تبیان، دستیار زندگی
شیردهی برای مادران جوان با مسائل مختلفی گره خورده است. در این مطلب ما تلاش کردیم به برخی از مشکلات و پرسش های شایعی که مادران در دوران شیردهی به آن برخورد می کنند، بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 مشکل شایع در شیردهی

شیردهی برای مادران جوان با مسائل مختلفی گره خورده است. در این مطلب ما تلاش کردیم به برخی از مشکلات و پرسش های شایعی که مادران در دوران شیردهی به آن برخورد می کنند، بپردازیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان
title

شیوا فرجی، کارشناس ارشد تغذیه در این مورد توضیح می دهد:

1. مرحله سخت گرفتن سینه

اینکه نوزاد با کمی سختی سینه مادرش را بگیرد طبیعی است اما اگر کلا نتواند سینه را بگیرد احتمالا مشکلی در بینی و دهان نوزاد وجود داشته باشد بررسی شود ممکن است مثلا بینی کیپ شده باشد. شکاف کام مشکل داشته باشد که از دید مادر پنهان مانده باشد. بهتر است ابتدا این موارد چک شود و سپس برای دادن شیرخشک به نوزاد اقدام شود.

2. احتقان شیر، زخم یا آبسه

وقتی سینه را نمی گیرد سینه احتقان پیدا می کند یعنی شیر در سینه مادر جمع می شود اگر سینه را بگیرد اما باز هم این اتفاق بیفتد به این معناست که مادر به شکلی بدی به بچه شیر می دهد و کودک نمی تواند خوب سینه را بمکد و شیر بخورد. روش شیر دادن را باید تغییر بدهد. از طرفی احتقان سینه می تواند به دلیل شرایط جسمی مادر باشد. یعنی بیماری های ویروسی. در زمان شیردهی نوک سینه مادران زخم می شود عفونت یا آبسه می کند سینه اگر بچه به محض تماس با مادر شیر بخورد و عمل شیردهی به نوزاد به طور درست و مکرر انجام شود وضعیت مادر در هنگام غذا دادن به نوزاد درست باشد و بچه بتواند به اندازه کافی دریافت داشته باشد این اتفاقات نمی افتد. اما اگر این اتفاقات افتاد یک کیسه آب گرم روی سینه بگذارند و آن را بدوشند. چون بچه نتوانسته خوب تخلیه کند این اتفاقات می افتد. اما اگر دچار عفونت شدید به پزشک مراجعه کنید که در اغلب موارد آنتی بیوتیک هایی برای این مشکل تجویز می شود. در این صورت باید مصرف مایعات در مادر بسیار بیشتر شود تا شیر او خشک نشود.

3. هم درد و هم درمان

مشکلات گوارشی مانند اسهال نباید باعث شود که ما شیر مادر را قطع کنیم. بلکه کاملا برعکس ما تعداد دفعات شیر دادن را بیشتر می کنیم شیر مایع است و نباید به بچه بدهیم که شکمش بیشتر کار کند. به تعداد دفعات بیشتر شیر می دهیم به بچه باید داد و با تجویز و نظر پزشک ممکن است او آر اس هم به نوزاد بدهیم. اما شیر مادر در حقیقت خودش درمان می کند. اگر سینه زخم شد یک قطره شیر را بگذارید روی سینه بماند. این قطره شیر در سرعت بهبود زخم شما به شدت موثر است زیرا شیر مادر حاوی آنتی بادی ها و فاکتورهای ترمیم کننده است که باعث بهبود می شود.

4. شست و شوی بیش از اندازه ممنوع!

این ایده که سینه را به صورت مداوم بشوییم یا از محلول های مختلف تمیز کننده استفاده کنیم خودشان مضر است و باعث شقاق نوک سینه می شود. استحمام برای پاکیزگی سینه مادر کافی است و اگر احساس تعریق یا آلودگی کردید سینه را با آب تنها بشویید.

5. بارداری و شیردهی همزمان

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مادران شیرده به وجود بیاید بارداری در زمان شیردهی است. در صورت بارداری شیر مادر کم می شود. ولی لازم نیست شیر قطع شود مگر اینکه بدن کودک شما واکنشی از خود نشان دهد که علامت قطع شیردهی باشد. به عنوان مثال کودک دچار برون روی و اسهال شود و با ادامه شیردهی بهبود پیدا نکند. در صورت بروز چنین مشکلاتی پزشک نظر باید بدهد و اگر صلاح بداند شیر مادر را قطع می کند اما در این حالت مادر باید بسیار به تغذیه خود توجه کند چون علاوه بر اینکه جنینی را در رحم پرورش می دهد در حال تغذیه نوزاد نیز می باشد.

6. اعتماد به نفس؛ کلید شیردهی موفق

«شما سزارین کردید و بیهوشی داشته اید، پس توانایی شیر دادن ندارید یا شیرتان کم است!» این گزاره ها درست نیست. اعتماد به نفس و باور خود مادر در موفقیتش برای شیردهی به نوزاد خود، بسیار تاثیر گذار است. نباید از همان ابتدا منفی بافی یا حکم صادر کند که «ژن ما این طور است» یا «من که زایمان طبیعی نداشتم پس حتما شیرم کم خواهد بود» و امثال اینها. اضطراب و نگرانی و خستگی مادر در روند شیردهی او بسیار تاثیر گذار است، به همین دلیل خیلی طبیعی است که در روزهای اولیه بعد از زایمان شیر با تاخیر یا کم باشد. مضطرب و نگران شدن چیزی را حل نمی کند. آرامش، مایعات گرم کافی، استراحت و خواب حتی در زمان های کوتاه، روند شیر را بسیار بهتر می کند.

7. مراقب کالری های اضافی باشید

«خانم شیرده باید اندازه دو نفر بخورد!» چنین چیزی وجود ندارد. این کار باعث می شود که اضافه وزن مادر تا پایان شیردهی حفظ شود چنین گزاره‌ای درست نیست. در بیشترین میزان، مادر نیاز به 500 کالری اضافه در روز دارد که عدد چندان بزرگی نیست و خیلی راحت پر می شود. اگر مادر سه لیوان شیر کم چرب با کمی خرما و بیسکوییت در کنارش بخورد این میزان کالری جبران می شود پس لازم نیست غذای خودش را اضافه کند.


منبع: نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.