تبیان، دستیار زندگی
بیش از شش هزار عنوان داستان ایرانی و خارجی در سال 1395 منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار کتاب در تسخیر داستان عامه‌پسند خارجی

بیش از شش هزار عنوان داستان ایرانی و خارجی در سال 1395 منتشر شد.

بخش ادبیات تبیان
داستان عامه‌پسند خارجی بازار کتاب

طبق آمار موسسه خانه کتاب از 1 فروردین‌ماه تا 13 اسفند‌‌ماه  سال جاری، شش هزار 258 عنوان کتاب چاپ اولی منتشر شده است. چند هزار  کتاب داستان ایرانی و خارجی، در سالی که رفت منتشر شد و بر اساس آمار ها میزان آثار ایرانی و ترجمه شده با هم برابری می‌کند، اما سهم آن‌ها از بازار کتاب  یک اندازه نیست. امسال هم  داستان‌های عامه‌پسند خارجی بازار کتاب را در اختیار داشتند. جوجو مویز، الیف شافاک بار‌ها تجدید چاپ شدند و ناشر‌های متعددی ترجمه‌  و انتشار آن‌ها را دست گرفتند و قاچاق‌چی‌ها هم دست به کار شدند تا  منفعت‌شان را ببرند.

در حالی عامه‌پسندهای خارجی بازار را در اختیار داشتند، داستان‌های ایرانی بسیار زیادی را هم در یکی دو سال اخیر منتشر شدند. آثاری که متاثر از سیاست‌های انقباضی و بسته دولت محمود احمدی‌نژاد در محاق مانده بودند. در این سال‌ها کتاب‌ «ملک آسیاب» غزاله علیزاده بعد سال‌ها منتشر شد و همچنین کتاب «هما» اثر کاظم رضا نویسنده فراموش شده در اختیار مخاطب‌هایش قرار گرفت. همچنین  کتاب «آداب دنیا» یعقوب یادعلی بعد یک دهه  منتشر شد. کتاب‌‌های «ای کاش آفتاب از چهارسو بتابد»، اثر بهزاد زرین‌پور، «نفرین خاکستری»، اثر مهسا محب‌علی هم توجه مخاطب‌ها را برانگیخت. داستان‌نویس‌های جوان هم آثار تازه‌ای را منتشر کردند، پیمان اسماعیلی و مرتضی کربلایی‌لو، علی‌اکبر حیدری و... هر یک به نوعی با آثار‌شان توجه فضای ادبی و مخاطب‌ها را جلب کرذند.

به شمار سینمایی‌ها شیفته عنوان نویسندگی چهره‌های دیگری هم در این سال  اضافه شد و  ایرج طهماسب  قصه‌هایش را که سال‌های دهه شصت نوشته بود همین اواخر منتشر کرد و هم‌چنین از  فلامک جنیدی، امیر آقایی، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری و رستاک حلاج  دیگر چهره‌های سینمایی کتاب‌های تازه داستانی  منتشر کردند. ترجمه ترانه علیدوستی  با عنوان «تاریخ عشق» نیز  امسال منتشر شد.

براساس اطلاعات موسسه خانه کتاب از 1 فروردین‌ماه تا 13 اسفند‌‌ماه سال جاری، 11 هزار و 891 عنوان کتاب در حوزه داستان منتشر شده است که شش هزار 258 عنوان چاپ اول و پنج هزار 633 عنوان چاپ مجدد بوده است. از این میان شش هزار و 458 عنوان تالیف و پنج هزار و 433 عنوان ترجمه است که نه هزار و 651 کتاب سهم ناشران پایتخت‌نشین و دو هزار و 240 اثر سهم ناشران شهرستانی بوده است.


منبع: ایبنا