تبیان، دستیار زندگی
دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب از داوری ۴۴۹ اثر از ۲۴۲ نویسنده در این دوره از این جشنواره خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داوری ۴۴۹ اثر در نهمین جشنواره داستان انقلاب

دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب از داوری ۴۴۹ اثر از ۲۴۲ نویسنده در این دوره از این جشنواره خبر داد.

بخش ادبیات تبیان
منیژه آرمین

منیژه آرمین دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب در نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب اسلامی‌به تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره پرداخت.

وی در بخش نخست سخنان خود در گفتاری کوتاه با اشاره به جریان داستان نویسی انقلاب گفت: داستان انقلاب پدیده‌ای نیست که در سال ۵۶ یا ۵۷ شکل گرفته باشد بلکه ریشه‌های عمیقی در گذشته‌های دور کشور دارد. به نظر من در سال‌های اخیر متوجه این مساله شده‌ایم که محدود کردن داستان انقلاب به یک برهه خاص بسیاری از شخصیت‌ها را در این جریان کلیشه‌ای کرده بود در حالی که طیف وسیعی از سوژه‌ها را می‌توان در آن در نظر داشت.

وی ادامه داد: داستان انقلاب امروز از شعارزدگی سابق خود گذشته و پوسته قبلی اش را شکافته است، می‌توانیم آن را به یک موجود  تازه تولد یافته تشبیه کنیم، موجودی که در درون خود هویت انسان را در برهه‌های زمانی و پدیده‌های تاریخی روایت و تاثیر فرهنگی جهانی پیدا کرده است.

آرمین در ادامه با اشاره به اظهارنظرهایی که داستان انقلاب را پدیده هنری شعارزده می‌نامند، گفت: بسیاری از رویدادهایی که روایت از آنها منجر شده جریان ادبی انقلاب اسلامی‌را شعارزده بگوییم دارای اصالت بود. انقلاب ما انقلابی بود که توانست مردم را با یکدیگر هماهنگ، هنرمندان را با مردم آشتی دهد آن هم هنرمندانی که برج عاج نشین و به دور از مردم بودند به همین خاطر بود که دیدیم انقلاب توانست دانشگاه را از مردم پر کند و مساجد را از دانشجویان. البته امروز هم هنر و ادبیات ما متحول شده و در حال تحول نیز هست. بسیاری از بخش‌های آن جنبه تحلیلی پیدا کرده و به ریشه‌ها و پیامدهای انقلاب توجه می‌کند. به همین خاطر من احساس می‌کنم امروز در جایگاهی هستیم که در حال حرکت به سمت تعادل در میان ساختار و محتوای این ادبیات هستیم.

دبیر نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به آمارهای این دوره از جشنواره گفت: ۴۴۹ اثر از ۲۴۲ نویسنده به دبیرخانه رسید که شامل ۶۵ داستان کوتاه نوجوان، ۲۹ رمان نوجوان، ۲۷۶ داستان کوتاه بزرگسال و ۷۹ رمان بزرگسال بود. این آثار از سوی ۱۱۵ نویسنده زن و ۱۲۷ نویسنده مرد به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: در بخش بزرگسال با داستان خوب، کم مواجه نبودیم به همین خاطر داوران ما برای انتخاب آثار برگزیده بحث زیادی کردند اما در بخش نوجوان متاسفانه چندان با آثار درخشان مواجه نشدیم که به نظر جا دارد با حضور نویسندگان، روانشناسان، خود مخاطبان جلساتی را برای علت این پدیده برگزار کنیم.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره داستان انقلاب بیستم فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.


منع: خبرگزاری مهر