تبیان، دستیار زندگی
سال ۱۳۹۵ هم مثل هر سال به پایان خود رسید و تنها خاطرات خوب و بد این سال برای اهالی فوتبال باقی ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به هر آنچه که در سال ۹۵ در فوتبال رخ داد

سال ۱۳۹۵ هم مثل هر سال به پایان رسید و تنها خاطرات خوب و بد این سال برای اهالی فوتبال باقی ماند.

تیم ملی فوتبال

در عرصه ورزش هم سال گذشته مثل هر سال هم پر از شکست بود و هم پر از پیروزی، اما برد و باخت، قهرمانی یا سقوط، پیروزی یا شکست، پدیده هایی هستند که با گذشت چند وقت، گرد فراموشی روی آنها می نشیند و از یاد می روند؛ حال آنکه در سال گذشته تنی چند از اهالی فوتبال را از دست دادیم و غم از دست دادن شان هرگز از یاد اهالی فوتبال نمی رود.

مهرداد اولادی و کاظم سیدعلیخانی دو بازیکن پرسپولیس از دو نسل مختلف بودند، اما در یک سال از دنیا رفتند. همچنین آبان ۱۳۹۵ منصور پورحیدری که به واقع پدر استقلال بود،استقلالی ها را تنها گذاشت و رفت. منصورخان مردی از جنس احترام، صبوری، تعصب، و وفاداری بود. در این گزارش برخی از اتفاقات و رویدادهای مهم سال گذشته را مرور می کنیم.

دربی ۸۲

۲۷ فروردین، هفته ۲۶ لیگ پانزدهم و دربی پایتخت؛ دیداری جذاب و پرگل که در پایان پرسپولیس موفق شد ۴ بر ۲ استقلال را شکست دهد. طارمی (۲ گل)، رامین رضائیان و مسلمان برای پرسپولیس و جابر انصاری و امید ابراهیمی (پنالتی) هم برای استقلال گلزنی کردند. در اواخر نیمه اول هم محسن ترکی یک ضربه پنالتی را به سود سرخپوشان اعلام کرد که رحمتی با کمک دیرک عمودی دروازه به خوبی ضربه طارمی را مهار کرد اما استقلال در نهایت ۴ بر دو شکست خورد تا روز تلخی برای استقلالی ها رقم بخورد. پس از این شکست سنگین، روند نزولی استقلال آغاز شد و تا پایان لیگ برتر ادامه پیدا کرد.

تاجگذاری تاج

۱۸ اردیبهشت بالاخره انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران برگزار شد. عزیزالله محمدی، مصطفی آجرلو و مهدی تاج کاندیداهای احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال بودند که در نهایت مهدی تاج با کسب حداکثر آراء در مجمع عمومی، برای یک دوره چهار ساله رئیس فدراسیون فوتبال شد. علی کفاشیان که انتقادات زیادی را متوجه خود می دید و وزارت ورزش وقت هم با او همسو نبود، به جای ثبت نام برای احراز پست ریاست، برای پست نایب رئیس اول در انتخابات ثبت نام کرد تا به عنوان نایب رئیس اول مهدی تاج در فدراسیون فوتبال انتخاب شود. زمانی که تاج رییس شد و کفاشیان نایب رئیس، برخی آن را با مدل پوتین – مدودوف مقایسه کردند اما گذر زمان نشان داد که مقایسه درست نبوده و مهدی تاج هم به مرور اطرافیان علی کفاشیان را حذف کرد.

قهرمانی استقلال خوزستان

۲۴ اردیبهشت روزی فراموش نشدنی برای عبدالله ویسی و هواداران آبی های خوزستان خواهد بود. استقلال خوزستان که سومین فصل حضور در لیگ برتر را تجربه می کرد، و فصل پیش از آن برای بقاء در لیگ برتر مجبور بودند در دیدار پلی آف با مس کرمان شرکت کند، در این فصل با کمترین هزینه ممکن، با هدایت هوشمندانه گواردیولای وطنی، ارائه بازی های با برنامه، پدیده ای به نام فرناندو دخسوس در درون دروازه، و مهاجم فوق العاده ای به نام رحیم مهدی زهیوی توانست شگفتی ساز شده و با پیروزی دو بر صفر در هفته آخر برابر ذوب آهن قهرمان لیگ برتر شد.

استقلال خوزستان با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس توانست به اولین عنوان قهرمانی اش در لیگ برتر دست یافته و یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۱۷ باشد. در پایان لیگ، عبدالله ویسی از این تیم جدا و به عنوان سر مربی سپاهان انتخاب شد. هر چند ویسی در سپاهان عاقبت به خیر نشد و در آخرین روزهای سال ۹۵ به دلیل نتایج ضعیف سپاهان از این تیم اخراج شد تا زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان شود.

قهرمانی ذوب آهن در جام حذفی

ذوب آهن که چند فصلی را اصلاً خوب نتیجه نمی گرفت و برای فرار از سقوط می جنگید، به نظر می رسید که بار دیگر با هدایت یحیی گل محمدی به جمع تیم های مطرح بازگشته است. تیم اصفهانی که سال ۹۴ هم قهرمان جام حذفی شده بود، در تاریخ ۹ خرداد ۹۵ در دیدار فینال به مصاف استقلال تهران رفت که انگیزه های زیادی برای قهرمانی و جبران ناکامی های لیگ داشت.

در پایان این بازی که برای نخستین بار در خرمشهر برگزار شد، ذوب آهن در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۴ به پیروزی رسیدند و قهرمان جام حذفی شد. شکست در جام حذفی به منزله پایان دوران حضور مظلومی در استقلال بود تا او که چند سال پیش خالق نماد ۴ برای استقلال باشد، در میان اعتراضات شدید هواداران آبی، این تیم را ترک کند.

نکونام

خداحافظی کاپیتان جواد نکونام

۲۵ تیر کاپیتان با اخلاق تیم ملی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. کاپیتان جواد فروردین سال ۱۳۹۴ پس از دیدار دوستانه برابر سوئد از بازی های ملی خداحافظی کرد اما حدود یک سال بعد از فوتبال باشگاهی هم خداحافظی کرد تا از این پس در کسوت دیگری به جامعه فوتبال خدمت کند. مراسم خداحافظی نکونام هم مثل شخصیت و سبک بازی اش متفاوت بود؛ او نه در زمین فوتبال، که در مؤسسه خیریه امام رضا در کنار کودکان بی سرپرست، و با حضور چهره هایی نظیر علی دایی، کریم باقری، عادل فردوسی پور، احسان علیخانی و پرویز ابوطالب به عنوان نخستین مربی، از فوتبال خداحافظی کرد.

نکونام که با ۱۵۱ بازی ملی رکورددار بیشترین بازی ملی در ایران است، در نامه ای دلایل خداحافظی اش را بیان کرد؛ کاپیتان جواد در نامه خود به این مسئله اشاره کرده بود که آرزویم خداحافظی با پیراهن تیم محبوبم استقلال بود که برخی نگذاشتند. وی در بخش آخر نامه اینگونه نوشته بود:

برای من هیچ چیز در دنیا قابل قیاس با نشاندن لبخند شادی روی چهره مردم کشورم نیست. به عنوان کسی که با فوتبال، دور جهان چرخیده و فرهنگ‌های مختلف را دیده، حالا که لحظه خداحافظی‌ام فرا رسیده است، بار دیگر صادقانه و صمیمانه می‌گویم: ملتی که من کوچکترین عضو آن هستم، شایسته بهترین‌هاست.

فینال المپیک با سوت فغانی

۳۱ مرداد روز فراموش نشدنی برای جامعه داوری ایران بود زیرا برای اولین بار یک تیم داوری از آسیا متشکل از علیرضا فغانی، منصوری و سخندان، فینال المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو بین تیم های برزیل و آلمان را در ورزشگاه تاریخی ماراکانا قضاوت کردند. در این دیدار که با نخستین قهرمانی برزیل در تاریخ المپیک در رشته همراه بود، فغانی عملکرد خوبی داشت تا همچنان روند رو به رشدی در عرصه داوری داشته باشد. البته این پایان موفقیت های فغانی در سال ۹۵ نبود و او فینال جام باشگاه های جهان بین بارسلونا و ریورپلاته در ژاپن را هم سوت زد. پیش از این سه داور، محمد فنایی در المپیک بارسلون، علی خسروی در المپیک آتن و مسعود مرادی و حسن کامرانی فر در المپیک پکن به قضاوت پرداخته بودند.

کم ادعا و کم توقع؛ فتح سکوی سوم جهان با پیراهن جیووا

جام جهانی فوتسال به میزبانی کلمبیا برگزار شد و ایران با درخشش باور نکردنی در این رقابتها به نیمه نهایی راه یافت. نکته جالب اینکه لباس های تولیدی جیووا که حتی مورد تأیید و استفاده تیم ملی بزرگسالان ایران هم قرار نگرفت، به شاگردان پرافتخار ناظم الشریعه داده شد تا در جام جهانی از این البسه استفاده کنند. همانطور که انتظار می رفت فیفا در چند بازی تیم ملی فوتسال به لباس های ایران و اندازه بیش از حد استاندارد برند لباس ایراد گرفتند که مسئولان تیم ایران مجبور شدند لباس های ملی پوشان را به یک خیاطی در کلمبیا برده و اندازه برند را کوچک و در ابعاد مورد تأیید فیفا درست کند. ایران پس از صعود از مرحله گروهی، در یک هشتم به مصاف برزیل رفت و در دیداری تماشایی و ماراتن گونه، در پایان وقت های معمول برابر پرافتخارترین تیم جهان به تساوی ۳-۳ رسید؛ در وقت های اضافی هم دو گل به ثمر رسید که سهم هر تیم یک گل بود. ایران در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ و در مجموع ۷ بر ۶ قهرمان پنج دوره رقابتها را در حضور فالکائوی اسطوره ای شکست داده و راهی دور یک چهارم شود. در یک چهارم نهایی، ایران با پشت سر گذاشتن پاراگوئه راهی نیمه نهایی شد اما در این مرحله با نتیجه ۴ بر ۳ از روسیه شکست خورد و به رده بندی راه یافت.

۱۰ مهر ایران در دیدار رده بندی جام جهانی برابر پرتغال صف آرایی کرد و پس از تساوی ۲-۲ در وقت های معمول، در ضربات پنالتی حریف اروپایی خود را شکست داد و برای نخستین بار به عنوان سومی جام جهانی فوتسال دست یافت تا درخشش خود در این دوره از رقابتها را کامل کند. در پایان این رقابتها محمد کشاورز کاپیتان ارزنده تیم ملی فوتسال از بازی های ملی خداحافظی کرد. از صحنه های بسیار زیبا و ماندگار می توان به صحنه خداحافظی فالکائو اعجوبه برزیلی فوتسال اشاره کرد که پس از شکست مقابل ایران از دنیای حرفه ای بازی خداحافظی کرد و بازیکنان ایران به پاس زحمات او در این رشته ورزشی، این بازیکن را روی دست به هوا پرتاب کردند. فالکائو در مصاحبه ای که با سایت فیفا انجام داد گفته بود بزرگترین سرمایه من این است که بعد از خداحافظی، تماشاگران از من راضی بوده و لبخند می زنند، و یا بازیکنان تیم رقیب، مرا روی دستان خود به هوا پرتاب می کنند و از من تشکر بعمل می آورند.

گلزنی سردار برابر اتلتیکو مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا

لژیونرهای ایرانی سال خوبی را پشت سر گذاشتند؛ از بازگشت اشکان دژاگه به وولفسبورگ، بازی های خوب و مؤثر جهانبخش در لیگ هلند، گلزنی های قوچان نژاد برای هیرنفین و .... اما بدون شک نقطه عطف درخشش لژیونرها در لیگ قهرمانان اروپا و توسط سردار فوتبال ایران رقم خورد. در هفته پنجم رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و از گروه چهارم، روستوف که از وجود دو ستاره ایرانی سود می برد، میزبان بایرن مونیخ آلمان بود. با توجه به پیروزی پنج بر صفر بایرن در دیدار رفت، شاید کسی فکر نمی کرد که روستوف بتواند شاگردان آنچلوتی را مغلوب کند. اما روستوف با درخشش سردار آزمون توانست از غیرممکن، ممکن بسازد و باشگاه پرافتخار آلمانی را شکست دهد. در این دیدار در حالیکه بایرن مونیخ با یک گل از روستوف پیش بود، سردار آزمون در آخرین دقیقه نیمه اول با یک حرکت پا به توپ به سمت دروازه بایرن حمله ور شد و با یک حرکت بسیار زیبا توانست ژروم بواتنگ یکی از بهترین مدافعان حال حاضر اروپا را محو کرده و توپ را به زیبایی به گوشه دروازه آلمانی ها بفرستد. پس از درخشش سردار در لیگ قهرمانان اروپا، حالا تیم های بیشتری خواهان جذب او شده و به همین سب، احتمال آنکه سردار در تابستان پیش رو روستوف را ترک کند خیلی زیاد است.

البته این اولین گل سردار فوتبال ایران نبود؛ آزمون در هفته چهارم لیگ قهرمانان اروپا و در دیدار برگشت برابر اتلتیکو مادرید تنها یک دقیقه پس از گل اتلتیکو، گل تساوی روستوف را در ورزشگاه ویسنته کالدرون شهر مادرید به ثمر رساند تا ارزش های بالای خود را به فوتبال اروپا نشان دهد. این بازی در پایان با نتیجه دو بر یک به سود اتلتیکو مادرید تمام شد.

شکست ناپذیری علی منصور برابر ارتش سرخ با ۳ گل

استقلال با شرایطی کاملاً متفاوت از دربی رفت، به مصاف پرسپولیس رفت. یکشنبه ۲۴ بهمن استقلال در حالی مقابل پرسپولیس ایستاد که سه بازی قبلی خود را با ۳ گل برابر حریفان پیروز شده و کمتر کسی پیش بینی زدن ۳ گل، آن هم به بهترین خط دفاع لیگ را می کرد. پرسپولیس که در ۲۰ بازی تنها ۵ گل دریافت کرده و در شش بازی آخر خود هم دروازه اش باز نشده بود، در کمتر از ۲۵ دقیقه اسیر طوفان جوانان استقلال شد و سه بار دروازه این تیم فرو ریخت تا استقلال به چهارمین برد متوالی با ۳ گل امیدوار شود.

در اواخر این بازی، مهدی رحمتی دروازه بان استقلال طی دو دقیقه و در دو صحنه درگیری با سیدجلال حسینی، دو کارت زرد گرفت تا آبی پوشان یکی دو دقیقه را هم بدون دروازه بان (و در حالیکه مجید حسینی درون دروازه ایستاده بود) سپری کنند، هرچند توپی روی دروازه آنها ارسال نشد. منصوریان در اوایل سال ۹۵ هم با نفت تهران موفق به پیروزی برابر برانکو و پرسپولیس شده بود؛ منصوریان از جمله مربیانی بود که در سال ۱۳۹۵ مغلوب برانکو و پرسپولیس نشد و البته توانست یک جام قهرمانی(فصل ۹۴-۹۵) را هم از مربی سابق تیم ملی بگیرد.

فوتبال ساحلی

قهرمانی ساحلی بازان در آسیا

آخرین روزهای سال، ساحلی بازان ایران بار دیگر قدرت خود را به رخ رقیبان کشیدند. دیدار نهایی مسابقات فوتبال ساحلی قهرمانی آسیا شنبه ۲۱ اسفند در کشور مالزی برگزار شد که تیم های ایران و امارات به مصاف هم رفتند. این مسابقه در نهایت با نتیجه ۷ بر ۲ به سود ایران خاتمه یافت تا ملی پوشان کشورمان عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کنند. در پایان این مسابقات محمد مختاری به عنوان بهترین بازیکن فینال و آقای گل مسابقات انتخاب شد. جایزه بازی جوانمردانه هم به تیم فوتبال ساحلی ایران رسید. همچنین، ایران به همراه  امارات و ژاپن به عنوان سه تیم آسیایی راه یافته به مسابقات جهانی باهاما مشخص شدند.

محرومیت تراکتورسازی و استقلال تهران از نقل و انتقالات نیم فصل

مسئولان باشگاه استقلال پس از امضاء قرارداد با سرور چپاروف ازبکستانی قصد داشتند برای این بازیکن ITC بگیرند، اما زمانی که به سیستم بین المللی نقل و انتقالات رجوع کردند متوجه شدند که از انجام هرگونه نقل و انتقال محروم بوده و نمی توانند بازیکنی را به ترکیب فعلی خود اضافه کنند. پس از بررسی های بیشتر مشخص شد که آبی پوشان که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کردند، در پرداخت پول عادل شیحی بازیکن آلمانی، مراکشی فصل گذشته تأخیر داشته و همین تأخیر سبب شده تا فیفا استقلال تهران را از هرگونه نقل و انتقال بازیکن در پنجره زمستانی محروم کند. چند روز پس از اعلام خبر محرومیت استقلال از سوی فیفا، مسئولان باشگاه تراکتورسازی هم قصد داشتند تا برای سجاد شهباززاده مهاجم جدید خود کارت ITC دریافت کنند اما با مراجعه به سیستم تی ام اس متوجه شدند که آنها هم مثل آبی پوشان تهران از نقل و انتقالات نیم فصل محروم شده اند. تراکتورسازی به دلیل عدم پرداخت به موقع بازیکنان خارجی اش با چنین محرومیتی مواجه شد.

البته شرایط استقلال و تراکتورسازی پس از اعلام رأی محرومیت فیفا کاملاً متفاوت از یکدیگر بود؛ استقلال توفیق اجباری پیدا کرد تا از بازیکنان جوان خود در ترکیب تیم استفاده کند و جوانان علی منصور هم قدر این موقعیت را دانسته و به خوبی شایستگی های خود را به نمایش گذاشتند. اما تراکتورسازی که در چهار بازی خود از بازیکنانی استفاده کرد که زمان ثبت قرارداد آنها بعد از تاریخ اجراء محرومیت بوده و بازیکن غیرمجاز شناخته می شدند، از این رو برخی فکر می کردند که تراکتورسازی به خاطر استفاده از احمد نوراللهی، امید عالیشاه و هاشم بیک زاده با جرائم سنگین تری مواجه شود اما این اتفاق تا این لحظه نیفتاده است.

ایران آقای فوتبال آسیا

در هر ۱۲ ماه سال ۱۳۹۵، تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی بهترین تیم های ملی جهان به عنوان بهترین تیم آسیایی معرفی شد. ایران در اولین رده بندی سال در رتبه ۴۴ جهان و اول آسیا قرار داشت که این پائین ترین رتبه ایران در سال گذشته بود. در رده بندی اعلام شده در ماه اکتبر، ایران به عنوان تیم اول آسیا و همچنین ۲۷ جهان معرفی شد که رده بندی این ماه نیز بهترین رتبه ایران در سال ۱۳۹۵ بود. تیم فوتبال کشورمان رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را با پیروزی دو بر صفر برابر قطر آغاز کرد و در پایان دور گروهی با ۳ پیروزی، دو تساوی، ۴ گل زده و بدون گل خورده، با کسب ۱۱ امتیاز در صدر جدول گروه خود قرار گرفت. دو پیروزی دیگر ایران با نتایج مشابه یک بر صفر برابر کره جنوبی در ورزشگاه آزادی و مقابل ازبکستان در تاشکند به دست آمد. البته موفقیت ها در سال ۹۶ هم ادامه پیدا کرد و حالا تیم ملی برای صعود به جام جهانی به دو امتیاز احتیاج دارد.

دوقلوهای پرسپولیس

ماجراهای طارمی و رامین پرسپولیس از همان ابتدای سال و دربی ۸۲ شروع شد؛ دقیقه ۳۷ محسن ترکی یک خطای پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کرد که مهدی طارمی و رامین رضاییان بر سر زدن این ضربه پنالتی با یکدیگر بگو مگو کردند تا اینکه در نهایت طارمی به امید هت تریک پشت توپ ایستاد اما مهدی رحمتی این ضربه را به خوبی مهار کرد.

پس از پایان بازی رامین رضائیان گفت درگیری بر سر زدن ضربه پنالتی اصلاً صحنه قشنگی نبود اما مهم اینست که پرسپولیس در این دیدار پیروز شد. محسن بنگر هم فاش کرد که او و رامین رضائیان قصد داشتند به سبک لیونل مسی و لوئیز سوارز پنالتی را بزنند که اصرار طارمی برای زدن پنالتی باعث شد آنها نتوانند نقشه خود را در دربی عملی کنند. و این شروع ماجراهای مهدی و رامین در پرسپولیس بود. پس از پایان لیگ، هر دو بازیکن اعلام کردند که قصد جدایی داشته و باب مذاکره با تیم های مختلفی را باز کردند؛ سرانجام رضائیان و طارمی با امضاء قراردادی به تیم ریزه اسپور در سوپر لیگ ترکیه پیوستند. اما هنوز مدت زیادی نگذشته بود که ابتدا خبر بازگشت طارمی و سپس رامین رضائیان به لیگ برتر ایران همه جا به گوش می رسید. وجود نا آرامی، آشوب های خیابانی، بمبگذاری و سرانجام کودتای ناموفق، وضعیت ترکیه را بسیار نا امن نشان می داد و به همین علت رضائیان و طارمی ترجیح دادند که به ایران برگردند.

اخبار منتشر شده در رسانه های خبری حاکی از آن بود که رضائیان باعث ترغیب طارمی به ترک پرسپولیس شده و طارمی را هم با خود به ترکیه برده است. حدود دو دهفته از پیوستن این دو به ریزه اسپور می گذشت که زمزمه های بازگشت آنها به پرسپولیس به گوش می رسید و سرانجام این اتفاق افتاد. البته برگشت به پرسپولیس و همچنین حضور در ترکیب اصلی تیم، برای رامین رضائیان بسیار دشوارتر و سخت تر از طارمی بود و این بازیکن روزهای سختی را در اوایل فصل پشت سر گذاشت. طارمی تقریباً از همان هفته های اول برای پرسپولیس بازی کرد و رضائیان هم بالاخره توانست به ترکیب اصلی تیمش راه پیدا کند. اما داستان این دو ستاره یاغی پرسپولیس به همین جا ختم نمی شود؛ هفته ۲۲ لیگ برتر، در دقیقه ۵۷ دیدار پرسپولیس و سپاهان، سرخپوشان صاحب یک ضربه پنالتی شدند که سرانجام رامین رضائیان چیزی که مدتها قصد انجام آن در بازی های پرسپولیس را داشت، در بازی با سپاهان اصفهان پیاده کرد. رامین و طارمی به سبک لیونل مسی و لوئیز سوارز ضربه پنالتی تیم شان را به گل تبدیل کردند؛ رضائیان ابتدا پاس آرامی را برای مهدی طارمی ساخته و پرداخته کرد و طارمی هم ضربه نهایی را به سمت دروازه سپاهان زد و گل نخست تیمش را به ثمر رساند.

قصه های کارلوس کی روش

کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی در سال گذشته آنقدر حاشیه های پر سروصدا داشت که دیگر سخت می توان باور کرد سرمربی تیم ملی برای مدتی حتی کوتاه از حاشیه ها دور باشد. بالاخره پس از بارها تهدید به استعفا از سوی کی روش که هر بار به صورت شفاهی مطرح می شد، بالاخره مسئولان فدراسیون فوتبال تأیید کردند که کارلوس کی روش در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۵ به صورت کتبی استعفا داده است.

البته این استعفا پذیرفته نشد تا کی روش همچنان به عنوان مربی تیم ملی به کار خود ادامه دهد. از حاشیه های دیگری که سال گذشته پیرامون کی روش ایجاد شد، در خصوص سفر او به آفریقای جنوبی بود. این برای اولین بار نیست که شایعه سرمربیگری کی روش در تیم ملی آفریقای جنوبی مطرح می شود، اما کی روش که به گفته خودش برای دیدار با دخترش به آفریقای جنوبی رفته بود، و در همان ایام فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی قصد کنار گذاشتن مربی وقت تیم ملی کشورش را داشت، این شایعات به طور جدی تری پخش شد.

دعوای کارلوس کی روش و برانکو که بسیار طولانی و فرسایشی شده بود، از حاشیه های دیگری بود که سال ۱۳۹۵ در رسانه های بسیاری به آن پرداخته شد و این مشاجره کلی با اعصاب مردم بازی کرد! اوج اختلاف این دو مربی خارجی شاغل در ایران را می توان رفتار کی روش با بازیکنان پرسپولیسی حاضر در اردوی تیم ملی در امارات دانست.

برانکو که در یک گفت و گو به این مسئله اشاره کرده بود که هر وقت که بازیکنان ما از اردوی تیم ملی بر می گردند، دچار اضافه وزن می شوند؛ کی روش هم بلافاصله تمام بازیکنان پرسپولیسی حاضر در اردوی امارات را اخراج کرد و آنها را به تهران بازگرداند. حضور جمع زیادی از هواداران پرسپولیس در فرودگاه امام خمینی برای استقبال از بازیکنان تیم محبوبشان، اتفاق جالبی بود که کمتر کسی تصور آن را داشت.

پس لرزه های اختلاف کی روش و برانکو تنها متوجه بازیکنان پرسپولیس نشد و دود این اختلاف به چشم مربیان ایرانی شاغل در کادر فنی تیم ملی هم رفت. بنا بر برخی گزارش های غیر رسمی منتشر شده، کارلوس کی روش از مربیان ایرانی حاضر در کادر فنی تیم ملی می خواهد تا بر علیه برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس مصاحبه کنند اما مربیان ایرانی تیم ملی چنین کاری را انجام نمی دهند و همین مسئله باعث خشم مرد پرتغالی شده و در آستانه دیدار ایران با قطر، تمامی مربیان ایرانی تیم ملی را اخراج و اعلام کرد نیازی به این مربیان ندارد.

همچنین کی روش در فاصله دو روز مانده به بازی با قطر، عذر دن گاسپار همکار بیست ساله خود را هم خواست و مربی جدیدی برای دروازه بان های تیم ملی به کادر فنی اضافه کرد. اما کی روش با شکست دادن قطر و چین در دوحه و تهران، راه صعود به جام جهانی را هموار کرد و البته ثابت کرد که بدون دستیارانش هم می تواند نتیجه بگیرد.


منبع: نود