تبیان، دستیار زندگی

عیدی مردم به سینما!

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه با توجه به تعطیلی روز سه شنبه ۲۲ فروردین به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بلیط سینما در این روز نیم بها نخواهد بود. پابرجا بودن طرح بلیط نیم بها در سه شنبه این هفته می توانست عیدی سینما به مردم باش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدی مردم به سینما!

دو روز گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه با توجه به تعطیلی روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین به مناسبت سالروز ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بلیط سینما در این روز نیم‌بها نخواهد بود. پابرجا بودن طرح بلیط نیم بها در سه شنبه این هفته می توانست عیدی سینما به مردم باشد تا مخاطبان بیشتری را همراه کند؛ اما ظاهرا شورای صنفی نمایش عیدی گرفتن سینما از مردم را بر اقبال بیشتر مخاطب ترجیح داده است.

زهرا فرآورده- بخش سینما تلویزیون تبیان
 
سینما

طبق مصوبه ابلاغ شده از سوی وزارت ارشاد به شورای صنفی نمایش، در روزهای تعطیل بلیط فیلم‌های سینمایی به صورت نیم بها ارائه نمی شود؛ این طرح که بی ارتباط با تمایل بیشترمردم برای رفتن به سینما در روزهای تعطیل نیست قطعا در فروش بالای فیلم ها در روزهای تعطیل نقش دارد. اما طرح بلیط نیم بها این امتیاز هم دارد که مخاطبان بیشتری را راهی سینما کند.
با در نظر گرفتن اینکه چرخه اقتصادی سینما، و بازگشت سرمایه سینمادار و پخش کننده فیلم از فروش فیلم ها تامین می شود، اما از طرفی هم طرح بلیط نیم بها در مواقع زیادی در ترغیب مخاطب برای سینما رفتن نقش زیادی دارد، اتفاقی که مسئولین سینمایی هم آن را تایید می کنند. 
سال گذشته با اعلام شورای صنفی نمایش بلیط سینما در روز ۲۱ شهریور ماه به مناسبت روز ملی سینما به صورت نیم بها به فروش رسید. طرحی که به تایید مسئولین سینمایی در افزایش تعداد مخاطب بی تاثیر نبود.
همچنین چند سالی است یک روز از هفته بلیط سینما نیم بها است؛ حتی دوره ای کوتاه این طرح دو روز در هفته اجرا می شد. درحال حاضر سه شنبه ها برای این طرح اعلام شده که باعث شده سینماها در این روز سالن های پرتماشاگری داشته باشند.

همراهی مردم و سینما

اواخر اسفندماه سال گذشته بحث پیشنهاد بلیت شناور برای سینماها مطرح شد تا در صورت تصویب با شروع سال جدید قیمت بلیت سینماها به صورت شناور تعیین شود. طبق این طرح قرار بود قیمت بلیط فیلم با توافق پخش‌کننده و سینماداران بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان شناور باشد. 
با وجود افزایش قیمت بلیط سینماها، کاهش میزان فروش فیلم ها در اکران نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته که فروش بالایی را بجا گذاشت زنگ خطری است برای سینما در سال 96 که می تواند در ادامه راه کاهش مخاطب و اُفت فروش فیلم ها را در پی داشته باشد. 
باتوجه به وضعیت فعلی اکران و میزان فروش فیلم ها که خبر از کاهش مخاطب سینما می دهد، مسئولین سینمایی باید به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل باشند. با قبول اینکه موارد مختلفی در کاهش مخاطب سینما نقش دارد اما مطمئنا قیمت بلیط بی تاثیر در این اتفاق نیست و می شود از بهانه های مختلف مثل طرح بلیط نیم بها برای برگرداندن مخاطب از دست رفته به سینما کمک کرد. 
بادرنظر گرفتن اینکه در تعطیلات بخاطر استقبال بیشتر مردم از سینماها طرح بلیط نیم بها اجرا نمی شود؛ شاید بهتر بود به مناسبت ایام عید و روز پدر که همزمان با روز سه شنبه است این طرح اجرا میشد تا در دوران نگرانی ها از کاهش تعداد مخاطب در سال پیش رو، بهانه ای برای سینما رفتن بیشتر مردم باشد.