تبیان، دستیار زندگی
نوروز گل سر سبد گیشه است و حتی اگر در طول سال فروش سینما بالا نباشد به رونق گیشه این ایام می توان امید داشت. در سال هایی که جنس گیشه جور باشد، فروش هم بالاتر بوده. شش نوروز اخیر سینما سوژه گزارش پیش رو است تا بدانیم هر سال چه فیلم هایی در ترکیب قرار گرفته
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما در شش نوروز

نوروز گل سر سبد گیشه است و حتی اگر در طول سال فروش سینما بالا نباشد به رونق گیشه این ایام می توان امید داشت. در سال هایی که جنس گیشه جور باشد، فروش هم بالاتر بوده. شش نوروز اخیر سینما سوژه گزارش پیش رو است تا بدانیم هر سال چه فیلم هایی در ترکیب قرار گرفته اند و کدامیک موفق و کدام ناکام لقب دارند. نوروز 95 با بیش از 16 میلیارد فروش بهترین شرایط در شش سال اخیر را دارد. فیلم ها در اکران نوروز امسال 22 میلیارد فروش داشته اند؛ مدیرعامل موسسه «فیلمیران»گفته: به لحاظ فروش فیلم های اکران نوروز نسبت به سال قبل 18 درصد رشد و به لحاظ تعداد مخاطب 12 درصد کاهش داشته است.

احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
گیشه نوروز

نوروز 96

ترکیب اکران: شش فیلم «خوب بد جلف» پیمان قاسمخانی، «گشت2» سعید سهیلی، «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان، «سه بیگانه» مهدی مظلومی، «آباجان» هاتف علیمردانی و «یک روز بخصوص»همایون اسعدیان ترکیب اکران نوروز 96 را تشکیل می دهند.

آنالیز اکران: بیشترین فروش اکران نوروزی در اختیار دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «گشت 2» است که هردو کمدی هستند که به ترتیب11 میلیارد و 7 میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشته اند. تریلر سیاسی«ماجرای نیمروز» دو میلیارد و چهل میلیون تومان فروش داشت. «سه بیگانه»(کمدی) به فروش یک میلیارد و 240 میلیون تومانی دست یافت. بعد از آن سایرین با اختلاف در رده‌های پایین جدول قرار گرفتند. فیلم‌های«آباجان» و «یک روز بخصوص»(هر دو اجتماعی) از آنجایی که چندان با حال و هوای نوروز همخوانی ندارند، ته جدول فروش قرار گرفتند.

پاشنه آشیل: «یک روز بخصوص» پاشنه آشیل اکران نوروز 96 است. فیلمی اجتماعی که با وجود بازیگران قابل قبولی که در آن حضور دارند، نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.

موفق‌ترین: «خوب بد جلف» با 11 میلیارد فروش، موفق‌ترین فیلم اکران نوروز 96 بود که اکران آن از 27 بهمن شروع شده.

نوروز 95

ترکیب اکران: در اکران نوروز 95 فیلم‌های «من سالوادر نیستم» منوچهر هادی،«پنجاه کیلو آلبالو» مانی حقیقی،«ابد و یک روز»سعید روستایی،«بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا،«خشم و هیاهو» هومن سیدی و «کفش هایم کو» کیومرث پوراحمد حضور داشتند. حاتمی كیا  نوروز 89 به رنگ ارغوان را روی پرده داشت و  نوروز 93 چ را.

آنالیز اکران: «من سالوادر نیستم»و «پنجاه کیلو آلبالو» کمدی هستند؛«ابد و یک روز» درام اجتماعی و «بادیگارد» اثری اجتماعی با رگه های سیاسی، «خشم و هیاهو» و «کفش هایم کو» اجتماعی.

پاشنه آشیل: ساز ناکوک اکران نوروز 95، «کفش‌هایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد بود که با 300 میلیون تومان فروش رده آخر را در میان فیلم های نوروز 95 بدست آورد آن هم در روزهایی که گیشه داغ داغ بود.

موفق‌ترین: «من سالوادر نیستم» موفق‌ترین فیلم اکران نوروز 95 بود.

نوروز 94

ترکیب اکران: نوروز سال 1394 این فیلم ها در تركیب اكران قرار گرفتند:ایران برگر مسعود جعفری جوزانی، رخ دیوانه ،استراحت مطلق عبدالرضا كاهانی،طعم شیرین خیال كمال تبریزی و روباه بهروز افخمی. پیش از این كاهانی با فیلم های بیست و هیچ و تبریزی با مارمولك و طبقه حساس جزو ركوردان اكران نوروزی لقب گرفته بود.

آنالیز اكران: سهم كمدی در اكران نوروز 94 یك فیلم بود: ایران برگر. طعم شیرین خیال یك فیلم فانتزی اما ضعیف است كه درون مایه اش منطبق با حال و هوای نوروزی است اما كیفیت پایین آن باعث شد فروش كمی داشته باشد. استراحت مطلق فیلم اجتماعی است و هم نشینی اش در كنار دیگر فیلم ها نوروز بی ربط نیست. فیلم جوانانه رخ دیوانه كه در جشنواره خوش درخشیده بود، دیگر فیلم اكران نوروز 94 است. روباه تریلر حادثه ای است كه در دسته فیلم های استراتژیك جا می گیرد.

پاشنه آشیل: «روباه» یک فیلم قاعده مند جاسوسی با مقادیر زیادی از موارد سرگرم کننده است اما در اكران نوروز شكست خورد. رقم فروش نوروزی این فیلم در تهران و شهرستانها 153 میلیون تومان اعلام شد كه عدد پایینی است.

موفق ترین فیلم: «ایران برگر» با یک میلیارد و 400 میلیون تومان موفق ترین فیلم اكران نوروز 94 لقب دارد. فیلم كمدی مسعود جعفری جوزانی در تهران 900 میلیون و در شهرستانها 500 میلیون تومان تا 13 فروردین ماه فروش داشت.

نوروز 93

تركیب اكران: سال 93 خط ویژه مصطفی كیایی، طبقه حساس كمال تبریزی، معراجی‌ها مسعود ده نمكی، چ ابراهیم حاتمی كیا و با دیگران ساخته ناصر ضمیری در اکران اول نوروز قرار گرفتند. پیش از مسعود ده نمكی در نوروز 86 با اخراجی ها 1،نوروز 88 با اخراجی ها 2 ،نوروز 90 با اخراجی ها ۳ و نوروز 92 با رسوایی نامش را به عنوان ركورددار اكران نوروز ثبت كرده بود.

آنالیز اكران: «طبقه حساس» کمال تبریزی، تنها فیلم کمدی این اکران بود. «چ» و «معراجی‌ها» هردو در حوزه دفاع مقدس قرار می گیرند و «خط ویژه» از جمله فیلم‌های اجتماعی و جوانانه اکران نوروز 93 بود «با دیگران» هم فیلمی اجتماعی است.

پاشنه آشیل: «بادیگران» با حدود پنج میلیون تومان ناكام ترین فیلم اكران نوروز 93 است. البته این فیلم به گفته تهیه كننده اش  هفت سینمای تهران و یک سینما در مشهد داشت كه طبیعی است فروش نكند.

موفق ترین فیلم: فروش «طبقه حساس» در تهران به یک میلیارد و 650 میلیون تومان رسید و «معراجی‌ها» در تهران یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروش داشت. این میزان فروش فقط تا پایان فروردین است و بعد از آن «معراجی‌ها» از طبقه حساس جلو افتاد.

نوروز 92

ترکیب اکران: رژیم طلایی رضا سبحانی، تهران ۱۵۰۰ بهرام عظمی، رسوایی مسعود ده نمکی ، قاعده تصادف بهنام بهزادی و عشق ساخته میشاییل هانكه در نوروز 95 اکران شدند.

آنالیز اكران: در جمع اکران نوروز 92 دو مورد جالب وجود داشت؛ یکی فیلم «عشق» میشاییل هانکه و دیگری انیمیشن «تهران 1500». بهرام عظیمی سال ها برای ساخت آن تلاش کرده بود و در نوروز 92 اکران عمومی شد که اتفاقا مناسب نمایش در نوروز است. مسعود ده نمکی بعد از سه گانه اش تغییر مسیر داد و «رسوایی» را در قالبی جدی ساخت. «قاعده تصادف» فیلمی اجتماعی درباره روابط پدران و فرزندان است که این فیلم مثل «رسوایی» قرابتی با نوروز ندارند. «رژیم طلایی» تنها کمدی این ترکیب است که البته کمدی ضعیفی بود و نتواست از جدی بودن اکران بکاهد.

 پاشنه آشیل: دفتر پویا فیلم به سنت سالیان اخیر «رژیم طلایی» را به سرعت آماده و روانه اکران کرد. این فیلم تنها کمدی ترکیب اکران نوروز 93 نام داشت و قرار بود فضای عید را مفرح تر کند و به اکران نوروز طراوت ببخشد اما موفق نبود. شوخی های دم دستی، داستان کش دار و خسته کننده فیلم، بازی مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی مخاطب را با اثری ضعیف روبرو کرد و همین باعث شد تبلیغات منفی علیه آن شکل بگیرد. «رژیم طلایی» نزدیك به 170 میلیون در عید فروش داشت و شکست دیگری برای پویا فیلم رقم زد.

 موفق ترین فیلم: در ایام نوروز «رسوایی» موفق شد در تهران بیش از یک میلیارد تومان فروش کند. این فیلم بعد از 36 روز موفق شد به فروش یك میلیارد و هشتصد هزارتومانی دست یابد .

نوروز 91

ترکیب اکران: می شد پیش بینی کرد اکران همزمان گشت ارشاد و خصوصی حاشیه ساز می شود اما گوش شورای صنفی نمایش به هشدارها نبود و در نهایت هم نتوانست پای فیلم های سعید سهیلی و حسین فرحبخش بایستد. فیلم های قلاده های طلا ابولقاسم طالبی، فیتیله و ماه پیشونی آرش معیریان و انتهای خیابان هشتم ساخته علیرضا امینی دیگر فیلم های اکران نوروز 91 بودند.

آنالیز اكران: «فیتیله و ماه پیشونی» گزینه خوبی برای نوروز است اما نتوانست دل کودکان را به دست بیاورد. تنها فیلم کمدی اکران نوروز «گشت ارشاد» سعید سهیلی بود که در ادامه روی پرده دوام نیاورد و توقیف شد. «قلاده های طلا » تریلری سیاسی درباره حوادث سال 88 بود که پیش تر شایعه توقیفش زمزمه می شد،‌ «انتهای خیابان هشتم» و «خصوصی» فیلم های اجتماعی هستند که قرابتی با ایام نوروز ندارند.

پاشنه آشیل: انتخاب فیلم تلخ « انتهای خیابان هشتم» برای اکران نوروزی حکایت از بدسلیقگی شورای صنفی داشت. علیرضا امینی در این فیلم دست روی سوژه ای آشنا گذاشته: خانواده ای که برای نجات یکی از اعضا از اعدام در فرصتی اندک باید دیه را جور کنند. نمایش عریان تلخی های جامعه تا جایی تاثیرگذار است که از پرده بیرون نزند اما امینی اباهی از این کار ندارد و تا جایی که بتواند روان مخاطب را ول نمی کند! فیلم با داشتن ترانه علیدوستی و حامد بهداد در اکران شکست خورد و در ایام نوروز فقط ۲۸۰ میلیون تومان فروش داشت.

موفق ترین فیلم: «گشت ارشاد» سعید سهیلی در سینماهای تهران به فروش یک میلیارد و ۵۰ هزار تومانی دست پیدا کرد و موفق ترین فیلم اکران نوروز  سال 93 لقب گرفت و اگر از پرده پایین کشیده نمی شد رکورد می زد.