تبیان، دستیار زندگی
غلامحسن اولاد که م - اندیش تخلص می کرد و پنجم فروردین از دنیا رفت، از شاعران پرکار شیراز و کشور بود که سال گذشته آثار جدیدی از او منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شعرهایی که از غلامحسن اولاد به‌جا ماند

غلامحسن اولاد که "م - اندیش" تخلص می‌کرد و پنجم فروردین‌ از دنیا رفت، از شاعران پرکار شیراز و کشور بود که سال گذشته آثار جدیدی از او منتشر شد.

بخش ادبیات تبیان
غلامحسین اولاد

این شاعر فقید در یکی از آخرین گفت‌وگوهایش با ایسنا که ۲۹ بهمن سال ۹۵ و در پی انتشار دهمین دفتر شعرش منتشر شد، می‌گوید: «سایه‌های ترَک‌خورده» نام دهمین دفتر شعر من است که در برگیرنده ۷۳ غزل و یک مثنوی بلند و تعدادی تک‌بیتی است و نشر روزگار ناشرش است. در این مجموعه از رباعی و دوبیتی استفاده نکرده‌ام، چون به زودی دفتر جداگانه‌ای از «چهارگانه»هایم چاپ خواهد شد.

او می‌افزاید: فکر می‌کردم این دفتر آخرین کارهای من در غزل باشد از این‌رو برخی غزل‌ها و دفاتر دست‌نویسم را بعد از چاپ و انتشار کتاب «صحرای بایزیدی» خانه‌تکانی کردم و در میان آن‌ها به شعرهایی برخوردم که به نظرم ارزش چاپ شدن داشت. در واقع می‌خواستم «سایه‌های ترَک‌خورده» آخرین دفتر غزلم باشد و بعد بروم سراغ شعرهای نو و نیمایی و سپیدم به نام‌های ۱- چیزی شبیه مرگ مؤلف، ۲- یک سکته در شعری با این وزن و ۳- ... و من سیاه‌مشق سفیدی دارم، که تعدادی از آن‌ها در مطبوعات و نشریه‌های فرهنگی کشور به چاپ رسیده است. امّا دو سه روز پس از این‌که دفتر «سایه‌های ترَک خورده» برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت باز هم غزل به سراغم آمد تا امروز که حدود ۳۰ - ۴۰ غزل تازه گفته‌ام و فکر می‌کنم تا چند ماه دیگر دفتر پُر و پیمانی از غزل داشته باشم.

اولاد در این گفت‌وگو همچنین می‌گوید: از سال ۱۳۶۹ تا امروز به ترتیب این کتاب‌ها از من چاپ شده است: ۱- باغ آتش، دارای ۳۱۷ غزل و ۳ مثنوی، ۲- بهار و تکه مهتاب، دربرگیرنده ۱۰۰ غزل، ۳- تریشه‌های غزل، حاوی حدود ۸۷ غزل و ده‌ها مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۴- تو سرو هم که نباشی بلندبالایی، شامل یکصد غزل و چند تا مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۵- کنار خوشه گندم، دفتری از ۴۷ غزل، ۶- در باغ خسته‌ بعدازظُهر، مجموعه‌ای از غزل‌ و مثنوی و دوبیتی و رباعی، ۷- عاشقانه‌هایم را هیچ کس نمی‌خواند، دربرگیرنده ده‌ها غزل و مثنوی و رباعی و دوبیتی، ۸- از خودت‌ ای حوصله سر رفته‌ای، مجموعه‌ای از یکصد غزل و شش مثنوی و ده‌ها چهارگانه و دوبیتی، ۹- صحرای بایزیدی، دارای یکصد غزل و یک مثنوی، ۱۰- و سرانجام، سایه‌های ترک‌خورده، که مجموعه‌ای است از ۷۳ غزل و یک مثنوی و تعدادی تک‌بیتی.


منبع: ایسنا