تبیان، دستیار زندگی
دادگاه(محکمه) محلی یا جلسه ای است که در آن به شکایت ها و به اتهام های زده شده به افراد و یا نهاد ها و سازمان ها رسیدگی می شود. دادگاه ها معمولا در ساختمان ویژه ای به نام کاخ دادگستری قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع وقت رسیدگی

دادگاه (محکمه)محلی یا جلسه‌ای است که در آن به شکایت‌ها و به اتهام‌های زده شده به افراد و یا نهادها و سازمان‌ها رسیدگی می‌شود. دادگاه‌ها معمولاً در ساختمان ویژه‌ای به نام کاخ دادگستری قرار دارند.

فرآوری: فاطمه نوری_ بخش حقوق تبیان

وقت رسیدگی

حال با انواع رسیدگی آشنا شویم، انواع وقت رسیدگی عبارتند از:1- وقت عادی،  2- وقت خارج از نوبت، 3- وقت فوق العاده، 4- وقت احتیاطی

تعریف وقت عادی

منظور از وقت عادی، وقتی است که با هدف رعایت عدالت به ترتیب دفتر اوقات دادگاه، روز و ساعت معینی برای رسیدگی، از قبیل تعیین و به اصحاب دعوا یا وکلای آنان ابلاغ می شود.

تعریف وقت خارج از نوبت

منظور از وقت خارج از نوبت، وقتی است که از لحاظ زمانی مناسب تر از اوقات عادی است چرا که بدون توجه به ترتیب دفتر اوقات دادگاه تعیین می شود و بنابراین نزدیک تر از وقتی است که دفتر نشان می دهد، البته باید توجه داشت که هرچند خارج از نوبت نزدیک تر از وقت عادی است اما الزاما نزدیک ترین وقت نمی باشد.

منظور از وقت فوق العاده، وقتی است که دادگاه خارج از اوقاتی که در دفتر مخصوص اوقات «چه به صورت عادی یا خارج از نوبت» تعیین می کند و علی الاصول بدون حضور طرفین نسبت به پرونده رسیدگی و اقدام به صدور رؤی می نماید.

تعریف وقت فوق العاده

منظور از وقت فوق العاده، وقتی است که دادگاه خارج از اوقاتی که در دفتر مخصوص اوقات «چه به صورت عادی یا خارج از نوبت» تعیین می کند و علی الاصول بدون حضور طرفین نسبت به پرونده رسیدگی و اقدام به صدور رؤی می نماید.

تعریف وقت احتیاطی

منظور از وقت احتیاطی، وقتی است که با هدف عدم رکود رسیدگی برای وصول پاسخ استعلام یا انجام امری توسط طرفین و یا یکی از از آن ها، به پرونده داده می شود، وقت احتیاطی یا وقت نظارت در قانون پیش بینی نشده است و این ضروریات عملی دادگاه هاست که سبب پیدایش آن گردیده است.هرچند، وقت احتیاطی در دفتر اوقات ثبت می شود اما با روشن شدن نتیجه اقدام ، حتی اگر وقت نرسیده باشد می توان به طور فوق العاده رای را صادر کرد.

نکته: معمولًا پس از صدور قرارهای کارشناسی، تحقیق و معاینه محل ، مطالبه اسناد و... وقت احتیاطی تعیین می شود.

منابع: گروه وکلای رسمی
ویکی پدیا