تبیان، دستیار زندگی
بر اساس نظر دولت هیئتی متشکل از وزیر کشور، وزیر دادگستری، معاون امور مجلس و حقوق رئیس جمهور تشکیل شد تا پیشنویس این لایحه را با سیاست های کلی انتخابات تطبیق دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جزئیات لایحه جامع انتخابات

بر اساس نظر دولت هیئتی متشکل از وزیر کشور، وزیر دادگستری، معاون امور مجلس و حقوق رئیس جمهور تشکیل شد تا پیشنویس این لایحه را با سیاست های کلی انتخابات تطبیق دهند.

بخش سیاست تبیان

جزئیات لایحه جامع انتخابات

لایحه جامع نظام انتخابات که هم اکنون در کمیسیون سیاسی - دفاعی دولت در حال بررسی است، از مهمترین موضوعاتی بود که در سال 1395 در محافل سیاسی بحث آن مطرح می شد که آیا به انتخابات اردیبهشت ماه 96 خواهد رسید یا خیر؟ مساله ای که به نظر می رسد پاسخ آن منفی باشد.

اگرچه اظهارات ضد و نقیض بسیاری توسط مسئولان دولتی در خصوص رسیدن یا نرسیدن لایحه جامع نظام انتخابات به انتخابات پیش رو مطرح شد، اما گویا باید همچون انتخابات گذشته این مساله را منتفی شده قلمداد کنیم و منتظر رسیدن این لایحه به انتخاباتی دیگر باشیم.

مهمترین نقطه قوت لایحه جامع نظام انتخابات

برای بررسی بیشتر در خصوص لایحه جامع نظام انتخاباتی به سراغ معاون پارلمانی رئیس جمهور  رفتیم تا بیشتر در مورد چند و چون این لایحه اطلاع کسب کنیم و نقاط قوت و ضعف آن و همچنین آخرین اقدامات دولت در این خصوص را جویا شویم. «حسینعلی امیری» شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات را مهم ترین نقاط قوت لایحه جامع انتخابات دانست.

معاون پارلمانی رئیس جمهور شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات را مهم ترین نقاط قوت لایحه جامع انتخابات دانست که می تواند بهترین مولفه برای ایجاد اعتماد باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» پیرامون آخرین جزئیات لایحه جامع نظام انتخاباتی کشور، اظهار کرد:  متفاوت بودن شرایط و ضوابط انتخابات کشور برای ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری ، مجلس شورای اسلامی  و شوراهای اسلامی شهر و روستا  نشانگر این است که قانون نظام جامع انتخاباتی وجود ندارد.

چرا به فکر ایجاد نظام انتخاباتی افتادیم؟

وی افزود: با توجه به تبعیت از ضوابط متفاوت، مجریان ، دستگاه های ناظر و نامزدهای  انتخابات بامشکلاتی مواجه می شوند که حتی در انتخابات سال گذشته عوامل اجرایی انتخابات به این جمع بندی رسیدند که نظام انتخابات کشور معیوب است؛ بنابراین لازم بود که یک نظام انتخاباتی ایجاد شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: بر این اساس پیشنویس لایحه جامع انتخابات پس از اظهار نظر صاحبنظران و قضاوت عمومی از سوی کارشناسان وزارت کشور و کنشگران سیاسی تهیه و سپس  به یکی از کمیسیون های دولت ارجاع داده شد.

امیری با اشاره به همزمانی ارجاع این پیشنویس به کمیسیون دولت با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: طبق قانون این سیاست های ابلاغی نیز باید در لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار می گرفت ، بنابراین این پیشنویس از دستور کار دولت خارج و به وزارت کشور ارسال شد.

تشکیل یک هیات برای تطبیق سیاست‌های کلی با لایحه جامع انتخابات

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: بر اساس نظر دولت هیئتی متشکل از وزیر کشور، وزیر دادگستری ، معاون امور مجلس و معاون حقوقی رئیس جمهور تشکیل شد تا پیشنویس این لایحه را با سیاست های کلی انتخابات تطبیق دهند.

وی با بیان اینکه پس از ادغام سیاست های کلی انتخابات این لایحه هم اکنون در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت قرار دارد، گفت: هر هفته صبح روزهای چهارشنبه جلساتی برگزار می شود و تا امروز از مجموع  162ماده به مواد 118 رسیدیم و تلاشمان این است که سریع‌تر این پیشنویس تبدیل به لایحه شود.

لایحه جامع انتخابات و تاکید بر برگزاری انتخابات الکترونیک

امیری نوآوری های موجود در این لایحه را نقاط قوت قانون جامع انتخابات دانست و گفت: استفاده از تکنولوژی های نو از جمله رایانه، برگزاری انتخابات کاملا الکترونیکی، شمارش آرا و تعرفه های الکترونیکی از جمله این موارد است که می تواند نرم ها، ضوابط و نحوه نظارت را یکسان کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور شفافیت منابع مالی نامزدهای انتخابات را مهم ترین نقاط قوت لایحه جامع انتخابات دانست که می تواند بهترین مولفه برای ایجاد اعتماد باشد؛ چراکه اعتماد مهمترین سرمایه منتخبان ملت است.
منبع : تابناک