تبیان، دستیار زندگی
چه کارگردان هایی رکورد دار ساخت سریال مناسبتی نوروز و رمضان هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلاطین شب های خاص

چه کارگردان هایی رکورد دار ساخت سریال مناسبتی نوروز و رمضان هستند؟

بخش سینما تلویزیون تبیان

نوروز و ماه رمضان گل سر سبد پخش سریال محسوب می شود. آن چه در این بازه زمانی روی آنتن می رود بیش از دیگر ایام سال مورد توجه قرار می گیرد و به همین خاطر مسولان تلویزیون سعی می کنند بهترین ها را در کنداکتور قرار دهند. البته این ارزش کنداکتور مابقی ایام سال را نفی نمی کند اما خب حساب نوروز و ماه رمضان سوا است. در این گزارش 9 کارگردان که بیشترین سریال را برای نوروز و رمضان ساخته اند سوژه هستند و عملکردشان محک خورده است. نگاهی گذار به کلیت کارنامه شان هم داشته ایم . سیروس مقدم ، مهران مدیری و رضا عطاران کارنامه موفق تری نسبت به دیگران دارند.

سریال های مناسبتی

رضا عطاران

چه سریال هایی ساخته؟ سیب خنده، مجید دلبندم،قطار ابدی، خانه به دوش،متهم گریخت، کوچه اقاقیا،ترش و شیرین و بزنگاه

پر سرصدا ترین سریال: بزنگاه سرحاشیه ترین سریال عطاران است که حتی باعث شد قید تلویزیون را بزند. هنوز پنج قسمت از پخش بزنگاه نگذشته بود که صدای اعتراض مجلسی ها درآمد. پس از آن شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در نامه ای تمسخر غیرمستقیم مراسم عزاداری و نیز سوگواری پیشوایان اسلامی، لوث کردن آئین و مراسم تشییع جنازه و عزاداری مسلمانان، توهین به اذکار و مفاهیم دینی، نمایش تصویری مذموم از بانوان چادری، نمایش چهره ای مذموم و زشت از طبقات متوسط و پایین اقتصادی را از اشکالات اساسی سریال بزنگاه دانست. سریال پس از آن با کلی حذفیات روی آنتن رفت.

سریال های مناسبتی: خانه به دوش، متهم گریخت و بزنگاه (رمضان) ترش و شیرین (نوروز)

ارزیابی کلی کارنامه: همچنان خانه به دوش طراوت و تازگی دارد. رضا عطاران با این سریال و پس از آن متهم گریخت مدل تازه ای از سریال سازی را پیشنهاد كرد كه مبتنی است بر اتفاقات واقعی و ملموس دور و بر.سیب خنده، مجید دلبندم و قطار ابدی دیگر سریال های موفق و پربیننده عطاران هستند. ترش و شیرین و بزنگاه موفقیت چندانی نداشتند.

سریال های مناسبتی

سعید آقاخانی

چه سریال هایی ساخته؟ عید امسال، زن بابا، راه در رو، خوش نشین ها،نقطه سرخط، دزد و پلیس، خروس ، روزهای بد بدر و بیمار استاندارد

پر سرصدا ترین سریال: در کارنامه سعید آقاخانی سریال پر سر و صدا دیده نمی شود. ساخته هایش نه حاشیه پررنگی داشته اند و نه کیفیت شان به حدی بوده که هیت شوند. در این میان دزد و پلیس بخاطر استفاده از زوج کمدی هومن برق نورد و بهنام تشکر بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفت.

سریال های مناسبتی: عیدامسال ، زن بابا ، راه در رو ، خروس ،روزهای بد به در، بیمار استاندارد (نوروزی)

ارزیابی کلی کارنامه: سعید آقاخانی تا سال 1385 تنها به عنوان بازیگر در سریال های کمدی فعالیت می کرد. در همین سال سریال  روزگار خوش حبیب آقا را همراه با مهدی مظلومی کارگردانی کرد. در سال 88 اولین سریالش را با عنوان عید امسال به طور مستقل کارگردانی کرد. هر چند این سریال در جذب مخاطب موفق نبود اما او توانست سال 89 با ساخت سریال زن بابا نام خود را به عنوان کارگردان نسبتا موفق ثبت کند. نمره کارنامه او متوسط رو به بالا است اما سال پیش با بیمار استاندارد عقب گرد داشت و باید دید در آینده چه می کند.

سریال های مناسبتی

سعید سلطانی

چه سریال هایی ساخته؟ میعاد در سپیده دم،پس از باران،جوانی،خانه‌ای در تاریکی، رسم عاشقی،سال‌های برف و بنفشه،شکرانه، مامور بدرقه، ستایش، فراموشی ،ستایش ۲،سر به راه و...

پر سرصدا ترین سریال: پس از باران در زمان پخش با استقبال بالا مواجه شد و خیلی ها را پای گیرنده ها نشاند. دو فصل ستایش هم پر بیننده بودند اما حواشی فصل دوم بر متن می چربید. داستان کند سریال صدای اعتراض خیلی ها را بلند کرد و حتی شایعه توقیفش به گوش رسید که خیلی زود تکذیب شد. بازیگران هم منتقد سریال بودند و همین بر حواشی آن افزود مثلا  امیر محمد زند گفته بود : « هر اثری كه قرار است ساخته شود باید بر اساس اصول باشد؛ نمی توان یك بنای 50 طبقه را روی فونداسیون ساختمانی 5 طبقه قرار داد.»حدیث میر امینی هم در گفت و گویی بلند حضور در این سریال را اشتباهی حرفه ای عنوان كرده بود: سری دوم «ستایش» کار خوبی نشده، چون قصه ندارد. ما فقط یک سری دیالوگ می شنویم.!»

سریال های مناسبتی: شکرانه، رسم عاشقی، مامور بدرقه (رمضانی)

ارزیابی کلی کارنامه: سعید سلطانی کارگردان متوسطی محسوب می شود که در سال های اخیر وزن ساخته هایش کم و کمتر می شوند. اشاره کردیم که موفق ترین سریال او پس از باران است.

سریال های مناسبتی

سیروس مقدم

چه سریال هایی ساخته؟ سیروس مقدم 29 سریال کارگردانی کرده است که رکوردی رشک برانگیز محسوب می شود. او اولین بار سال 66 پشت دوربین ایستاد و سه دهه در اوج است.

پر سرصدا ترین سریال: تاثریا با اختلاف پر حاشیه ترین سریال مقدم است. مهمترین مسئله حاشیه ساز سریال، نوع حجاب ثریا بود. از طرف دیگر بحث تلخ بودن سریال هم مزید بر علت شد و در نتیجه 12 قسمت از سریال قیچی خورد و بخش های جنجالی دیگری مثل حامله بودن ثریا یا فاش شدن راز صیغه محرمیتش با یک مرد دیگر، به طور کامل بیرون آمد. دیگر سریال جنجالی مقدم سری پایتخت ها است که از سوی برخی مسولان مازندان رسانه ای شد اما اثر منفی برکیفیت سریال و روند فصل های بعدی نداشته است.

سریال های مناسبتی: پیامک از دیار بقی، چاردیواری،پایتخت 1 ، چک برگشتی ،پایتخت 2،پایتخت 3 و علی البدل (نوروزی) ، عروج، اغما، روز حسرت ، مدینه ،پایتخت 4 (ماه رمضان)

ارزیابی کلی کارنامه: سیروس مقدم کارنامه ای پر و پیمان در سریال سازی دارد و سال هاست تلویزیون به توان و سرعت او به اطیمنان رسیده است. او در ژانرهای مختلف سریال ساخته و غالبا موفق بوده است. توفیق او به طور مشخص از سریال نرگس شروع شد و بعد از آن افول نکرد.

سریال های مناسبتی

قاسم جعفری

چه سریال هایی ساخته؟ همسفر،خط قرمز، شب آفتابی،مسافری از هند، عشق گمشده،کمکم کن، غریبانه،از نفس افتاده

پر سرصدا ترین سریال: مسافری از هند بخاطر تقابل دو فرهنگ و وجود عشق پرکشش بیننده های زیادی را با خود همراه کرد. جعفری همچنان دلبسته این سریال است و همان طور که پیش تر نوشتیم قصد دارد در بازگشت مجددش به تلویزیون به سراغ پرمخاطب ترین سریالش یعنی مسافری از هند برود و فصل دوم این سریال را با حضور همان بازیگران بسازد. این پروژه در حال حاضر در حد پیشنهاد است و خود جعفری هم در حال سبک و سنگین کردن این پیشنهاد وسوسه برانگیز است.

سریال های مناسبتی: قاسم جعفری برای ماه رمضان کمکم کن را ساخته که نقطه عطف سریال های موسوم به ماورائی است. جعفری با ایجاد فضای عرفانی و روحانی در این مجموعه موجب تولید آثار دیگری در مورد عالم پس از مرگ و رنج و ماجراهای پس از آن توسط دیگران شد. او غریبانه را برای محرم کارگردانی کرده است.در کارنامه جعفری یک سریال با نام عشق گمشده هم دیده می شود که برای ایام دهه فجر ساخته شد.

ارزیابی کلی کارنامه: قاسم جعفری در سریال سازی کارنامه قابل دفاعی دارد و جزو کارگردان های موفق محسوب می شود.

سریال های مناسبتی

محمد حسین لطیفی

چه سریال هایی ساخته؟ کت جادویی، همسایه‌ها، سفر سبز، فرار بزرگ ،وفا ، صاحبدلان، نردبام آسمان، دودکش، زمانی برای عاشقی،تنهایی لیلا ، پادری و سریال های شبکه خانگی قلب یخی و ساخت ایران

پر سرصدا ترین سریال: وفا و صاحبدلان موفق ترین سریال های لطیفی هستند. صاحبدلان که داستانش را ازقصه های قرآنی وام گرفته بود، روایتی پرپیچ و خم داشت. فیلمنامه سریال را علیرضا طالب زاده نوشته بود و لطیفی تواتنست با کارگردانی کم نقص خود، سریالی جذاب به کارنامه اش اضافه کند و یکی از بهترین سریال های ماه رمضان را به نام خود بزند. داستان جاسوسی وفا با مایه‌های عاشقانه خالی از اشکال نیست اما منطبق با ذائقه عامه مخاطب ساخته شد و در زمان پخش با سر و صدا همراه بود.

سریال های مناسبتی: وفا (نوروز)، نردبام آسمان، دودکش و پادری(رمضان)، زمانی برای عاشقی (محرم)

ارزیابی کلی کارنامه: محمدحسین لطیفی تا پیش از ساخت نردبام آسمان کارگردانی موفق بود و اتفاقا ساخته هایش مورد توجه عام و خاص قرار می گرفت. سیر نزولی لطیفی از زمانی شروع شد که او راهش را از تلویزیون کج کردو به سمت شبکه نمایش خانگی رفت. شکست های پی در پی اش در شبکه نمایش خانگی وسینما وزن کارنامه اش را پایین آورده است.

سریال های مناسبتی

مهران مدیری

چه سریال هایی ساخته؟ مهران مدیری 17 سریال برای تلویزیون ساخته و 5 سریال در شبکه نمایش خانگی کارگردانی کرده است.

پر سرصدا ترین سریال: به دلیل کنایه های تندی که درساخته های مهران مدیری وجود دارد، غالب سریال هایش درجامعه سر و صدا بپا کرده اند. در این میان چند سریال بیش از بقیه واکنش داشتند که سرآغاز آن به سریال نقطه چین برمی گردد که همزمان با اعتراض نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم به رد صلاحیت نمایندگان این جناح در انتخابات مجلس، مدیری در نقطه چین سر شوخی را با این مسئله باز کرد و واکنش برخی از نمایندگان را به همراه داشت. در شب های برره، اعتراض ها از جنبه های مختلف وارد بود تا جایی که تلویزیون هم نهایتا ترجیح داد ادامه آن ساخته نشود. مدیری در مرد هزار چهره با خیلی ها شوخی کرد و خیلی ها هم به او معترض شدند.حاشیه های قهوه تلخ فرامتن بود و بعد از آن فصل اول سریال در حاشیه با اعتراض دامنه دار پزشکان به یکی از پر سر وصداترین ساخته های مدیری تبدیل شد.

سریال های مناسبتی: فرار بزرگ، مرد هزار چهره ، مرد دو هزار چهره و فصل اول در حاشیه سریال های نوروزی مهران مدیری هستند.

ارزیابی کلی کارنامه: مدیری سلطان کمدی است و غالب ساخته های در جلب توجه مردم موفق بوده اند.

سریال های مناسبتی

حسین سهیلی زاده

چه سریال هایی ساخته؟ رانت خوار کوچک، رستوران خانوادگی، عشق گمشده ،پیله‌های پرواز، روزهای اعتراض،آخرین گناه،ترانه مادری،گیلعاد ،آخرین دعوت، دلنوازان، فاصله‌ها ،سراب، سه پنج دو ،دختران حوا،آخرین بازی،آوای باران،نیاز ،پریا و مرز خوشبختی

پر سرصدا ترین سریال: آوای باران در زمان پخش به خاطر پرداختن به کودکان کار سر و صدا ایجاد کرد و باعث شد نگاه ها به این طیف دقیق تر شود.

سریال های مناسبتی: رانت خوار کوچک،آخرین گناه(رمضان) آخرین دعوت ،روزهای اعتراض (محرم)

ارزیابی کلی کارنامه: حسین سهیلی زاده کار خود را با دستیاری فیلم های سینمایی شروع کرد اما از وقتی کارگردان شد هرگز به سینما برنگشت . او اولین سریالش را در سال 81 ساخت اما در سال 85 با سریال آخرین گنا» توانست نام خود را به عنوان کارگردان مطرح کند. حسین سهیلی زاده  بالا و پایین زیاد داشته اما وزن سریال های ضعیفش بیش از سریال های موفق است. در این میان سریال های رانت خوار کوچک، روزهای اعتراض، ترانه مادری، دلنوازان، آوای باران و پریا بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفته اند که خب این تعداد آثار موفق در کارنامه بلند بالای سهیلی زاده یعنی او کارگردان موفقی بحساب نمی آید. مرز خوشبختی او که نوروز پخش شد عقب گرد دوباره ای است برای او.


منبع: هفت صبح