تبیان، دستیار زندگی
درباره عجیب ترین فیلمی که در ترکیب اکران نوروز 96 قرار گرفته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملغمه ای به نام «سه بیگانه»

درباره عجیب ترین فیلمی که در ترکیب اکران نوروز 96 قرار گرفته است.

احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
فیلم سه بیگانه

«سه بیگانه» مسیری طولانی طی کرد تا به اکران عمومی رسید اما گول حاشیه های شکل گرفته پیرامون آن را نخورید و اگر به دنبال تماشای یک فیلم خوب هستید دورش را خط بکشید. می دانیم ایام نوروز است و گمان می کنید هر فیلمی در این بازه زمانی روی پرده بیاید واجد تماشاست ولی «سه بیگانه» ملغمه ای است که نه شما را می خنداند و نه از پس بیان حرف گنده ای که مدعی آن است ، بر می آید.

فیلم می خواهد بگوید در سرزمینی به نام ایران این قدر امنیت هست که هیچ جاسوسی نمی تواند ذره ای خراب کاری کند. برای نشان دادن این مفهوم زبان کمدی انتخاب کرده ، فارغ از این که «ناخواسته» سیستم امنیتی را زیر سوال می برد. سه احمق ِ زن باره و مفنگی چطور می توانند جاسوسی کنند؟ برای این سه آدم نیاز هست که کل ساکنان یک آپارتمان مامور امنیتی باشند؟ می دانیم فیلم کمدی است و نباید «سخت» گرفت اما تغییر لحن آن در پایان، راه چنین ایرادهایی را باز می گذارد. سازندگان حتما نیت خیر داشته اند و خواسته اند برای نشان دادن اقتدار نیروهای امنیتی این بار زبان کمدی اختیار کنند. تمهیدی هوشمندانه که در اجرا کاریکاتوری می شود و متاسفانه نتیجه ای که روی پرده می بینیم نقض غرض است.

«سه بیگانه» از یک طرف می خواهد امنیت کشور را به رخ بکشد اما در طول فیلم لحظات زیادی از بی نظمی شهر (نمونه اش مترو) ، بحران جنسی زنان و مردان! و کنایه هایی درباره وضعیت کشور وجود دارد که هدف اصلی فیلم را مخدوش می کند.

گفتیم کمدی، نه گمان نکنید که با تماشای «سه بیگانه» ریسه می روید. سالن جز چند مورد (که آن هم مربوط است به شوخی های بالای 16 سال) ساکت است. نه دیالوگ ها و موقعیت ها قدرت خندادن دارند و نه بازی بازیگران و سبقه کمدی شان به کار می آید. بازیگران جلو دوربین رها هستند و با چنگ زدن به تجربیات نمکین پیشین قصد جلوه گری دارند که خب نتیجه ای عکس حاصل شده.

قرار دادن چنین فیلمی در ترکیب اکران نوروزی، لطمه ای جبران ناپذیر به گیشه سینما در طول سال آینده خواهد زد. وقتی مخاطب با فیلمی در تایم طلایی اکران مواجه می شود که نه داستانش سرگرم کننده است و نه تلاشش برای ایجاد لحظات کمدی به بار می نشیند، حق دارد از سینما رفتن پشیمان شود. سال 95 اگر گیشه سینما داغ بود، بخشی از آن به دلیل چینش معقولی است که در اکران نوروز 95 شاهد بودیم.

فیلم «سه بیگانه» قرار بود آذر ماه به پرده سینماها بیاید اما بخاطر مهاجرت کارگردانش مهدی مظلومی به ترکیه و همکاری با شبکه جم این اجازه را نیافت. آن زمان به طور مشخص توضیحی در این باره داده نشد و فقط یک خط خبر به رسانه ها راه یافت:«فیلم سینمایی «مشکل گیتی» جایگزین فیلم «سه بیگانه» ساخته مهدی مظلومی شد.» مدتی بعد روابط عمومی فیلم «سه بیگانه» خبری اعلام کرد که این فیلم رفع توقیف شده است. کاش فیلم همان زمان اکران عمومی می شد نه حالا که بیش از ایام دیگر سال توی چشم است و توقع مردم از سینما بالا.

رضا عطاران و محسن تنابنده چقدر تیزهوش بودند که قید بازی در «سه بیگانه» که آن زمان «ماموریت تهران» نام داشت را زدند.

شناسنامه سه بیگانه

کارگردان: مهدی مظلومی

نویسندگان:مهدی مظلومی، امیر برادران

تهیه کننده: مسعود ردایی و حبیب اسماعیلی

بازیگران:  امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی، حمید لولایی

خلاصه داستان: «سه بیگانه»داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می شوند اما از لحظه ورود با موقعیت های ویژه ای روبرو می شوند که برنامه های شان را به هم می ریزد.