تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرفتاری انسان امروز در مد روز تا سنت اسلامی نوروز

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان

بهترین تجارت و پرسودترین معامله 

گاهی وضعیت بازار به گونه ای می شود که بعضی از بازاریان و تولید کنندگان از وضعیت موجود سود برده ولی درمواقع دیگر بعضی از صاحبان مشاغل به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده با بدهی ‌های سنگین روبه‌رو می شوند و زیان می کنند .

سیره رفتاری امام هادی(علیه السلام)   

امام هادی علیه السلام از جمله امامانی هستند که از نگاه تاریخ همواره دارای مظلومیت خاصی بوده و مصیبت ها و رنج های فراوانی را متحمل شده اند. اما آموزه های اخلاقی ایشان، به عنوان یکی از شیوه های تربیت انسان، می تواند الگوی مناسبی باشد.

بازسازی روح، با رفتن به دامان طبیعت !   

پناه بردن به دامان طبیعت برای بازسازی روحی بسیار لازم است و حتی تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی انسان دارد. از این رو، اختصاص یک روز به طبیعت می تواند بهانه ای برای این مهم باشد؛ موضوعی که در سبک زندگی اسلامی، سفارش های بسیاری به آن شده که در این مطلب به برخی از آنها می پردازیم

سیزده بدر ،خرافات ،نوروز

سیزده بدر، خرافه یا واقعیت!   

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): «هر کس روش زشتی را پایه گذاشت، در کیفر و پیامد عمل به آن تا روز قیامت شریک است».

مراقب صفات بد نوروزی باشید    

کمتر خانواده ‌ای را می ‌توان یافت که در ارتباطات خانوادگی قهر، کدورت و یا کینه‌ ای در میان نداشته باشد؛ در این میان برخی از افراد سست عنصر، برای خود شیرینی، برای جلوه گری و به علت ‌های گوناگون، دست به کار شده و سخن چینی می‌ کنند. اینها به جای آنکه بر طبل آشتی و صلح بکوبند و ارتباطات را بهبود ببخشند؛ بر شیپور جنگ می ‌نوازند. چه شرّی بالاتر از این؟

اصحاب "الرس" و عید پایان هر ماه!  

در طول تاریخ اقوام مختلفی در روی زمین زندگی می کردند که برخی از آنها کارکتر مثبت و برخی منفی داشته اند. خداوند به جهت هدایت مردم، پیامبرانی را برای اقوام مختلف فرستاده تا آنان را هدایت کند. بسیاری از این اقوام به جهت عدم تبعیت، هلاک شدند.

دل های اهل بهشت چه نشانه ای دارند؟ 

کودکان روستا هر روز با ذوق و شوق فراوان به مکتب می ‌رفتند. میرزا ابراهیم، آموزگار مکتب روستا، چنان شور و حرارتی در بچه ‌ها ایجاد کرده بود که حتی حاضر بودند روزهای جمعه هم به مکتب بیایند! هر روز صبح، صدای قرائت قرآن از مکتب، فضای روستا را عطرآگین می ‌کرد. اهالی روستا هم معتقد بودند که طنین این صدا مایه خیر و برکت است. همه خوشحال بودند. از اینکه قرار است گوشت و پوست و خون فرزندانشان با کلام خدا عجین شود ...

تعصبی كه عمر را زیاد می كند!!    

«خدا را! خدا را! همسایگان را بپایید که سفارش‌شدهٔ پیامبر شمایند، و پیوسته درباره آنان سفارش می‌فرمود چنان که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد کرد.»

بیماریی که انسان مدرن گرفتارش شده است   

امروزه محور اصلی بسیاری از محافل و مجالس صمیمی، میهمانی های عمومی، خصوصی و خانوادگی، حتی محور بسیاری از اختلافات خانوادگی، که بیش از دیگر مسائل خودنمایی می کند و نقل هر مجلس شده سخن از رنگ و طرح و نقش است و در یک کلام « مُدِ روز» و « رنگ سال».

حکم نگارش داستانهای مذهبی با شخصیت‌ها و حوادث خیالی!  

نظر بیشتر فقها در مورد چنین نگارشهایی آن است که اصل چنین داستان‌سرایی‌ها ایرادی ندارد، اما به شرط آنکه از قرائن و نشانه‌های موجود در نوشتار، غیر واقعی و خیالی بودن آنها فهمیده شده و نیز مطالبی که به دین نسبت داده می‌شود، با آموزه‌های دینی ناهمخوان نبوده و از تعابیر غیر مناسب با شئونات دینی نیز در نوشتار، خودداری شود.

چگونگیِ اجل و سر رسید عمر انسان در بیان قرآن کریم 

این امر یک قانون کلی و عمومی است و بلا استثنا است که در نهایت بازگشت همه انسانها به سوی حق تعالی است چراکه جایگاه اصلی انسان این جهان نیست و او تنها برای شرکت در امتحانی الهی در این حیات ناپایدار قدم می گذارد که پس از پایان آزمون به سرای آخرت وارد می شود.

نو شدن و روز نو در سنت اسلامی  

سنت های نیکو همواره مورد تاکید و حراست از آن در کلام معصومین بوده است. بسیاری از سنت های رفتاری مردم که سابق بر آن مسلمان نبوده و بعدها به اسلام روی آورده اند،توسط بزرگان دین از جمله معصومین علیهم السلام، مورد تکریم و احترام واقع شده اند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.