تبیان، دستیار زندگی
پروفسور «ویکتور الکک» شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های لبنان درگذشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت پروفسور «ویکتور الکک»

پروفسور «ویکتور الکک» شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های لبنان درگذشت.

بخش ادبیات تبیان
درگذشت پروفسور «ویکتور الکک»

پروفسور «ویکتور الکک» شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های لبنان درگذشت. ویکتور الکک در سال ۱۳۳۶ میلادی در خانواده‌ای فرهنگی در لبنان متولد شد. هنگامی که در دارالحکمه دانش‌آموز ممتاز شد، کتابی دوزبانه به فارسی و عربی از رباعیات خیام به او اهدا کردند و در راه بازگشت به خانه همه آن را خواند و چند رباعی را در ذهن و جان سپرد. از همان جا تصمیم به شناخت ادب و فرهنگ ایران گرفت و به یادگیری زبان فارسی و خواندن شاهکارهای ادب فارسی مشغول شد.

این شاعر لبنانی به ایران آمد و رساله دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۹۶۰ میلادی و زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر نوشت. وی از رساله خود با موضوع «منوچهری و ادبیات عرب» با رتبه عالی دفاع کرد به گونه‌ای که همه استادانش او را در همه جهات ممتاز می‌دانستند و خواهان ماندن او در دانشگاه تهران بودند. اما او به لبنان بازگشت تا زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه‌های لبنان گسترش دهد.

ویکتور الکک علاوه بر زبان‌های عربی و فارسی، با زبان فرانسه و برخی دیگر از زبان‌های قدیم و جدید آشنا بود. از این شاعر لبنانی بیش از ۲۰ کتاب از جمله «تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی» و «بدیعیات الزمان» منتشر شده است.


منبع: ایسنا