تبیان، دستیار زندگی
رئیس ستاد انتخابات کشور جدول زمانبندی تبلیغات انتخابات 1396 را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدول تبلیغات انتخابات 96

رئیس ستاد انتخابات کشور جدول زمانبندی تبلیغات انتخابات 1396 را تشریح کرد.

بخش سیاست تبیان

جدول تبلیغات انتخابات 96

علی اصغر احمدی در حاشیه نشست معاونان سیاسی استانداری های سراسر کشور افزود: مدت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 20 روز است که از هشتم تا بیست و هفتم اردیبهشت ادامه دارد. مدت تبلیغات انتخابات شوراها و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی، هفت روز از بیست و یکم تا بیست و هفتم اردیبهشت ماه است.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه 96 برگزار خواهد شد.

تشریح آخرین اقدامات برگزاری انتخابات 96

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: آخرین وضعیت برگزاری انتخابات 96 شامل انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

اولین نشست انتخاباتی ستاد انتخابات کشور با حضور رئیس و دبیر این ستاد و معاونان سیاسی استانداری های سراسر کشور و همچنین رئیس کمیته امنیت انتخابات ستاد انتخابات کشور عصر امروز شنبه نوزدهم فروردین در محل وزارت کشور برگزار شد.

تصمیم گرفتم در پیشگاه خدا عاقبت خودم را فدای دنیای کسی نکنم و اگر واقعاً این نوع سفرها را کسی تبلیغاتی قلمداد می کند به زعم بنده اشتباه است.

آقای علی اصغر احمدی در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین اقدامات انتخاباتی افزود: اولین نشستی که با معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور داشتیم با محوریت سه انتخاباتی است که در متن آن قرار داریم.

وی تصریح کرد: انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که این دو انتخابات از مراحل ثبت نام گذشته است و در زمان بررسی صلاحیت ها قرار داریم.

احمدی گفت: در آغاز 22 فروردین 96 هستیم که دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری ازجانب وزیر کشور صادر و ان شاءالله روز سه شنبه 22 فروردین در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور از داوطلبانی که خودشان را واجد شرایط می دانند به مدت پنج روز کاری ثبت نام خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری صرفاً در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور انجام خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برای انتخابات ریاست جمهوری مستند به قانون، 30 نفر از معتمدان مربوط، به هیئت نظارت شورای نگهبان معرفی شدند و بعد از تأیید هیئت نظارت، انتخابات برگزار شد و هفت نفر از بین معتمدان به عنوان اعضای معتمد هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شدند، چهار عضو اداری هم دارد و بر اساس قانون وزیر کشور رئیس هیئت اجرایی مرکزی، وزیر اطلاعات به عنوان یک عضو، دادستان کل کشور به عنوان یک عضو و یک نفر از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حکم قانون و بدون حق رأی و به عنوان ناظر در این هیئت حضور خواهند داشت.

وی گفت: اینجانب (احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور) به عنوان نایب رئیس هیئت اجرایی و آقای علی پورعلی مطلق (دبیر ستاد انتخابات کشور) به عنوان دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات با رأی اعضا انتخاب شدیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برای هر سه انتخابات بالغ بر 200 میلیون برگه رأی طراحی، چاپ و آماده شده است، مهرهای انتخاباتی و مجموعه ملزومات مورد نیاز طی دستورالعمل مشخص و با حضور نمایندگان هیئت های نظارت اعم از شورای نگهبان (برای انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره ای مجلس) و مجلس شورای اسلامی (برای انتخابات شوراها) طی تشریفاتی به همه استان ها ارسال شده است و در این جلسه تأکید من به معاونان سیاسی استانداری های سراسر کشور این بود که به گونه ای مراقبت کنیم که حتی برای یک برگه و یا برای یک مهر هم هیچ گونه شائبه مفقودی و ... نداشته باشیم و ان شاءالله هم اینگونه نخواهد شد.

احمدی درباره تخلفات انتخاباتی گفت: انتخابات ریاست جمهوری از بیست و دوم فروردین ماه دستور شروع انتخابات، تشکیل هیئت اجرایی و ثبت نام آغاز خواهد شد و قبلاً هم گفته ام که یک زمانی بحث ایجاد شور و نشاط انتخاباتی است که در جامعه باید ایجاد شود و یا تمهید مقدمات علاقه مندان به حضور در انتخابات است، اینکه احزاب و افراد به دنبال رایزنی معرفی نامزد باشند آنها را تبلیغات انتخابات یاد نمی کنیم، تبلیغات انتخابات مثلاً میتینگی برگزار کنند و بگویند فلانی سخنران است و آن شخص هم سخنرانی کند و بگوید به من یا به چه کسی رأی بدهید این موضوع، تبلیغات انتخابات است و یا آگهی منتشر و یا عکسی چاپ شود و این موارد به عنوان تبلیغات زودهنگام و تخلف انتخاباتی است و اگر غیر از این باشد جزو تخلفات به حساب نمی آید و اگر مواردی باشد تذکر می دهیم و به بعضی ها تذکرهایی هم داده ایم.

وی تصریح کرد: به فرض، تشکیل جبهه در زمان تبلیغات انتخابات یا برای انتخابات باید متشکل از احزاب دارای پروانه باشد آن هم برای مدت معین و با اطلاع کمیسیون ماده 10 قانون احزاب؛ دوستانی اقدام کردند و از دبیرخانه نامه نوشته شد که باید قانون را رعایت کنیم.

احمدی گفت: برخی وقت ها شاهد هستیم که گزارش می دهند که برخی ها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند مثلاً در سطح شوراها که چه کسی کاندیدا شده است؟ و من خواهش می کنم که قانون را رعایت کنیم و در زمان تبلیغات از مجموعه رسانه های دیداری، نوشتاری و فضای مجازی استفاده کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره تخریب نامزدها نیز افزود: موضوع تخریب مقوله ای دیگری است که آن را از جنس تبلیغ نمی دانیم و تخریب چه بسا جرم به حساب می آید. تخریب متفاوت است اگر کسی که مورد هجمه قرارمی بگیرد اگر مطلع باشد باید به مرجع قضایی مراجعه کند و می تواند ادعای حیثیت کند و برای برخورد با مجرم پیگیری حقوقی داشته باشد.

وی گفت: در ستاد انتخابات کشور به همه رده ها در سطح کشور اعم از استانداری ها، فرمانداری ها، بخشداری ها و در همین جلسه هم تأکید کردم چنانچه با اینگونه موارد مواجه شدید به مراجع ذی ربط منتقل کنید و تذکر بدهید؛ البته اگر حقوق فردی باشد باید خودشان شکایت کنند و آنجاهایی که مدعی العموم می تواند باید موارد تخلف از این جنس ورود پیدا کند.

احمدی تأکید کرد: نکته ای در هماهنگی با مقامات قضایی وجود دارد و اینکه به هر دلیل هم سراغ کاندیداها به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری نرویم و به هر بهانه ای زمینه بازداشتی فراهم نشود؛ قاعده درست شده که مورد نظر همه دوستان است، چه در شورای پیشگیری قوه قضاییه و چه در ستاد امنیت انتخابات؛ این هماهنگی الحمدلله وجود دارد به گونه ای که فضای انتخابات منفی نشود و دیگران از آن سوءاستفاده نکنند و بحمدالله این هماهنگی به طور عام وجود دارد برخی مواردی بود که در حوزه امنیت وزارت کشور پیگیری می شود و ان شاء الله به نتیجه می رسد.

وی درباره حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه هماهنگی با کانال های تلگرامی و اینکه آیا این موضوع مصداق ورود مقامات دولتی در عرصه انتخابات و تبلیغات زودهنگام هست یا خیر؟  افزود: به دلیل اینکه در سفر بودم از این جلسه مطلع نیستم و نمی دانم در این جلسه چه چیزی مطرح شده است ولی اگر یک زمانی تمهید مقدمات یک کاری باشد در این وضعیت خیلی از جریانات به دنبال ایجاد یک زمینه برای حضور در انتخابات هستند ولی اگر مفاد آن جلسه تبلیغ برای شخص خاص باشد و مصداق تبلیغ باشد حتماً جای تذکر دارد ولی از محتوای جلسه و حتی ترکیب جلسه بی خبر هستم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه گفت: بر اساس سرشماری ای که در سال 1395 انجام شد در انتخابات شوراها ملاک نصاب جمعیت در هر روستا و در هر شهر را به مرکز آمار و آخرین سرشماری متن قانون ارجاع می دهد؛ به لحاظ تعداد اعضای شورای یک روستا یا یک شهر که سه نفره، پنج نفره و یا هفت نفره باشد ملاک ما آمار مرکز ایران است اما یک مرکز رسمی دیگری هم به نام ثبت احوال داریم که همه ایرانیان عزیز را با کد ملی در اختیار دارد.

وی افزود: در نوع سرشماری اختلاف تخصصی بین دو دستگاه وجود دارد که اصلاً عدد سنگینی نیست چون بحث استدلالی، فنی و تخصصی است امیدواریم به زودی واجدین شرایط رأی دهنده مشخص شود و تا جایی که من حضور ذهن دارم در سال 94 حدود 55 میلیون نفر اعلام شده بود.

احمدی گفت: رسماً اعلام می کنم برای شوراهای شهر الزامی بود که از مراجع چهارگانه استعلام انجام شود و برای شوراها باید به تشخیص هیئت های اجرایی استعلام انجام می شد و می توانستند استعلام نگیرند ولی به هر حال مدت آن 10 روز بود و روز 16 فروردین به پایان رسید. مراکز چهارگانه بر اساس وظایف ذاتی خودشان و به مصداق قانون، به صورت مستند باید به هیئت های اجرایی اسناد ارائه می کردند.

وی افزود: امروز به معاونین سیاسی استانداری های کشور گفته ام و روز پنجشنبه نیز به تمام فرمانداری ها و بخشداری ها ابلاغ کردیم؛

1ـ بررسی صلاحیت ها حتماً باید محرمانه باشد.

2 ـ افشای اسرار مردم جرم است و هیچ کسی حق ندارد آنها را مطرح کند.

به طور طبیعی بخشی از موضوع به داوطلبان انتخابات و طرفداران آنها برمی گردد وقتی کلمه تخریب به کار می رود برخی مواقع ممانعت یا بر هم زدن جلسات هم در ذهن متبادل می شود، از فرمانداران خواسته ایم که به هیچ وجه نباید اجازه بدهند؛ در شورای تأمین به صورت محکم مصوب کنند.

3ـ هیئت های اجرایی تنها مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند البته هیئت های اجرایی موظف هستند آنچه را مراجع چهارگانه به آنها داده اند در جلسه مطرح کنند، تطبیق آن مفاد با قانون به عهده هیئت اجرایی است بنابراین مجدد خواهش می کنم مر قانون را رعایت کنند و این اختیار مربوط به هیئت های اجرایی است که البته در گام بعد هیئت نظارت و مراحل بعدی که راه خود را طی خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در باره امنیت انتخابات گفت: به نقل از وزیر کشور عرض می کنم در دیداری که رهبر معظم انقلاب داشته اند قریب به این مضمون فرموده اند «امنیت، سلامت، شور و نشاط انتخابات و اینکه حضور حداکثری را باید زمینه آن فراهم شود»؛ شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود و وزیر کشور و شورای امنیت بر اساس قانون مسئول امنیت داخل کشور در استان ها شورای تأمین استان و در شهرستان ها شورای تأمین شهرستان هاست.

وی افزود: قانون می گوید در هر شعبه اخذ رأی حداقل دو نیروی محافظ شعبه باید گمارده بشود و این بر عهده نیروی انتظامی است؛ بر اساس دستورالعمل هایی که تهیه می شود به طور طبیعی هم برای حفاظت از شعب و هم برای امنیت عمومی کشور به ویژه در زمان تبلیغات و تأمین امنیت سخنرانی ها و میتینگ ها، دستورالعملی در شورای امنیت کشور تصویب کرده ایم و به همه کشور نیز ابلاغ شده و این مصوبه ملاک کار ماست یعنی آنچه مربوط به وزارت کشور است استفاده از ظرفیت قانون با همکاری همه دستگاه هاست که از قوه قضاییه، سپاه، نیروی انتظامی، اطلاعات و مقامات قضایی تشکر می کنم.

احمدی ادامه داد: به طور طبیعی بخشی از موضوع به داوطلبان انتخابات و طرفداران آنها برمی گردد وقتی کلمه تخریب به کار می رود برخی مواقع ممانعت یا بر هم زدن جلسات هم در ذهن متبادل می شود، از فرمانداران خواسته ایم که به هیچ وجه نباید اجازه بدهند؛ در شورای تأمین به صورت محکم مصوب کنند، فضا را برای همه کاندیداها و برای همه داوطلبان که می خواهند اظهار وجود کنند و تنور انتخابات را داغ کنند و در ظرف قانونی از زمان تبلیغات استفاده کنند (زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 20 روز، از هشتم تا بیست و هفتم اردیبهشت ماه است، مدت زمان تبلیغات انتخابات شوراها و میان دوره ای مجلس هفت روز از بیست و یکم تا بیست و هفتم اردیبهشت است) ما به وظیفه خودمان عمل می کنیم.

وی افزود: آقای ذوالفقاری معاون امنیت و دبیر شورای امنیت کشور هستند و با کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور تمهیدات لازم را چه امنیت عمومی، چه امنیت عمومی زمان تبلیغات و چه امنیت شعب اخذ رأی را پیش بینی کرده اند و از دیگران خواهش می کنیم بهتر است توانمندی ها و برنامه های خودمان را بگوییم و به جای برهم زننده، خودمان را معرفی کنیم؛ نیاز به وحدت داریم در دنیایی که یک عده خودشان می بُرند و می دوزند و حتی اخیراً از آن سوی مرزها می آیند و در مدیترانه موشک شلیک می کنند و استقلال یک کشور را هدف قرار می دهند و آنجا که جرأت نمی کنند به ایران نزدیک شوند لطف الهی و وحدت ملی ماست و دنیا می داند که این ملت هم انقلاب و هم نظامش را دوست دارد و اینکه وسط این معرکه این امنیت وجود دارد درایت رهبر معظم انقلاب، قدرت بازدارندگی کشور و نیروهای بازدارندگی ماست و چه بهتر است انتخابات را به پایه های قدرت و قوت با حضور حداکثری در 29 اردیبهشت ماه تبدیل کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره این پرسش که اخیراً حضرتعالی به همراه رئیس جمهور در سفرهای استانی حضور پیدا می کنید و بعضاً انتقاد می شود که چرا رئیس ستاد انتخابات کشور به همراه یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در این سفرها حضور پیدا می کند پاسخ شما چیست، گفت: تصمیم گرفتم در پیشگاه خدا عاقبت خودم را فدای دنیای کسی نکنم و اگر واقعاً این نوع سفرها را کسی تبلیغاتی قلمداد می کند به زعم بنده اشتباه است.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما