تبیان، دستیار زندگی
سفره هفت سین هنوز برای کی روش یک دنیا سوال دارد. هر وقت از او درباره اش می پرسیم، می گوید برایش جالب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت کی روش از عیدهای پر ماجرایش در ایران

سفره هفت سین هنوز برای کی روش یک دنیا سوال دارد. هر وقت از او درباره اش می پرسیم، می گوید برایش جالب است.

کی روش سر سفره هفت سین

هفت سین و کی روش

سفره هفت سین هنوز برای کی روش یک دنیا سوال دارد. هر وقت از او درباره اش می پرسیم، می گوید برایش جالب است. یک بار وقتی در این باره  با کارلوس صحبت کردیم، پاسخ داد؛ «ببینید یک چیز برای من جالب است از نظر شما ایرانی ها سیب و سکه و سماق و... سمبل های زندگی هستند. شما هر سال دوره چنین سفره ای می نشینید.

خب سال اول برایم جالب بود. می پرسیدم هفت سین چیست؟ ولی حالا دقیقا معنی اش را می فهمم یعنی زندگی جاری است. » کی روش همیشه می گوید قشنگ ترین چیر نوروز، همان سفر هفت سین است. به خاطر همین عاشق عکس گرفتن با سفره هفت سین است و مخصوصاً با سیب قرمزش.

عید نوروز و عید میلادی

عید نوروز و عید میلادی خب شاید کی روش که اهل مطالعه است و خیلی عمیق در همه چیز فرو می‌رود، بهتر بتواند پاسخ این سوال را بدهد او همیشه برای سال نو میلادی به خانه اش در پرتغال برمی‌گردد. کی روش عاشق پدرش است و همیشه دوست دارد سال نو را با او بگذراند ولی برای کارلوس عید نوروز هم هیجان دارد هر بار وقتی او با این سوال روبه رو می شود که تفاوت نوروز و سال جدید میلادی چیست، پاسخی ندارد که بدهد «واقعاً نمی توانم مقایسه شان کنم. خیلی فرق دارند. راستش من درباره عید کشورهای مختلف تحقیق کرده ام فکر می کنم سال نو ایران با سال نو چین قابل مقایسه باشد شبیه به هم هستند می دانید چرا؟ چون دو کشور با تمدن و با فرهنگ هستند.»

برای خارجی هایی که در ایران زندگی می کنند، سال نو 2 بار اتفاق می افتد یکی سال جدید میلادی و دیگری عید نوروز، نوروز اینقدر زیبایی دارد که می تواند همه را به خودش جذب کند. کی روش با خنده همیشه می گوید «راستش من 2 بار سال جدید را جشن می گیرم اگر یک روز از ایران بروم، حتما یک تقویم ایرانی هم می برم!»

تنبیه آقایان قبل از نوروز!

برای ایرانی ها و البته بخش طنزآمیز مردانه اش، خانه تکانی مثل یک سمبل می ماند. می گویند با خانه تکانی، ایرانی ها دل شان را هم تکانی می دهند و برای سال جدید تمام دعواها کینه ها، دل خوری ها و... را بیرون می ریزند. کی روش هم همیشه وقتی بحث خانه تکانی می شود با مردهای ایرانی شوخی می کند فرقی نمی کند چه کسی رو به رویش نشسته باشد می خندد و می گوید: «حتماً این تنبیه شامل شما هم می‌شود!»

آنها در سال جدید میلادی از این رسم و رسوم ها ندارد ولی از روزی که فهمید ایرانی ها چیزی به اسم خانه تکانی دارند. شروع کرد به سوال کردن که این چه رسمی است؟ ماجرا چیست؟ چه کسی خانه تکانی می کند؟ فقط خانم ها یا آقایان؟ حالا که این سوال ها را پرسیده و اطلاعاتش کامل است، با خنده می گوید: «می دانم که قبل از سال تحویل خانه هایتان را تمیز می کنید مخصوصاً آقایان در این کار شرکت می کنند، خانم ها برای اینکه مرد خانه شان را تنبیه کنند می گویند خانه تکانی با تو(خنده)»

آتش بازی در پرتغال کشته می دهد!

از آن شب های به یادماندیی آخر سال، چهارشنبه سوری است شبی که انگار در ایران بمب منفجر می کنند کی روش همیشه هیجان زیادی برای چهارشنبه سوری دارد برج دوبرال محل زندگی او در این شب شبیه، یک خرابه جنگی می شود.

اهالی ساختمان به خیابان اصلی می ریزند و ترقه هایشان را منفجر می کنند و از روی آتش می پرند. کی روش هم همیشه از تراست خانه دید می زند و می گوید: «چه صدایی شنیدی؟» سال گذشته که برای چهارشنبه سوری مهمان خانه او بودیم، این هیجان را به خوبی دیدم او مدام از داخل خانه به تراست می رفت و به دن گاسیار دستیارش می گفت «دن، شنیدی؟ فکر کنم یک بمب منفجر کردند؟ او در شب های چهارشنبه سوری مثل یک کودک می ماند وقتی از کی روش یک بار پرسیدیم که آیا شما هم چیزی شبیه چهارشنبه سوری در پرتغال دارید، لبخند زد و گفت:«بله، ما یک مراسم خاص داریم که مردم از روی آتش می برند. البته مراسم ما خطرناک تر از اینجاست و گاهی کشته هم می دهد!»

ماجرای تلخ مرگ برادرش

نوروز خیلی چیزهای خوبی دارد ولی همه اش خوبی نیست با افزایش مسافرت ها، خبرهای نگران کننده فرت و فرت می رسد کشته شدن هموطنان در جاده ها برای کی روش هم غم‌انگیز است. او خودش داغدار این ماجراست و می داند آنها که عزیزان شان را از دست می دهند. چه می کشند، سال ها قبل، وقتی او جوان بود، برادر کوچکتر را به خاطر تصادف از دست داد.

او هنوز برادرش را فراموش نکرده است و هر وقت در این باره حرف می زند، بغض می کند. اشک هایش را به وضوح می توانید در چشم هایش ببینید کی روش در این باره می گوید: «هنوز ناراحتم که او را از دست دادیم فکر می کنم اگر آن روز راننده صبر و حوصله بیشتری داشت، هرگز برادرم را از دست نمی دادیم.»

کارلوس با شنیدن خبرهای تلخ در این 6 نوروزی که از سرگذراند، همیشه پیغامی برای مردم ایران دارد و پیغامش این است «مهم نیست در نوروز زود پرسید یا دیر، مهم این است که نرسید و در کنار خانواده شان شاد باشید و خوش بگذرانید. پس همیشه دوست دارم راننده ها حوصله داشته باشند. صبور باشند و احتیاط به خرج دهند. تلخ نیست که در سال جدید این اتفاق ها بیفتد؟»

دعای سال جدید و دغدغه های کی روش

کی روش همیشه در آستانه سال جدید یک دعای تکراری دارد. دعایی که خیلی ها دارند او بین مردم محبوب است و به خاطر همین وقتی حرف از دعا می شود اول اسم «مردم» را می آورد برای سال جدید هم آرزوی کی روش برای مردم ایران، سلامتی است. او همیشه می گوید: «سلامتی و آرامش خاطر ابتدا این را دعا می کند و بعد سالی سرشار از موفقیت» کی روش همیشه دغدغه های بزرگی در سر دارد. او دورانی مسئول مین روبی در موزامپیک بود. خودش پا به پای مین روب‌ها کار می کرد. و همیشه در حرف هایش از مشکلات جامعه بشری حرف می زند. از شیوع ایدز تا سرطان، کی روش که خودش سفیر یونسکوست همیشه در این راه قدم های مثبتی بر می دارد. او می گوید: «دوست دارم هر سال که وارد زندگی تازه ای می شویم، این مشکلات کم و کمتر باشد.»

آرزوی کی روش سفر به بندرعباس

یک ایران است و یک تمدنش شهرهای باستانی ایران، همه توریست ها را به سمت خود می کشد. کی‌روش قبل از اینکه به ایران بیاید، کم درباره تمدن ایرانی نخوانده بود. البته تمدنی که در فضای مجازی رو به نابودی است. کی روش به شهرهای مختلف رفته است از یزد و کاشان بگیرید تا اصفهان و شیراز کی روش می گوید: «واقعاً نمی دانم بگویم کجای ایران قشنگ تر است.»

می گویند و شبیه ایرانی هاست. وقتی این را یک بار از کی روش پرسیدیم، این طور پاسخ داد «همیشه تلاش کرده ام درک درستی از فرهنگ ایرانی داشته باشم و فکر می کنم موفق بوده ام. تنها مسئله ای که افسوس می خورم این است که شاید گوشه‌هایی از کشور ایران بوده که هنوز نرفته ام.» کی روش دوست دارد یک بار به بندرعباس برود؛ به قلعه پرتغالی ها.


منبع: اسپرت