تبیان، دستیار زندگی
اوج گیری نوروزی برنامه رامبد جوان با «ادابازی» بار دیگر امیدها به این برنامه را زنده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرواز خندوانه با ادابازی

اوج‌گیری نوروزی برنامه رامبد جوان با «ادابازی» بار دیگر امیدها به این برنامه را زنده کرد.

محمد صابری- بخش سینما و تلویزیون تبیان
خندوانه

«اون چیه که میره جلو با زمونه؟» این ادعایی است که هر شب و در قالب تیتراژ پایانی «خندوانه» طرح می‌شود تا ثابت کند طراحان برنامه، لااقل روی کاغذ حواس‌شان هست که درجا زدن و تکرار اصلی‌ترین پاشنه آشیل ماندگاری‌شان است. خندوانه‌ای‌ها، حالا و پس از تجربه تولید و عرضه چهار فصل از این برنامه پرزحمت امروز به‌خوبی بر دست‌اندازها و نقاط اوج و فرود خود واقف شده‌اند و شاید به همین دلیل هم توانستند درحالی‌که برخی به استناد قسمت‌های ابتدایی فصل جدید، ناامیدانه از پایان این برنامه سخن می‌گفتند با ایده ساده اما جذاب «مسابقه ادابازی» بار دیگر خود را احیا کنند و تبدیل به یکی از برگ برنده های سیما در نوروز 96 تبدیل شوند. رامبد جوان به گفته خود قرار است تابستان امسال پرونده «خندوانه» را ببندد، در این فاصله با چه بهانه‌هایی می‌توان به خداحافظی این برنامه در اوج، امیدوار بود؟

خنداننده شو

دلیل امیدواری؛ در لابه‌لای ایده‌های نوروزی خندوانه، عملاً رقابت «خنداننده شو» هم کلید خورد و با پخش بخش‌هایی از اجرای شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی این رقابت تصویر کلی از آنچه قرار است در قالب این رقابت شاهدش باشیم، رونمایی شد. این ایده به‌خصوص از آنجا که خاطره خوش «خنداننده برتر» را هم پشتوانه خود دارد، می‌تواند اتفاقات خوبی را برای قسمت‌های بعدی خندوانه رقم بزند و حتی ظرفیت موج‌سازی در میان مخاطبان این برنامه را دارد.

برگ برنده؛ فارغ از جذابیتی که تا همین‌جا در اجرای برخی  شرکت‌کنندگان «خنداننده شو» شاهد بودیم، مهم‌ترین برگ برنده این ایده همراهی سه چهره شناخته‌شده برای داوری این رقابت است. حضور گوهر خیراندیش، آتیلا پسیانی و کمال تبریزی در قاب خندوانه امتیازی است که لااقل در قیاس با دیگر برنامه‌های استعدادیابی سیما در سال‌های اخیر می‌توان آن را یک برگ برنده ویژه قلمداد کرد.

هشدار؛ اصلی‌ترین نکته برای موفقیت ایده خنداننده شو، زمان‌بندی درست پخش و مدیریت درست حاشیه‌های احتمالی از جنس دست‌اندازهایی است که پیش‌تر در خنداننده برتر تجربه ‌شده بود. توجه به این دو نکته می‌تواند این ایده را تبدیل به یک ایده پایانی درخشان برای «خندوانه» کند.

برادران جلوه

دلیل امیدواری؛ پر کردن جای خالی جناب‌خان اصلاً کار ساده‌ای نبود و نیست. این واقعیتی است که نه فقط رامبد جوان و گروهش که حتی مخاطبانی که حسابی با این عروسک بنفش دوست‌داشتنی ارتباط برقرار کرده بودند، تردیدی در آن ندارند.

درحالی‌که برخی به استناد قسمت‌های ابتدایی فصل جدید، ناامیدانه از پایان خندوانه سخن می‌گفتند این برنامه با ایده ساده اما جذاب «مسابقه ادابازی» بار دیگر خود را احیا کرد و تبدیل به یکی از برگ برنده های سیما در نوروز 96 تبدیل شد

به همین دلیل هم دورخیز برای رونمایی از عروسک‌های جایگزین جناب‌خان می‌توانست یک ریسک برای رامبد جوان باشد. تن دادن به این ریسک با تکیه بر تخصص و تجربه یک تیم حرفه‌ای که با صداپیشگی محمدرضا علیمردانی، هادی کاظمی، هومن حاجی‌عبداللهی و مجید آقاکریمی حالا تبدیل به یکی از شانس‌های خندوانه شده است.

برگ برنده؛ یاسمن، غنچه، فرخنده و مارال تا به حال حضور ویژه‌ای در خندوانه نداشته‌اند شاید به همین دلیل هم سهم کمی از کنداکتور نوروزی پیدا کردند اما با تقویت تیم نویسندگان و افزوده شدن برادر پنجم با صداپیشگی محمد بحرانی‌ (که بعد از جناب‌خان انگیزه بالایی برای درخشش دوباره دارد) حتماً شاهد درخشش این برادران در ادامه خواهیم بود.

هشدار؛ امتیاز اصلی جناب خان که آرام‌آرام او را تبدیل به یک کاراکتر آشنا برای مخاطبان خندوانه کرد، داستان و شخصیت‌پردازی او بود. اتفاقی که خیلی زود باید برای برادران جلوه هم رقم بخورد تا تبدیل به عناصری اضافه و کنداکتور پرکن در خندوانه نشوند!

خندوانه

نیما و دوستان

دلیل امیدواری؛ کیفیت حضور نیما شعبان‌نژاد در فصل‌های مختلف خندوانه را می‌توان یکی از نشانه‌های بارز آزمون‌وخطای عوامل این برنامه در مسیر بهتر شدن دانست. کاراکتری که خیلی خوب در فصل نخست خندوانه متولد شد، آرام‌آرام جایگاه خود را در کنداکتور برنامه پیدا کرد و با ظهور رقیب قدری به نام جناب‌خان به حاشیه رانده شد اما در فصل جدید بار دیگر سهم درخوری از برنامه پیدا کرده است. سهمی که اتفاقاً باعث رنگ و لعاب بهتر برنامه هم شده است.

برگ برنده؛ متن‌های حساب‌شده‌تر از قبل و حضور به‌اندازه در قسمت‌ها مختلف را می‌توان امتیاز اصلی کیفیت حضور نیما در فصل جدید در قیاس با فصل‌های قبل خندوانه دانست. هم شعبان‌نژاد و هم تیم نویسنده برنامه حالا تجربه کافی پیدا کرده‌اند تا در مواقع لزوم جان تازه‌ای به «خندوانه» بدهند.

هشدار؛ طبیعتاً تکرار و شکستن قاعده حضور نیما در برنامه اصلی‌ترین تهدید برای این ظرفیت است. نکته‌ای که با حضور نیما و رامبد در رقابت ادابازی نشانه‌های آن به‌وضوح قابل‌تشخیص بود؛ نیما نباید از قالب «بازیگری» در خندوانه خارج شود.

شانس ایده‌های خاص

دلیل امیدواری؛ «خندوانه» هرچند از آغاز برنامه‌ای مهمان‌محور بود اما همواره برگ برنده‌هایش از جنس ایده‌های نو بوده است. ایده‌هایی که به‌صورت کوتاه‌مدت در مقطعی از زمان به کنداکتور برنامه اضافه و با اقبال مخاطبان همراه شده است. مسابقه ادابازی نمونه تازه این دست ایده‌ها بود و می‌توان امید داشت که در ادامه راه رامبد جوان و اتاق فکر همراهش ایده‌های تازه‌ای رو کنند.

برگ برنده؛ به‌رغم برخی نگرانی‌ها درباره خالی شدن دست طراحان خندوانه از ایده‌های نو، باکس نوروزی این برنامه ثابت کرد که هنوز می‌توان به اتاق فکر این برنامه امیدوار بود. به‌خصوص که خندوانه تا پایان دوره پخش خود در تابستان احتمالاً باکس ویژه‌ای برای ماه رمضان هم خواهد داشت و این فصل فرصت مغتنمی برای ایده‌های تازه است.

هشدار؛ اصلی‌ترین هشدار درباره استفاده از این ظرفیت،‌ فراموش کردن آن است! تیم طراحان خندوانه در کنار طراحی رقابت‌های تازه، می‌توانند به ایده‌های دیگری مانند راه‌اندازی کمپین‌ها و یا دعوت از مهمانان خاص در زمان‌های خاص هم بیشتر توجه نشان دهند.

تنها در میدان

دلیل امیدواری؛ دست‌های خالی شبکه‌های مختلف تلویزیون حالا دیگر مدت‌ها است که به شانس اصلی دیده شدن و توفیق هر ایده تازه و تلاش متفاوتی تبدیل شده است. برنامه «خندوانه» هم از همان ابتدای راه این شانس را داشت که در میدانی بی‌رقیب عرض‌اندام کند و به‌رغم تمام ظرفیت‌ها، مجبور به زورآزمایی با رقابی قدر نبود. این شرایط طبیعتاً برای ادامه راه امیدوارکننده است!

برگ برنده؛ در این مورد خاص نمی‌توان برگ‌برنده‌ای برای «خندوانه» قائل بود اما شانس برتر این برنامه را می‌توان بی‌رمقی اصلی‌ترین رقیب بالقوه‌اش یعنی «دورهمی» دانست. برنامه‌ای که باوجود وعده‌های مهران مدیری در دور جدید هیچ ایده تازه‌ای رو نکرده و اگر با همین دست‌فرمان پیش برود قطعاً نمی‌تواند تهدید برای خندوانه محسوب شود.

هشدار؛ این اصلاً شوخی نیست و رامبد جوان باید حواسش به این واقعیت باشد که در نبود رقیب قدر، هر ایده و برنامه موفقی ضریب شکستش بالاتر می‌رود و این شانس می‌تواند اثر عکس در توفیق برنامه در ادامه راه داشته باشد.