چیزی گفته ام ، من گفتم دولتی هستم که در برنامه صد روزه ام در پایان این مدت اقداماتم را اعلام می کنم ، من نگفته ام که در صد روز مشکلات را حل می کنم،  آدمی که عقل نداشته باشد چنین صحبت می کند؟ مگر می شود مشکلات را در صد روز حل کرد؟ مگر می شود در چهل سال حل کرد؟ چهل سال هم درست نیست، صد سال دیگر هم مشکل اقتصادی هست، مشکلات قدم به قدم باید حل شود، تورم پایین بیاید، رشد اقتصادی بالا بیاید تا سرمایه گذاری بیشتر انجام بگیرد بنابراین کار دولت درست بوده و طبق برنامه پیش رفته و من ممنونم که این دروغ بزرگ را اشاره کردید که توضیح دادم، این دروغ بزرگی است که برخی افراد مخرب دائم تکرار می کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره دستگیری مدیران کانال های تلگرامی و دستورهایی که درباره پیگیری این موضوع داده شده است گفت: این سوال مهمی برای جوانان و جامعه است، یکی از قول های این دولت این بود که مردم آزادی را بهتر لمس کنند، بعضی ها می گویند اقتصاد را هم باید لمس کرد، باید آزادی را هم لمس کرد، به هرحال باید همه احساس کنند که این کشور یک کشور مردم سالار دینی است.

وی افزود: به خاطر اینکه یک نفر از یک نظر، حزب یا جناح حمایت کرده است معنا ندارد که به زندان برود ، روزهای آخر سال قبل بود درست موقع تعطیلات، معمولا یکی از شیوه هایی که بعضی ها به کار می برند و امیدواریم دیگر در قوه قضاییه دیده نشود این است که وقتی می خواهند فردی را شنبه صبح احضار کنند، شنبه احضار نمی کنند چون طرف باید وثیقه بگذارد و  تا ظهر وثیقه ای گذاشته می شود و فرد آزاد می شود، پنجشنبه فرد را احضار می کنند که روز نیمه تعطیل و جمعه که روز تعطیل است که فرد دو شب در بازداشت به سر می برد. بعضی ها می گویند آب خنک خوردن  در زندان مستحب است اینها درست در شب تعطیلات آمدند عده ای جوان را دستگیر کردند همان زمان به وزیر کشور و وزیر اطلاعات دستور دادم مسئله را پیگیری و به من گزارش کنند.

آقای روحانی گفت: گزارش وزیر اطلاعات، طبق اطلاعاتی که داشت این بود که این افراد جرمی مرتکب نشده اند و این موضوع را به صراحت در دولت اعلام کرد، وزیر کشور هم به من گفت که این موضوع را دنبال می کند و امیدوارم این مسئله حل شود و بعد از تعطیلات عید هم در اولین فرصت دولت این موضوع را تکرار کردم الان هم تاکید می کنم وزیر کشور و وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری باید این موضوع را پیگیری کنند و گزارش دقیق در مورد علت دستگیری این افراد بدهند. آنچه در گزارش اولیه به من داده اند امیدوارم که درست نباشد، اگر صحت گزارش اولیه  درست باشد به اطلاع مردم می رسانم.

یکی از افتخارات ما تک رقمی کردن تورم پس از 26 سال است

رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که  پس از 26 سال، نرخ تورم را در کشور تک رقمی کردیم.

آقای روحانی در ادامه  دهمین  نشست خبری خود در پاسخ به  پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه  سیاست کنترل تورم سبب بحران بی سابقه  در عرصه اقتصادی کشور شده است و آیا مسئولیت  این بحران را می پذیرید تاکید کرد: من به هیچ عنوان  وجود بحران را در این عرصه قبول ندارم، هیچ بحرانی وجود ندارد.

وی تک رقمی شدن تورم را  از افتخارات بزرگ  دولت یازدهم دانست و افزود: یکی از افتخارات  بزرگ ما این است که  بانک ها شرایطی بهتر از پارسال دارند.

رئیس جمهور اضافه کرد: بروید  بپرسید  تا بدانید سرمایه  بانک ملی امسال  در مقایسه با پارسال  چه وضعی دارد. رئیس این بانک برای تشکر به من اعلام کرد کاری که برای این بانک کردیم در تاریخ  فعالیت بانک  ملی  از روز تاسیس تا سال پیش بی سابقه بوده است .

آقای روحانی گفت : البته به یک مورد خاص اشاره کردید که  رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد که چند موسسه اعتباری فعالیت داشتند که در موسسه  جدیدی  ادغام شدند و برخی از آنها باید وارد می شدند  اما  قبل از اینکه  ورود کنند  به دستور یک قاضی، تابلوی بانک ها  را عوض کردند .

رئیس جمهور افزود : به رئیس کل بانک مرکزی گفتم که از آن قاضی به دستگاه  قضا شکایت کند زیرا در کاری دخالت کرده است  که اصلا به او مربوط نبود؛ مشکلی در گوشه ای پیش آمده که قابل رفع است.

آقای روحانی گفت : ما در پی پایین آوردن  تورم از بانک هاخواستیم که در ازای  تسهیلاتی که می پردازند سود کمتری تعیین شود  برای این کار خود به خود  سود سپرده را هم باید  پایین آورد.

وی افزود : در غیر این صورت  نمی شود  بانکی از فردی پولی بگیرد  20 درصد  به او سود بپردازد و بعد اگر بخواهد همان پول را به فرد دیگری به عنوان تسهیلات بدهد سود  15 درصد دریافت کند پس بانک ها آن 5 درصد را از کجا بیاورند؟ پس این هر دو باید با هم انجام شود.

رئیس جمهور تاکید کرد : البته این به شکل دستوری انجام نمی شود چون در دولت قبل آزمایش شد و عملیاتی نشد پس باید  با نظام بانکی هماهنگ شود.

آقای روحانی گفت : کاری که  بانک مرکزی ما  انجام داد کاهش سود بین بانکی بود  و این  سبب شد  که سود تسهیلات  هم  پایین  بیاید .

رئیس جمهور افزود : بر این اساس اگر  در  مقایسه با ابتدای کار دولت  یازدهم  نگاه کنیم  هم  سود تسهیلات  و هم  سود بین بانکی  پایین آمده  به نحوی که سود بین بانکی از حدود 28 درصد  به حدود  18 درصد رسیده است .

آقای روحانی گفت : در بانک ها  نظمی ایجاد شد  و علت اینکه  تورم پایین آمد  فقط ایجاد نظم و نظارت  این دولت بود وگرنه ما کاری نکردیم .

رئیس جمهور با طرح این پرسش که  چرا  تورم  در این دولت کاهش یافته است افزود: برای اینکه دائم از بانک مرکزی پول و وام نگرفتیم علت اینکه  در آن دولت  تورم 45 درصدی ایجاد شد  ناشی از این بود که  یکباره  بانک مرکزی را  مجبور کردند  43 هزار میلیارد تومان  پول  برای مسکن مهر بپردازد.

وی تصریح کرد : خطایی که آنان کردند دخالت کردن در جیب مردم  و برداشت کردن  از پول بانک مرکزی بود در حالی که ما  چنین کاری نکردیم .

رئیس جمهور گفت: حتی نخستین بار  در این دولت بدهی بانک ها را  می پردازیم بنابراین  وضع بانک ها در مقایسه با قبل  بسیار بهتر است.

آقای روحانی  افزود : وضع تسهیلات بانکی نیز در مقایسه با ابتدای دولت بهتر شده اما در عین حال این حرف درستی است که باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم  این  در کشور ما  اشکال محسوب می شود.

وی گفت : وقتی سود تسهیلات بالاست  کسی که می خواهد  از بانک  وام بگیرد و کار اقتصادی کند  مگر چقدر برایش سود دارد تا آن تسهیلات را بازپرداخت کند؟ در چنین شرایطی است که نمی تواند بپردازد معوقه ایجاد می شود و همین  مشکلات  بعدی را در پی دارد .

رئیس جمهور تاکید کرد : یکی از تحولاتی که حتما باید رخ دهد پایین آمدن  سود تسهیلات بانکی به ویژه در  بخش تولید برای تولید  و سرمایه در گردش است.

وی گفت : بر این اساس دولت در بعضی از زمینه های تولیدی یارانه می پردازد  یعنی  به افراد می گوید وام بگیرند  و مقداری از سود را  دولت به عنوان  یارانه پرداخت می کند .

آقای روحانی افزود : ما این کار را در صندوق توسعه ملی هم  کرده و سود تسهیلات را  خیلی پایین  آورده ایم تا  افرادی که  از این صندوق  استفاده می کنند بتوانند کار تولیدی کنند.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کیودوی ژاپن درباره تصمیم آقای روحانی برای داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این باره دو، سه دیگر باید صبر کرد.

آقای روحانی با اشاره به آغاز نام نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از فردا افزود: برای نام نویسی پنج روز فرصت هست و اگر پنج روز صبر کنید معلوم می شود که چه کسانی ثبت نام می کنند و مشخص می شود چه کسانی داوطلب می شوند.

رئیس جمهور گفت : آنچه بنده دوست دارم این است که انتخاباتی پرشور با حضور حداکثری برگزار شود و هر فردی را که مردم تشخیص بدهند مسئولیت را برای چهار سال به او می سپارند.

رئیس جمهور: امیدوارم سوری ها پاسخ امریکا را در میدان مبارزه با تروریسم بدهند.

رئیس جمهور گفت: امریکایی ها بی جهت خودشان را به عنوان رهبر دنیا تصور می کنند  اساس حمله به سوریه اشتباه و نادرست بود و به نفع تروریست ها تمام شد.

آقای روحانی در دهمین نشست خبری  با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه  چه سیاستی می تواند جلو تکرار تجاوزکاری های امریکا را بگیرد  افزود: امریکایی ها از گذشته هم اینطور بوده اند  و هیچ وقت در چارچوب مقررات  بین المللی عمل نکرده اند .

وی ادامه داد : همین تحریم هایی هم که علیه  ما داشته  و دارند  با چارچوب های بین المللی  منطبق نیست و بر اساس یکجانبه گرایی که همیشه داشتند بی جهت  خودشان را  به عنوان رهبر دنیا تصور می کنند .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه  اساس حمله امریکا به سوریه  کاملا اشتباه  و نادرست  بوده است و به نفع تروریست ها  تمام شد گفت : امریکایی ها که در دولت جدیدشان  ادعا می کردند ما می خواهیم با تروریسم بجنگیم اکنون  تروریسم را تشویق کردند  البته امریکایی ها  از قبل  هم دخالت هایی داشتند اما نه به این صورت  واضح و آشکار، آن موقع هم حضور داشتند و بعضی مناطق را بمباران می کردند اما این وضع نمی تواند  ادامه پیدا کند.

وی افزود: اینکه امریکا به یک پایگاه هوایی حمله کند کار بی سابقه ای است و تکرار آن می تواند برای منطقه بسیار خطرناک باشد و فکر می کنم پاسخ این تجاوزکاری ها را باید خود مردم و  دولت سوریه در میدان جنگ  و در مقابل تروریست ها  بدهند.

آقای روحانی ادامه داد: سوریه باید پاسخی به تروریست ها  بدهد که برای امریکایی ها  روشن شود که اینگونه اقدامات نمی تواند  مشوق و وسیله ای برای ادامه حضور تروریست ها  باشد، باید ضربه هایی که به تروریست ها وارد می شود امریکایی ها را از این کار پشیمان کند تا بفهمند که  این اقدامات سودی به حال آنها و منطقه نداشته و ندارد .

وی تاکید کرد : اساسا تروریست ها  به نفع هیچ کشوری نخواهند بود ولو اینکه آنها را درست کرده باشند ولو اینکه از آنها حمایت کنند ، روزی برای خودشان دردسر می شود همانطور که امروز در برخی کشورهای اروپایی مشاهده می کنیم .

رئیس جمهور در پاسخ به سوال روزنامه ایران  درباره  ارزیابی وی از گزارش هیئت پلاسکو که به تازگی قرائت شده است گفت: حادثه پلاسکو به دلیل شهادت آتش نشانان برای مردم مهم و تاثربرانگیز بود و با مشورتی که با هیئت دولت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در اینگونه حوادث که در این سطح اتفاق می افتاد و مورد توجه همه مردم قرار می گیرد  نیاز به یک گزارش ملی داریم  .

آقای روحانی افزود : گزارش ملی نه به این معنی که دستگاه دولتی ، بازرسی و قضایی وارد عمل شوند خیر اصلا دستگاه های حکومتی  نباشند  بلکه یک عده متخصص، کارشناس و عمدتا دانشگاهی بدون اینکه  هیچ نظر سیاسی داشته باشند موضوع را بی طرفانه مورد  بررسی قرار دهند و نتیجه را برای مردم گزارش دهند تا در کارهایی که برای پیشگیری و تغییرات مدیریتی لازم است  از آن  گزارش استفاده شود .

وی ادامه داد : بعد از تعطیلات عید این گزارش آماده شد و بنده برای شنیدن این گزارش زمان موسّعی گذاشتم و در ارائه گزارش عده ای از مسئولان مربوط که مورد نقد گزارش بودند نیز حضور داشتند اما عده ای هم نیامده بودند، گزارش خوبی بود  و من به آنها گفتم  اگر دیگران هم نظر جدیدی دارند از آنها  بگیرید و گزارش نهایی را تهیه و پخش کنید .

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم شیوه گزارش ملی در مسائل مهم  دیگر هم  اتخاذ شود  گفت : تهیه گزارش ملی کار بسیار درستی است اینکه یک عده متخصص و صاحبنظر دانشگاهی بنشینند و در خصوص مسائل مهم  بدون دخالت دولت نظر دهند  و اگر کسی هم اشکالی به گزارش دارد  بگوید، کار بسیار خوبی است.

آقای روحانی با بیان اینکه نمی دانم انتقاد منتقدان از این گزارش ملی چیست افزود: اگر نیاز به لایحه باشد بنده حاضرم  لایحه ای به مجلس  بدهم تا شیوه گزارش ملی  تبدیل به یک قانون شود و ضمانت اجرایی بیشتری پیدا کند .

وی افزود : آنچه این هیئت در مورد دولت پیشنهاد داد حتما آنها را دنبال می کنیم و من دستور می دهم آن موارد عملیاتی و اجرایی شود و امیدوارم  آنچه را هم  مربوط به دولت نیست  آنها دنبال و اجرایی کنند.

رئیس جمهور گفت : این گزارش ملی  یکی از مواردی بود که  حقوق شهروندی در آن به خوبی اجرا شد همینکه  یک تیم و هیئتی تشکیل شد و این گزارش ملی را آماده کرد  این بر مبنای  ارائه اطلاعات شفاف از مراکز عمومی است که باید برای همه مردم  امن باشد.

آقای روحانی افزود : امیدواریم  صداوسیما هم این گزارش را منتشر کند چرا که به هرحال یک کار عملی  و تحقیقاتی خوبی صورت گرفته است و بحث سیاسی مطرح نیست  بحث حزبی و گروهی هم نیست یک حادثه ای رخ داده و باید ببینیم  اشکالاتش چیست و با توجه به اینکه از اینگونه ساختمان های آسیب پذیر در تهران باز هم داریم،  ببینیم  این اشکالات متوجه هر که هست  رفع کند  تا دیگر  شاهد چنین حوادثی نباشیم.

نگفتم که کلید همه مشکلات کشور حل موضوع هسته ای است

رئیس جمهور گفت  : کلید همه مشکلات کشور، عقل ، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و ما همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

در ادامه نشست خبری آقای روحانی ، خبرنگار شبکه سی سی تی وی چین پرسید : شما 4 سال پیش در تبلیغات انتخاباتی خود، توافق هسته ای را کلید حل مشکلات کشور دانستید ، اگر امروز تصمیم بگیرید که در انتخابات پیش رو شرکت کنید به نظر شما کلید اصلی برای حل مشکلات کشور در این زمان چه خواهد بود؟ و همچنین اینکه  آقای صالحی دو روز پیش در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کردند که اگر ایران بخواهد به فعالیتهای هسته ای خود بازگردد ، همه جهان را متعجب خواهد کرد این برنامه ها چه خواهد بود؟

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال گفت : من نگفتم که کلید همه مشکلات کشور ، حل موضوع هسته ای است.

وی افزود : کلید همه مشکلات کشور، عقل ، تدبیر، تلاش و کوشش همگانی است و ما همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم.

آقای روحانی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که تاکنون داشته ایم، حل موضوع هسته ای بوده است اظهار داشت: من کلید حل این مشکل را  مذاکره با دنیا و تعامل شجاعانه و عزتمندانه با جهان می دانستم که این کار انجام گرفت و ما در توافق هسته ای به تعاملی به نام برجام رسیدیم و سپس مراحلی را طی کرد و اجرایی و عملیاتی شد.

رئیس جمهور افزود: امروز هم ما مشکلات فراوانی در داخل و منطقه داریم که همه آنها راه حل دارد و ما باید آن راه حلها را پیدا و عمل کنیم ، برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی نیز در نیمه راه است که باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه نهایی برسد.

آقای روحانی ادامه داد: ما در زمینه اجرای توافق هسته ای همانگونه که رهبرمعظم انقلاب فرمودند  هیچ گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود ، ما یک توافقی کرده ایم و ایران اگر تعهدی می کند همیشه پای تعهد خود تا آخر می ایستد البته به شرط آنکه طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند، بنابراین ما ناقض توافق نخواهیم بود .

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه هسته ای امروز مشارکت های خوبی را با دنیا آغاز کرده ایم اظهار داشت: این مشارکت برای ما بسیار ارزشمند است ، در حال حاضر بعنوان مثال ما با چین در زمینه بازسازی شرایط جدید در نیروگاه اراک در حال مشارکت هستیم که در حال بازطراحی است و نیروگاه اراک مدرن تر ساخته خواهد شد.

آقای روحانی افزود: ما در زمینه ایزوتوپ های پایدار در فردو نیز در حال همکاری با روسیه هستیم ، در زمینه ساخت سوخت برای نیروگاه نیز با این کشور در حال همکاری هستیم همچنین در ساخت رآکتور قدرت و سایر امور از جمله فروش آب سنگین و خرید کیک زرد و تمام تجارت ها و معاملاتی که انجام می دهیم در حال مشارکت هستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: حتی برخی از طرحهایی که روز گذشته افتتاح شد با مشارکت برخی  کشورها انجام گرفته است مانند رادیو داروهایی که برای پت اسکن دیروز افتتاح شد با کمک برخی  کشورها انجام گرفته و در حال انجام است.

آقای روحانی تاکید کرد: ما در زمینه هسته ای با برخی کشورها در حال مشارکت هستیم و تلاش داریم که این مشارکت را نیز ادامه دهیم و سر تعهد خود ایستاده ایم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر چیزی گفته می شود برای این است که اگر روزی طرف مقابل بخواهد تعهدات را زیر پا گذارد و توافق را به هم بزند ، آن موقع شاهد خواهد بود که کار نادرستی  انجام داده و پشیمان خواهد شد.

آقای روحانی در ادامه با اشاره به سخنان آقای صالحی گفت: اعجابی که آقای صالحی گفته اند وابسته به فکر و طراحی دانشمندان و تلاش جوانان اندیشمند ایرانی است که همیشه در همه زمینه های علمی ، بحمدالله جهانیان را متعجب کرده و باز هم متعجب می کند.

در ادامه این نشست خبری خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی پرسید: در فضای پدید آمده پیش از انتخابات شاهد برخی تخریب ها بجای نقد منصفانه هستیم و پیشنهادهایی از سوی برخی جریانات سیاسی و کاندیداهای احتمالی از جمله افزایش چندین برابری یارانه ها مطرح می شود و برخی معتقدند که دولت یازدهم می توانسته است این یارانه ها را افزایش دهد اما این اقدام را انجام نداده است.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: در دوران انتخابات همگی باید خود را برای این فضا در یک ماه آینده آماده کنیم زیرا در این دوران سخنان زیادی گفته می شود و بحث های زیادی نیز، بصورت حق و ناحق و همچنین بصورت انتقادهای خوب ، منصفانه و غیرمنصفانه مطرح می شود .

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه یا متاسفانه این موضوعات وجود دارد و ما همگی باید تلاش کنیم تا فضا را سالم ، درست و اخلاقی نگهداریم.

آقای روحانی گفت: مردم فریبی، عوام فریبی، کارهای پوپولیستی ، در شأن ملت و کشور ما نیست و شما می دانید که حساب و کتاب یارانه ای که در حال پرداخت است ، روشن است و می توانند از سخنگوی دولت بصورت دقیق این موضوع را سوال کنند که درآمد ما برای یارانه چه میزان و پولی که پرداخت می کنیم چه مقدار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: چیزی حدود 42 هزار میلیارد تومان در سال پرداخت می شود چه مقدار بدست می آید و چه مقدار کمبود دارد و اگر کسی ادعا می کند که بیشتر یا کمتر می دهد باید گفت که اینجا انتخابات است و مزایده نیست  که یکی بگوید من صد تومان می دهم و دیگری بگوید من سیصد تومان می دهم.

آقای روحانی با بیان اینکه نه حراجی است که قیمتها بالا برود و نه مزایده اظهار داشت: این موضوع کشورداری و اداره کشور است و  قانون و مقرراتی دارد .

رئیس جمهور افزود: قانون مجلس مشخص کرده است که پول یارانه باید از کجا تامین شود و مشخص کرده است که باید از افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین شود و شما به میزان افزایش حاملهای انرژی دقت کنید که به چه میزان افزایش و یا کاهش داشته است.

آقای روحانی ادامه داد: در دولت قبل نیز یارانه پرداخت  و بخشی از آن خلاف قانون تهیه می شد ، از خزانه و برخی دستگاهها گرفته می شد که دقیقا دیوان محاسبات گزارش آن را ارائه کرده است و می توانید از دیوان محاسبات بخواهید که تخلفات دولت قبل را منتشر کند تا همه ببینند که در دادن یارانه چه تخلفاتی شده است.

رئیس جمهور گفت: در زمینه پرداخت یارانه  نیز برای کمک به اقشار کم درآمد از سال گذشته به تیم اقتصادی گفته ام که درباره  آن فکر  و برنامه ریزی کنند که چه اقدامی باید صورت گیرد.

آقای روحانی افزود:  دهک هایی در جامعه هستند که وضع زندگی نامناسبی دارند و باید به آنها بیشتر رسیدگی  و یارانه های بیشتری پرداخت شود و این موضوع باید دنبال شود اما در کلیت امر باید حساب و کتاب و محاسبه هرکسی که می گوید مشخص باشد و بگوید که من از کجا این مبلغ را تهیه می کنم تا مردم برایشان روشن باشد که این حرفها درست است یا نیست.

ایجاد شغل پایدار کار ساده ای نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد شغل پایدار کار ساده ای نیست، گفت: در این زمینه باید همه مردم و کارآفرینان به میدان بیایند.

آقای روحانی در ادامه دهمین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص اینکه ارائه آمار ایجاد اشتغال 700 هزار تایی در سال 95 از سوی دولت به نظر برخی کارشناسان اقتصادی متفاوت از نرخ بیکاری فعلی است، لذا شغل های ایجاد شده پایدار است یا غیرپایدار؟ افزود: این سؤال بسیار مهمی است چرا که مسئله اشتغال موضوع بسیار مهمی برای دولت یازدهم است.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اهداف دولت افزایش اشتغال خالص در کشور بوده است، اشتغال خالص در سال های 86 تا 91 بسیار کم و زیر 10 هزار نفر بوده و شامل 9 هزار و اندی تن بوده است.

آقای روحانی افزود: ما می خواستیم اشتغال خالص بالا رود و به رقم قابل قبول برسد، تعداد کسانی که در سال های 86 الی 91 در سن کار بوده اند بسیار افزایش یافت لذا در آن دوره باید برای اشتغال کار بسیار وسیعی انجام می شد اما اینکه به چه دلیل صورت نگرفته است باید در زمان خود بررسی شود.

رئیس جمهور در خصوص تطابق آمار ارائه شده از سوی دولت در خصوص میزان ایجاد اشتغال خالص در کشور نیز گفت: منشأ آمارهای دولت یازدهم و دولت های گذشته، مرکز آمار ایران است که مدل آمارگیری آن نیز تا کنون تغییری نکرده است.

آقای روحانی افزود: رئیس مرکز آمار نیز که هم اکنون رئیس دیوان محاسبات کشور است همان رئیس مرکز آمار دولت قبل بود، ما در دولت یازدهم به تغییر چند چیز دست نبردیم که یکی از آنها رئیس مرکز آمار و دیگری رئیس خزانه کشور بود.

رئیس جمهور پایش آمار دولت یازدهم را بر مبنای الگوی آمارگیری های پیشین دانست و گفت: در سال 95 اشتغال خالص کشور در فصل های مختلف متفاوت است، در فصل تابستان نسبت به تابستان سال پیش بیش از 700 هزار شغل خالص ایجاد شده  و این در حالی است که آمار اشتغال خالص در فصل زمستان نسبت به زمستان سال قبل مقداری کمتر است.

آقای روحانی مجموع اشتغال خالص سال 95 را 630 هزار تن ذکر کرد و افزود: ممکن است این اشتغال خالص در مواردی پایدار نبوده باشد، بلکه اشتغال خالص به معنای استمرار شغل کسی که امروز شاغل است نبوده، همانطور که در کارهای آزاد به ویژه در برخی پروژه های عمرانی ممکن است شخص چند ماه شاغل باشد و پس از آن شاغل نباشد لذا به معنای تعداد شاغلین دولتی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اخذ آمار اشتغال استانی از استانداران گفت: وقتی این آمار را جمع می زنند همین عدد بدست می آید، برای مثال چندی پیش و در سفر به خراسان رضوی آمار کتبی از استانداری این استان اخذ شد که در یک سال گذشته و نسبت به فصل تابستان به تابستان سال 94،  121 هزار نفر اشتغال خالص در استان خراسان رضوی ایجاد شده است.

آقای روحانی آمار مذکور را تنها مربوط به یک استان کشور خواند و افزود: در سفر به هر استانی آمار اشتغال را از استانداران می گیرم که نتیجه آن با نرخ اشتغال خالص می خواند.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش بیکاری گفت: افزایش بیکاری در کشور درست است، یعنی اگر دو میلیون و 700 هزار بیکار در کشور وجود داشت، حدود 400 الی 500 هزار تن دیگر نیز به این تعداد اضافه شده است.

آقای روحانی میزان نیروی متقاضی کار در سال 95 را حدود یک میلیون و 200 هزار نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد حدود 600 الی 700 هزار فرد شغل می یابند اما 500 هزار نفر دیگر موفق به دریافت شغل نمی شوند لذا این تعداد به میزان بیکاران در کشور افزوده می شود.

رئیس جمهور این مشکل را معضل سال 96 کشور نیز دانست و گفت: ما از ابتدای سال به دولت گفتیم که حتماً تلاش کنید که امسال بیش از 700 هزار شغل خالص ایجاد شود، البته خواست ما عددی بالاتر از این است.

آقای روحانی با بیان اینکه ایجاد شغل پایدار کار ساده ای نیست، افزود: در این راستا باید همه مردم و کارآفرینان به میدان بیآیند.

رئیس جمهور با اشاره به آمار بخش فناوری کشور به ویژه حوزه شرکت های دانش بنیان گفت: در عمر دولت یازدهم سه هزار شرکت دانش بنیان مورد تأیید قرار گرفتند که به آنها وام نیز داده شده است که این شرکت ها توانسته اند نزدیک به 90 هزار شغل ایجاد کنند.

آقای روحانی افزود: درآمد سالیانه این شرکت های دانش بنیان حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده که رقم خوبی است.

رئیس جمهور در ادامه به آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز 100 هزار شغل در زمینه ict ایجاد شده است.

آقای روحانی افزود: این رقمها قابل ملاحظه است، اینکه گفته می شود بیکاری افزایش یافته  حرف درستی است ولی نرخ اشتغال خالص کشور نیز رقم خوبی است که البته باید کار بسیار زیادی شود.

رئیس جمهور ضمن یادآوری تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع اشتغال در کشور، گفت: این تأکید برای امسال کاملاً تأکید دقیقی است لذا همه قوا باید به دولت کمک کنند تا میزان اشتغال تا حد مطلوب مردم افزایش یابد.

عربستان از شکست در سوریه و یمن عصبانی است

رئیس جمهور گفت: عربستان از شکست هایش در سوریه و یمن عصبانی است و در مورد سفارتش در تهران نیز بزرگ نمایی کرد.

آقای روحانی در ادامه دهمین نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه المیادین درباره وضعیت اقتصادی مردم و روابط با دیگر کشورها در دولت یازدهم افزود: راه حل بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد، تولید است همانگونه که مقام معظم رهبری بر این مهم تاکید کردند. هم تولید کشاورزی و هم صنعت.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران از رشد تولید در سال 95 حکایت دارد، گفت: خوشبختانه پارسال در صنعت و کشاورزی 5 و در خدمات 3 درصد رشد داشتیم و رشد معدن که منفی بود هم به مثبت 11 رسید.

آقای روحانی تاکید کرد: باید برای تولید، سرمایه گذاری و فناوری ها تلاش بیشتری کنیم و امیدواریم در ماه ها و سال های آینده وضعیت مردم بهتر شود اگرچه ما در این باره تلاش های زیادی کردیم اما با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.

رئیس جمهور همچنین روابط با همسایگان را از اولویت های جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با بیشتر همسایگان از جمله پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه، کویت و عمان روابط ما بهتر از گذشته است به عنوان نمونه پارسال روابط ایران و روسیه 70 درصد رشد داشت.

آقای روحانی با اشاره به اختلاف نظرها با برخی کشورهای همسایه در زمینه گروهک های تروریستی در سوریه و عراق افزود: به علت وجود این مسائل با مشکلاتی مواجه بودیم اما در مجموع به استثنای یک یا دو کشور همسایه روابط ما با بقیه همسایگان بهتر است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در ایجاد فاصله روابط با یک یا دو کشور مقصر نبودیم آنها خود دست به این کار زدند به عنوان نمونه در عربستان شاهد مسئله منا و شیخ نمر بودیم و در ایران نیز البته مسئله ای برای سفارت آن کشور پیش آمد که عده ای خودسر رقم زده بودند اما همه دستگاه ها آن را محکوم کردند.

آقای روحانی گفت: مسئله اینجاست که عربستان به علت شکست هایش در سوریه و یمن عصبانی است و حتی موضوع سفارتش در ایران را که فقط خسارت مالی بود و می شد آن را برطرف کرد بزرگ نمایی کرد.

رئیس جمهور در عین حال خاطرنشان کرد: امیدواریم عربستان دست از حملات ناصحیحش در یمن بردارد تا زمینه ای برای بهبود روابط فراهم آید و اگر این کشور آماده باشد ما آماده روابط بهتر هستیم البته امیدواریم حج امسال مقدمه ای برای رفع برخی مسائل به منظور بهبود روابط باشد.

موفقیت های قابل توجه دولت یازدهم در عرصه فرهنگی

رئیس جمهور گفت: دولت یازدهم موفقیت های قابل توجهی در عرصه فرهنگی داشته است.

آقای روحانی در دهمین نشست خبری با خبرنگاران خبرگزاری های داخلی وخارجی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری  شبستان درباره اقدامات فرهنگی دولت یازدهم و رضایت اهالی فرهنگ از عملکرد این دولت افزود: اینکه اهالی فرهنگ چند درصد از دولت رضایت دارند باید از خودشان سوال کنید اما تلاش ما این بوده است که رضایت اصحاب فرهنگ را جلب کنیم.

وی گفت: در دولت یازدهم تلاش ما این بوده است که خانه های انجمنی اهالی فرهنگ باز شود، مجوزهای کتاب و فیلم به راحتی داده شود، یارانه را سریع تر پرداخت کنیم و صدور مجوز روزنامه ها یا خبرگزاری ها زودتر اعمال شود.

آقای روحانی تصریح کرد: فضای آزادتری در دولت یازدهم در عرصه فرهنگی ایجاد شد چنانکه در 16 آذر هر سال این فضای باز در دانشگاه ها مشهود بود و ما به دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره دار به تاریخ بپیوندد.

رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به این تلاش ها قطعا 100 درصد موفق نبوده ایم اما به طور متوسط موفقیت های قابل توجهی داشتیم ضمن اینکه اهالی فرهنگ ، دانشجویان ، استادان، اهالی هنر  و موسیقی باید بگویند که چه مقدار در این چهار سال آزادی داشته اند. چراکه برخی از کارها دست ما نبود و نتوانستیم کار بیشتری انجام دهیم .

آقای روحانی تصریح کرد: امیدواریم با هماهنگی قوا با هم وتلاش جمعی مردم به شرایط بهتر برسیم و به اعتقاد بنده راه حل این است که مردم اگر در مسائلی رضایت ندارند و با سلیقه، اندیشه و آزادی آنها منطبق نیست باید با صدای رسا اعلام کنند که ناراضی هستند .

وی گفت: سرمایه های ما مردم هستند و اگر بدانند که فلان شبکه اجتماعی را ببندند مردم عصبانی می شوند، همین مانع آنها می شود.

بنابراین مردم صاحب حکومت هستند و اگر مشکل امنیتی و اقتصادی هم پیش بیاید باز هم مردم باید در صحنه باشند .

آقای روحانی افزود: اگر تلاش رئیس جمهور و دولت نبود امروز شبکه ای اجتماعی نمی دیدید که زنده باشد و همه را قربانی می کردند که امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه بدهیم تا نقطه ای که مطلوب و مورد رضایت مردم باشد.

رئیس جمهور گفت: حمله موشکی امریکا به سوریه به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد.

آقای روحانی در ادامه دهمین نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه پس از حمله موشکی امریکا به سوریه اقدام ایران و سوریه چه خواهد بود و توافق ایران و سوریه پس از حمله موشکی چیست، افزود: ما در مسئله سوریه راه حل اساسی و نهایی را راه حل سیاسی می دانیم و معتقدیم مذاکرات صلح نسبت به قبل پیشرفت بهتری داشته است تا بتوانیم به مذاکرات نزدیک تر شویم.

رئیس جمهور گفت: در واقع امریکا با حمله موشکی به سوریه به مذاکرات صلح صدمه وارد کرد و معتقدیم که تروریست ها اگر قصد دارند اقدامی انجام دهند به دنبال فضایی بالاتر از مذاکرات صلح هستند.

آقای روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص سوریه اظهار داشت: ما در زمینه سوریه یک همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات صلح داشتیم و همچنین بین ایران، روسیه و سوریه نیز به دنبال مذاکرات صلح هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به روابط خوب بین ایران و روسیه افزود: ما در گذشته روابط خوبی در زمینه هماهنگی با یکدیگر داشته ایم و در سفری که چند وقت اخیر به مسکو انجام دادم با رئیس جمهور آن درخصوص هماهنگی و روابط بین ایران و روسیه به بحث و گفتگو پرداختیم و روز گذشته نیز طبق تماس تلفنی که با آقای پوتین داشتیم به دنبال هماهنگی روابط هستیم و امیدواریم با توافقات در مبارزه با داعش و جبهه النصره موفق شویم.

گفتنی است دهمین نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی و جلسه پرسش و پاسخ به سوالات آنان، یک ساعت و 45 دقیقه به طول انجامید.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما