تبیان، دستیار زندگی
«تفاوت دو انتخابات و برگ برنده»، «ائتلاف با اصولگرایان معتدل را رد نمی کنیم» و «روحانی؛ انتظارات و فرصت ها» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های سه شنبه 24 اسفند محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت دو انتخابات و برگ برنده

«تفاوت دو انتخابات و برگ برنده»، «ائتلاف با اصولگرایان معتدل را رد نمی‌کنیم» و «روحانی؛ انتظارات و فرصت ها» از جمله محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های سه شنبه 24 اسفند محسوب می شود.

بخش سیاست تبیان

تفاوت دو انتخابات و برگ برنده

تفاوت دو انتخابات ٩٢ و ٩٦ و شرایط هر کدام از این دو مقطع -از منظر کار رسانه‌ای و ارتباطات -آموزه‌هایی را در برابر ما قرار می‌دهد. در انتخابات سال ٩٢، پس از رد صلاحیت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ٧٢ ساعت، «جنبش روحانی» به راه افتاد و یکباره، فضا و شرایط به یک سمت متمایل و متمرکز شد. در این میان هم‌گرایی گسترده اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، روحانی را روانه پاستور کرد.

در ادامه این یادداشت که به قلم مجید رضائیان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم نگاشته شد، می خوانیم: برگ برنده در انتخابات سال ٩٦ چه خواهد بود؟ این تصور که شبکه‌های اجتماعی همچنان می‌توانند معادله را مانند سال ٩٢ به نفع یک جریان به پیش ببرند یا تغییر دهند، بسیار سطحی به نظر می‌رسد، زیرا رقبای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان نیز، انرژی مضاعفی را در فضای شبکه‌های اجتماعی صرف خواهند کرد، بنابراین، برگ برنده در دست کاندیدایی خواهد بود که از نظر رسانه‌ای و ژورنالیسم- با هدف تولید محتوا و سپس انتشار و بازنشر آن در رسانه‌ها و وب‌سایت‌ها از یک سو و شبکه‌های اجتماعی از دیگر سو- قوی‌تر عمل کند.

در برگزاری انتخابات هیچ راهی به جز رعایت قانون وجود ندارد و اصل بی‌طرفی و رعایت مرّ قانون وظیفه برگزارکنندگان این رویداد سیاسی است.

ائتلاف با اصولگرایان معتدل را رد نمی‌کنیم

روزنامه «شرق» در گفت وگویی با عنوان «ائتلاف با اصولگرایان معتدل را رد نمی‌کنیم»، به نقل از محمدرضا عارف رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می نویسد: کلیه ستادها و شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها موظف هستند تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری را اجرائی کنند. براین‌اساس شاخص‌ها ابلاغ شده است. ما دو شاخص را شاخص اصلی قرار دادیم. یکی پاکدستی و دیگری اصلاح‌طلبی؛ که البته اصلاح‌طلبی دامنه وسیعی دارد. ما تنگ‌نظرانه به این موضوع نگاه نمی‌کنیم، به‌خصوص وقتی که به شهرستان‌های کوچک می‌رسیم، در این مناطق مسائل قومی و محلی و اقتضائات مربوط به آن، اصل قرار خواهد گرفت و برهمین‌اساس نباید روی اصلاح‌طلبی پافشاری کنیم؛ به‌همین‌دلیل ما بر تخصص و کارآمدی و آشنایی با مسائل مدیریت شهری تأکید خواهیم داشت. چون نگاه ما به شوراهای شهر از منظر پارلمان‌های محلی و تخصصی خواهد بود. ازاین‌رو قطعا اولویت و جهت‌گیری اصلی ما بر تخصص‌هاست. شاخص‌هایی هم که ابلاغ شده است، همین را نشان می‌دهد. حالا ممکن است در آینده ائتلافی را صورت دهیم.

در ادامه این گفت و گو از قول وی درباره امکان ائتلاف با اصلاح طلبان آمده است: ممکن است که در یک حوزه یا در یک استان بحث ائتلاف را داشته باشیم. چون مهم‌ترین راهبرد ما حضور و مشارکت مردم در انتخاب افراد برجسته است؛ بنابراین ممکن است که شورای ما در یک شهرستان به نتیجه برسد که با یک جریان یا برخی از اصولگرایان معتدل ائتلاف کند. ما این را رد نمی‌کنیم و قابل بررسی می‌دانیم.

روحانی؛ انتظارات و فرصت‌ها

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «روحانی؛ انتظارات و فرصت‌ها»، نوشت: بدون تردید با انتخاباتی شدن فضای کشور به‌رغم هجمه‌ها و تلاش‌های منفی مخالفان، موقعیت روحانی نیز مطلوب‌تر از گذشته خواهد شد، زیرا ملت ایران قدرت تشخیص دارند و اقدامات مثبت روحانی توسط جامعه به‌راحتی دیده خواهد شد. جامعه نیک می‌داند رئیس‌جمهور در چه وضعیتی کشور را تحویل گرفت. به همین دلیل فشارها و محدودیت‌ها در حوزه معیشت، اشتغال و بیکاری را به‌خوبی درک می‌کند.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه این یادداشت می نویسد: در عین حال مردم متوجه هستند که نباید هم انتظار معجزه از دولت داشت، زیرا آنها به این امر واقفند که دولت همه توان خود را برای بهبود شرایط به کار برده است. در حقیقت اصلاح‌طلبان با درک چنین موقعیتی برای حمایت یکپارچه از روحانی تصمیم گرفتند. بر این اساس نشست روز گذشته فراکسیون امید با دکتر روحانی بیشتر به خاطر اعلام موضع این فراکسیون در حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات پیش‌ رو بود.

عقلانیت راهبردی؛ حمایت دوباره از روحانی

روزنامه «ایران» در یادداشتی با انتخاب عنوان «عقلانیت راهبردی؛ حمایت دوباره از روحانی»، نوشت: اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، ادامه عقلانیت راهبردی سال 92 است. در آن سال که کشور در وضع نیمه‌امنیتی بود و ایران با چالش‌های بین‌المللی در بیرون و اقتصادی در درون رو‌به‌رو بود، حضور روحانی هم تدبیر شد و هم امید. پس از انتخاب روحانی، بدون اینکه هزینه‌ای به مردم وارد شود، هم کشور از شرایط نیمه‌امنیتی خارج شد و هم از بحران‌های اقتصادی و فشارهای بین‌المللی فاصله گرفتیم.

حمیدرضا جلایی پور استاد دانشگاه در ادامه این یادداشت می نویسد: امروز انتخاب روحانی از سوی اصلاح‌طلبان، به این معنی است که مسیر پیش رو، همانی است که هم هدف روحانی و هم هدف همه کسانی است که دلسوز و نگران کشور هستند یعنی هدف حرکت به سوی توسعه پایدار و همه‌جانبه. پس از آواربرداری‌هایی که طی 4 سال گذشته صورت گرفت، انتخابات 96 فرصتی است که کشور می‌تواند پس از دوره ضدتوسعه 1392-1384 در مسیر توسعه پایدار قرار بگیرد. در شرایط فعلی باوجود همه دستاوردهای بحران‌زدای دولت، هنوز بخش قابل توجهی از اقشار جامعه با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند. اکنون که روحانی به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان اعلام شده است، از یک طرف ادامه عقلانیت سال 1392 است و از طرف دیگر مسأله دیگری پیش روی ما قرار دارد و آن اینکه باید تلاش کرد روحانی بیش از دوره قبل رأی بیاورد. به عبارت دیگر، به جای اینکه روی این امر تمرکز کنیم که روحانی پیروز است، باید تلاش کنیم تا علاوه بر پیروزی، رأی او افزایش یابد تا بتواند در دوره بعد با استحکام بیشتری عمل کند.

تکرار بازی انتخاباتی با یارانه ها

روزنامه «ابتکار» در گزارشی با درج عنوان «تکرار بازی انتخاباتی با یارانه ها»، آورد: پرداخت نقدی یارانه ها به صورت ماهانه به تمام مردم طرحی بود که در دولت قبل اجرا شد و البته ما به ازای آن یارانه حامل های انرژی برداشته شد. طرحی که از دید بسیاری از اقتصاددانان باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای برای اقتصاد کشور شد. بالا رفتن حجم نقدینگی و افزایش نرخ تورم تنها یکی از تبعات اجرای این طرح بود. با این حال اما هنوز هم بسیاری از جریان های سیاسی از این طرح غلط استفاده های انتخاباتی می کنند، به طوری که پیش از این صحبت از پرداخت یارانه 250 هزار تومانی بود و طی روزهای گذشته نیز محمد باقر قالیباف طی گفت و گویی اظهار کرد که یارانه نقدی می تواند تا سه برابر افزایش یابد.

در ادامه این گزارش به نقل از میثم رادپور کارشناس اقتصادی آمده است: به طور مشخص صحبت های آقای قالیباف در مورد افزایش یارانه می تواند جنبه انتخاباتی داشته باشد تا عملی و به تبعات آن فکر نشده است. باید در نظر داشت دولت به مردم قول نداده بود که ارزش یارانه ها را به ارزش حقیقی خودشان حفظ کند. درست است که یارانه امروز ارزش 6 سال پیش را ندارد اما اتفاقا این کاهش ارزش پول می تواند اثر منفی تورمی پرداخت یارانه ها را کاهش دهد. دولت بارها برای کاهش اثر پرداخت نقدی پول با شیوه های مختلف از جمله حذف دهک های بالا تلاش کرده است. اما از اثرات اجتماعی آن ترسیده است. باید تکلیف خودمان را با اقتصاد روشن کنیم که آیا می خواهیم شکم مردم را از طریق پرداخت یارانه سیر کنیم یا اشتغال و تولید کشور را رونق دهیم.

روزنامه «کیهان» با انتخاب عنوان «پیام فراکسیون امید به دولت: هوای ما را داشته باشید تا هوایتان را داشته باشیم»، به نقل از بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس نوشت: با توجه به اینکه فراکسیون امید در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سه نماینده دارد قطعا در تصمیمات سیاسی و انتخاباتی با این شورا همسو و همراه خواهد بود و بر همین اساس در این جلسه اعلام شد که در راستای تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، فراکسیون امید نیز از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده حمایت می‌کند.

در ادامه به نقل از وی می خوانیم: همچنین نمایندگان از یک‌سری خدمات دولت قدردانی کردند و گفتند که فراکسیون در راستای منافع ملی نسبت به حمایت از دولت اقدام کرده که این تعامل باید دو طرفه باشد و تقویت شود. برخی نمایندگان اهل تسنن نیز در اظهارات خود خواستار این شدند که نگاه متفاوتی به قومیت‌ها و مذاهب دیگر وجود نداشته باشد و صرفا نگاه ملی به آنها شود و براساس شایستگی‌های مورد ارزیابی قرار بگیرند. نمایندگان خانم نیز در اظهاراتشان خواستند در چینش مدیریتی از بانوان توانمند و شایسته و جوانان استفاده شود. همچنین انتقادی از سوی یکی از نمایندگان در خصوص وضعیت تشکل‌های دانشجویی و سخت‌گیری نسبت به آن‌ها در اعطای مجوز صورت گرفت.

ائتلاف سوم برای تقویت منافع ملی

روزنامه «ایران» در گزارشی با انتخاب عنوان «ائتلاف سوم برای تقویت منافع ملی»، می نویسد: «آرامش» و «التهاب» شاید مناسب‌ترین اصطلاحاتی باشند که وضعیت اردوگاه‌های سیاسی- انتخاباتی این روزهای کشور را ترسیم می‌کند. در شرایطی که مجموعه نیروهای اصولگرا همچنان درگیر اختلاف نظرهای درون گروهی هستند، اصلاح‌طلبان در آرامش نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را انتخاب کرده‌اند. حمایت از روحانی، تصمیم انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که در جلسه یکشنبه شب به اتفاق آرا اتخاذ شد. در اظهار نظرهایی که فعالان سیاسی اصلاح‌طلب داشته‌اند، تأکید بر ادامه مسیر اعتدالی محور اساسی دفاع آنها از روحانی است.

در ادامه این گزارش آمده است: مسیری که سال 92 و بعد از تجربیات مختلف اصلاح‌طلبان آغاز شد و در ادامه در انتخابات دهمین دوره مجلس تحکیم یافت. حال جبهه امید شامل اصلاح طلبان ، اعتدالی ها و اصولگرایان میانه رو تلاش دارند سومین گام را نیز استوار بردارند تا برنامه‌ها و سیاست‌های اعلامی حسن روحانی فرصت مناسب برای اجرایی شدن پیدا کند.

غضنفران اصلاح‌طلب آماده ائتلاف با پایداری!

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان « غضنفران اصلاح‌طلب آماده ائتلاف با پایداری!»، می نویسد: در هر برهه انتخاباتی تصمیمات و اظهارنظرهایی به میان می‌آید که سبب چالش‌هایی می‌شود، مانند این مقطع که برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر در اردیبهشت 96 حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح می‌شود؛ از جمله انتخاب شهردار بعدی تهران. گمانه‌زنی درباره جانشین قالیباف موضوع اصلی برخی نشست‌هاست.

مطهره شفیعی در ادامه این گزارش نوشت: 17شهریور 92 بود که با توجه به ترکیب شورای شهر تصور می‌شد رای اکثریت اعضا به محسن هاشمی باشد. 31 عضو شورای شهر در رای‌گیری حضور داشتند که در مرحله نخست اعلام شد 15 رای برای قالیباف و 15 رای به نام محسن هاشمی است و یک رای هم سفید بود. بنابراین انتخاب دور دوم انجام شد که نتیجه تغییر کرد و محمدباقر قالیباف 17 رأی و محسن هاشمی 14 رأی را به خود اختصاص دادند. الهه راستگو، همان عضو شورای شهر بود که ورود او به این شورا به‌واسطه حضور در لیست اصلاح‌طلبان اتفاق افتاد، اما از رای دادن به محسن هاشمی پرهیز کرد و پس از انتخاب قالیباف به صراحت اعلام کرد که به کاندیدای مورد اجماع اصلاح‌طلبان رای نداده است. اما ظاهرا تنها راستگو نیست که چنین می‌کند و قابل تامل است که این روزها برخی اصلاح‌طلبان شناخته‌شده برای نشان‌دادن انتقادات خود به آیت‌ا... هاشمی حتی حاضر به ائتلاف با جبهه پایداری هستند.

تاکید رئیس ستاد انتخابات کشور برضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات

روزنامه «رسالت» با درج عنوان «تاکید رئیس ستاد انتخابات کشور برضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات»، آورد: رئیس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر تلاش همه دست اندرکاران برای حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات سال 96، گفت: در برگزاری انتخابات هیچ راهی به جز رعایت قانون وجود ندارد و اصل بی‌طرفی و رعایت مرّ قانون وظیفه برگزارکنندگان این رویداد سیاسی است.

در ادامه این مطلب از قول علی اصغر احمدی می خوانیم: در برگزاری انتخابات هیچ راهی به جز رعایت قانون وجود ندارد و اصل بی‌طرفی و رعایت مرّ قانون وظیفه برگزارکنندگان، دست اندرکاران، مجریان و ناظران انتخابات است. احمدی از اعتماد عمومی به عنوان بالاترین سرمایه اجتماعی نظام یاد کرد و گفت: همه ما وظیفه داریم از این سرمایه بزرگ نظام به نحو مطلوب حفظ و نگهداری کنیم. بر اساس فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که میزان را رای ملت دانسته، اعتقاد داریم که که رای ملت، حق‌الناس است و بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن حفظ و حراست خواهیم کرد.

تلاش های دولت، امید به کاهش مشکلات در دور دوم را افزایش داده است

روزنامه «نوآوران» در گزارشی با درج عنوان «تلاش های دولت، امید به کاهش مشکلات در دور دوم را افزایش داده است»، می نویسد: مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی و آینده پژوه معتقد است ایجاد اصطکاک میان وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور با توان او در جهت فعلیت بخشیدن به وعده‌های خود با مردم به وجود می‌آید. او با بیان این که چنین چیزی به این معنا نیست که مردم توقعات فزاینده ‌ای را از دولت طلب کنند، افزود: روحانی در کمپین انتخاباتی خود وعده‌هایی را مطرح کرده برای به فعلیت رسیدن نیازمند تلاش‌های بایسته ‌ای در چهارچوب قدرت تعریف شده برای دولت است و البته این مهم برای قوه مجریه در ساختارقدرت نظام وجود دارد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در توضیح علل حمایت اصلاح طلبان از روحانی برای برای انتخابات سال آینده عملکرد مطلوب دولت روحانی به ویژه در حوزه هایی مانند سیاست خارجی، توافق هسته ای و برجام را یادآور شد و گفت: ثبات اقتصادی، کاهش نرخ تورم و رشدی که در برخی حوزه ها به خصوص در عرصه کشاورزی اتفاق افتاده است، از دیگر مسائلی است که اصلاح طلبان به آن ها تأکید داشته و دارند. این نماینده مجلس با اشاره بر این که دولت روحانی توانسته با همه محدودیت های موجود، چالش های اصلی جامعه که به دنبال بحران هایی که در دولت قبل در کشور ایجاد شده بود، به صورت موفقیت آمیز پشت سر گذارد . به همین دلیل این امیدواری وجود دارد که در دوره دوم دولت تدبیر و امید مشکلات موجود به حداقل کاهش پیدا کند و در پی آن ها انتظارات جامعه نیز برآورده شود.

مانور وحدت چپ با سمفونی تفرقه راست

روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با انتخاب عنوان «مانور وحدت چپ با سمفونی تفرقه راست»، نوشت: پنجم دی ماه 95 بود که اصولگرایان برای نمایش وحدت میان خود، پیکره مجسمه ای به نام «جمنا» را تراشیدند و آن را نماد همگرایی خود قرار دادند. بنا بود جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی‌نقش نجات‌غریقی را بازی کند تا کشتی به گل نشسته جریان اصولگرایی را دوباره به دریای سیاست ایران بازگرداند و منجر به گرد هم آمدن تمامی‌اصولگرایان شود.

در ادامه این گزارش که به قلم مریم علیزاده منصوری نگاشته شد، می خوانیم: به هر روی، در نشست شهرآفتاب برای ممانعت از اعلام روزانه کاندیداتوری ! مقرر شد تا از میان 25کاندیدای برگزیده حاضران در شهر آفتاب، 10 نفر آنها را به عنوان نامزدهای نهایی اصولگرایان انتخاب‌کنند، اما پس از اتمام نشست، کاشف به عمل آمد که «جمنا» تندیسی پوشالی بوده و نشست شهر آفتاب هم شویی برای نمایش وحدت! چرا که با پایان گرفتن نشست، کلیه تصمیمات انتخاباتی این جبهه زیر سوال رفت و از سوی خود اصولگرایان در معرض آماج شدیدترین حملات قرار گرفت به طوری که خرد و کلان اردوگاه جناح راست به ساز و کار اتخاذ شده در آن ایراد گرفتند.

باید اهمال ٩٢ را جبران کنیم

روزنامه «اعتماد» در گفت وگویی با عنوان «باید اهمال ٩٢ را جبران کنیم»، به نقل از عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب آورد: در سال ٩٢ اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر اهمال کردند. رد صلاحیت آقای هاشمی در سال ٩٢ مساله مهمی بود که توجه‌ها را به انتخابات ریاست‌جمهوری جلب کرد و اصلاح‌طلبان نتوانستند به خوبی در انتخابات شوراها برنامه‌ریزی کنند. جریان اصولگرا مدت‌ها است که سعی می‌کند تا قشر جوانش را در عرصه مدیریت کشور دخیل کند و اصلاح‌طلبان باید بکوشند تا به این امر توجهی ویژه داشته باشند.

در ادامه این گفت وگو آمده است: یکی از بهترین پیام‌ها و وفاداری به اصول دموکراسی از سوی اعضای فعلی شورای شهر این است که هیچ کدام در انتخابات شوراها ثبت نام نکنند و فضا را برای نیروهای جوان کشور باز کنند. این امر سبب می‌شود تا به‌طور جدی اصلاح‌طلبان بتوانند نیروهای جوان را در مدیریت کشور دخیل کنند. کاری که اصولگرایان پیش از ما آغاز کرده‌اند.

دست و پای جمنا گـره خورد!

روزنامه «قانون» در گزارشی با درج عنوان «دست و پای جمنا گـره خورد!»، آورد: سرانجام جمنا از سر ناچاری لیستی از کاندیداهای خود را منتشر کرد. لیستی که نه تنها نشان می‌دهد اختلافات در جمنا فراوان است، بلکه فاش می‌کند آن ها حتی از نقطه‌ای که شروع کرده بودند نیز یک گام عقب‌تر رفتند. لیست جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) درحالی منتشر شد که اسامی 14 نفر در آن وجود دارد.

در ادامه این گزارش که به قلم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اوود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حشمتی روزنامه نگار نوشته شد، آمده است: بعد از انتشار لیست، حسن غفوری‌فرد از اعضای موتلفه گفت: «خدا رحم کرد (باخنده) که لیست، 50 نفره نشد»(انتخاب، 95.12.22). اما جمنا که به دنبال ایجاد کاندیدای واحد است، چرا در اولین گام به جای کاستن از تعداد کاندیداها، تعداد آن را افزایش داد؟ پاسخ این رویداد روشن است. جمنا چاره‌ای جز این نداشت! زیرا اگر این افراد را معرفی نمی‌کرد، هرکدام از آن‌ها علیه جمنا موضع‌گیری سفت و سختی انجام می‌دادند و شیرازه وحدت اصولگرایان را از هم می‌پاشیدند.


منبع : ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .