تبیان، دستیار زندگی
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا که به معمار تحریم های ایران معروف شده در یادداشتی نوشته که برجام حق و توانایی تحریم را از واشنگتن سلب نمی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برجام، حق تحریم را از ما سلب نمی‌کند

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که به معمار تحریم‌های ایران معروف شده در یادداشتی نوشته که برجام حق و توانایی تحریم را از واشنگتن سلب نمی‌کند.

بخش سیاست تبیان

برجام، حق تحریم را از ما سلب نمی‌کند

ریچارد نفیو، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که به دلیل نقشش در طراحی تحریم‌ها ضد ایران به «معمار تحریم‌های ایران» معروف شده در مقاله‌ای پیشنهادهایی برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران همزمان با اجرای برجام (توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5) ارائه کرده است.

«نفیو» در این یادداشت در پایگاه «هیل» تصریح کرده که به عنوان یکی از مدافعان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مخالفتی با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ندارد.

وی که تا فوریه سال 2013، ریاست معاونت سیاست‌های تحریمی در وزارت خارجه آمریکا را به عهده داشته می‌نویسد: «آمریکا در برجام نه تمام اهرم فشار خود علیه ایران را از دست داده و نه حق و توانایی برای اعمال اقدامات هدفمند علیه این کشور به دلیل اقدامات ناسازگار با برجام یا خارج از حیطه آن را.»

مذاکره‌کنندگان ایرانی می‌دانستند که ایالات متحده حق استفاده از تحریم‌ها، البته به شکل محدودتر آن قبل از برجام را حفظ خواهد کرد.

«نفیو» همچنین ادعا کرده که ایرانی‌ها در توافق هسته‌ای این موضوع را پذیرفته‌اند که در صورت پابرجا ماندن «نگرانی‌ها بر سر تروریسم، حقوق بشر و مسائل دیگر» پیوستن دوباره کشورشان به اقتصاد جهانی با مشکل مواجه خواهد شد.

«ایرانی‌ها این موضوع را پذیرفتند که پابرجایی نگرانی‌ها بر سر مسائل تروریسم، حقوق بشر و موارد دیگر، ظهور مجدد ایران در عرصه اقتصاد جهانی را با مشکل مواجه خواهد کرد.»

نفیو، به علاوه مدعی شده که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران درباره اینکه واشنگتن حق اعمال تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد نیز آگاهی داشته‌اند.

او نوشته است: «آنها (مذاکره‌کنندگان ایرانی) می‌دانستند که ایالات متحده حق استفاده از تحریم‌ها، البته به شکل محدودتر آن قبل از برجام را حفظ خواهد کرد.»
منبع : خبرگزاری فارس