تبیان، دستیار زندگی
در خصوص رعایت حقوق همسایه از جهات انسانی و دینی توصیه های فراوانی شده است. لذا رعایت حقوق همسایگان و دستگیری و کمک به آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رعایت حقوق همسایه

در خصوص رعایت حقوق همسایه از جهات انسانی و دینی توصیه های فراوانی شده است. لذا رعایت حقوق همسایگان ودستگیری وکمک به آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بخش حقوق تبیان

حقوق همسایه

شاید جمله«الجارثم الدار» را شنیده باشید که رعایت این اصل علاوه برخیرخواهی، برای خود فرد هم خیر وثواب و نیکی به همراه می آورد. آمده است پیامبر چنان در خصوص رعایت حقوق همسایه و حسن رفتار  سفارش می نموده که تصورمی شده همسایه ازهمسایه ارث می برد.و نیزروایت شده اگرکسی به خواب برود درحالیکه همسایه او گرسنه است مسلمان نیست.در نتیجه بیخبری و آزار رساندن و اذیت کردن همسایگان امری مذمت شده است.

رعایت حقوق همسایگان از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله از نظر حقوقی که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود: چنانکه کسی بخواهد در حیاط منزل خود باغچه ای احداث نماید باید موارد لازم فنی را رعایت کند. از جمله فاصله لازم بین دیوار همسایه و باغچه، استفاده از عایق مورد نیاز جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به منزل همسایه، و موارد دیگر، به گونه ای که منجر به ورود ضرر و زیان به ملک همسایه نگردد. درغیر این صورت ملزم به جبران و پرداخت خسارات ناشی از آن می باشد.

چنانکه کسی بخواهد در حیاط منزل خود باغچه ای احداث نماید باید موارد لازم فنی را رعایت کند. از جمله فاصله لازم بین دیوار همسایه و باغچه، استفاده از عایق مورد نیاز جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به منزل همسایه، و موارد دیگر، به گونه ای که منجر به ورود ضرر و زیان به ملک همسایه نگردد. درغیر این صورت ملزم به جبران و پرداخت خسارات ناشی از آن می باشد.

درخت کاشته شده در منزل نباید آنقدر وسیع و بزرگ باشد که ریشه یا شاخه آن در منزل دیگری وارد شود که چنانچه این گونه شود برابر قانون باید از آنجا که وارد ملک یا حیاط همسایه شده برگردانده شود و الا همسایه می تواند آنرا بازگردانده یا قطع نماید و این کار نیازی به کسب اجازه از دادگاه ندارد.

مورد دیگر اینکه اگر برای نوسازی یا ساختمان سازی گودبرداری صورت گیرد و این عمل موجب ریزش یا خرابی دیوار یا خانه مجاور گردد با عنایت به اینکه به موجب ماده 132 قانون مدنی هیچکس نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم ضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد، بنابراین عمل همسایه باید برای رفع نیاز یا دفع ضرر از خود باشد ونیز با رعایت مقررات واصول ایمنی صورت گیردو الا مکلف به جبران خسارات خواهد بود.

به موجب ماده 99 قانون مدنی هیچکس حق ندارد ناودان خود را به طرف ملک دیگری بگذارد یا آب باران از بام خود به بام یا ملک همسایه جاری کند ویا برف بریزد مگر به اذن او.

همچنین به موجب ماده 130 قانون مدنی کسی حق ندارد خانه خود را به فضای خانه همسایه بدون اذن او خروجی بدهد و اگر بدون اذن او خروجی بدهد ملزم به رفع آن خواهد بود.

و نیز کسی حق ندارد از ملک خود دَری به سمت خانه همسایه باز کند چون به موجب ماده 133 قانون مدنی کسی حق ندارد ازدیوارخانه خود به خانه همسایه در باز کند اگرچه دیوار ملک اختصاصی خودش باشد لیکن می تواند روزنه یا شبکه باز کند در این صورت همسایه حق منع او را ندارد ولی می تواند جلو روزنه یا شبکه دیوار بکشد یا پرده بزند.

ونیز استفاده از حریم منزلِ هر کسی باید مورد توجه او قرار گیرد و به خود اجازه ندهد حریم منزل دیگری را تصرف کند. مثلاً برای اتومبیل خود از حریم منزل همسایه استفاده نماید و مانع استفاده او از حریم منزل خودش شود. وهمچنین درخصوص رعایت بهداشت و موارد دیگر که دراین مقال نمی گنجد.

در کل،همسایگان نسبت به همدیگرحقوق و تکالیفی دارند که رعایت و انجام هر یک از آنها می تواند در ادامه زندگی خوب و مسالمت آمیز مؤثر واقع شود. امید است در سایه رعایت حقوق دیگران هر روز زندگی بهتری داشته باشیم.

منبع: گروه وکلای ایران