تبیان، دستیار زندگی
تصور نکنید که تعامل تنها در کلاس های حضوری وجود دارد بلکه وجود تعامل در دوره های آموزش الکترونیک از ارکان اصلی به شمار می آید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 استراتژی موثر برای تعامل در آموزش الکترونیکی (2)

تصور نکنید که تعامل تنها در کلاس های حضوری وجود دارد بلکه وجود تعامل در دوره های آموزش الکترونیک از ارکان اصلی به شمار می آید. همان طور که در کلاس های درس حضوری سوال پرسیدن و صحبت کردن موجب تشویق یادگیرندگان به فکر کردن می شود، در محیط یادگیری الکترونیکی نیز مانند کلاس های درس بودن تعامل نیاز است.

در قسمت قبل عنوان کردیم که معرفی اشخاص می تواند یکی از راه های کلیدی برای شناسایی افراد است و شما از ان طریق می توانید محتوای مورد نیاز افراد را طراحی کنید تا در کنار آموزش، جذابیت دوره شما افزایش یافته و افراد بیشتری جذب شوند. همچنین طرح سوالات پیوسته در طول دوره می تواند به فرد کمک کند تا محتوایی را که از پیش فرا گرفته را فراموش نکند و دائما به آن ها مراجعه کند.

4 استراتژی موثر برای تعامل در آموزش الکترونیکی (2)

1. شخصیت خود را نشان دهید.

هان طور که می دانید برقراری ارتباط عاطفی با افراد می تواند در میزان یادگیری آن ها تاثیرگذار باشد. اگر شما بتوانید شخصیت خود را به لحاظ عاطفی به کاربرانتان نشان دهید، مطمئنا می توانید باعث ایجاد انگیزه در آن ها شوید و یک رابطه تعاملی با مخاطبان برقرار کنید. توجه کنید که همه کاربران در طول دوره آموزشی نیاز دارند با سایرین ارتباط برقرار کنند. حتی ممکن است این ارتباط با یک فرد خاص باشد. قطعا احساس خوبی در فرد ایجاد خواهد شد اگر بداند با یک ربات در ارتباط نیست. اینکه مخاطبا بتوانند با شما ارتباط داشته باشند یا نه، به سبک، لحن نوشتن و تن صدای شما بستگی دارد. برای مثال استفاده از یک المان شوخ طبعی در حین صحبت با افراد می تواند توجه آن ها را نسبت به شما و محبت شما جلب کند و به روند یادگیری سرعت بخشد.  شخصیت فرد تنها در لحن و گفتار منعکس نمی شود بلکه در UI و UX که توسط فرد طراحی می شود نیز نمود دارد. (منظور همان طراحی دوره آموزشی است)

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا سایت شما گرم و دوستانه است یا تلخ و تند؟ آیا در فرد احساس نزدیکی پیش می آید یا دوری و فاصله گرفتن؟ آیا از تصاویر گرافیکی و عکس در سایت خود استفاده کرده اید یا خیر؟ عناصر گرافیکی به کار گرفته شده توسط شما، فرهنگ و نگرش شرکت مربوطه را منعکس می کند. به عنوان مثال عکس ها می توانند یک محیط سنتی را در یک شرکت به مایش بگذارند و یا اینکه حس حرفه ای و در عین حال رسمی بودن محیط را به کاربر القا کنند. عکس این موضوع نیز صادق است و ممکن است تصاویر نشان دهنده محیطی گرم و صمیمی باشند. عناصر رابط کاربری می توانند در عین سادگی قابلیت های خوب را در اختیار کاربر قرار دهند. این عناصر می توانند در قالب دکمه هایی که حاصل تجربه فرد است، ارائه شود که با کلیک بر روی هر یک از آن ها، کاربر به موارد دلخواه دسترسی داشته باشد.

2. شگفت انگیز و لذت بخش بودن

اگر بخواهید دوره خود را لذت بخش کنید از چه راهی استفاده می کنید؟ یکی از روش ها برای انجام این کار ارائه نکاتی تعاملی است تا بتوانید درک مطالبی را که در قالب دوره به فراگیران خود منتقل می کنید، آسان کنید. اگر بخواهیم در این زمینه مثالی بزنیم تا بهتر آن را درک کنید، دارایی های صوتی و تصویری است. به عنوان مثال می توانید فیلمی ارائه دهید تا کاربران در وقت آزاد خود به مشاهده آن بپردازند و تجربه آموزشی خود را افزایش داده و بر تعامل افراد با یکدیگر تاثیرگذار باشد. استراتژی های صوتی و تصویری برای ایدگیرندگان فضایی را فراهم می کند که بتوانند اطلاعات اضافی را درباره مواردی همچون لحن گفتگو، زبان بدن و ..... به دست آورند تا بتوانند درک مطالب و تعامل با آن ها را بهبود بخشند. به طور کلی محتوایی که خارج از چارچوب درسی باشد به یادگیرنده این امکان را می دهد تا تمرکز بیشتری داشته و از تسهیلات یادگیری بیشتری استفاده کند. به عبارت دیگر هر آیتمی که علاوه بر چارچوب درسی به یادگیرندگان ارائه می شود این احساس را به فرد می دهد که بیشتر و بهتر یاد می گیرد و تمرکزش افزایش می یابد. به همین خاطر مهم است که محتوای ارائه شده به افراد محدود باشد تا در اثر گستردگی افراد را دچار سردرگمی نکند و راهی باشد تا بتواند ذهن فرد را برای تمرکز بر موضوع آمادگی از قبل آماده تر سازد و نسبت به موضوع منحرف نشود.

4 استراتژی موثر برای تعامل در آموزش الکترونیکی (2)

یکی دیگر از استراتژی های تسهیل یادگیری در اموزش آنلاین استفاده از بازی سازی (Gamification) است که درمقالات متعددی به آن اشاره کرده ایم. (لینک مقالات)

• 8 راز موفقیت بازی سازی در آموزش الکترونیک

• نکاتی در مورد استفاده از بازی ها در دوره های آموزش الکترونیک

• Gamification  سازندگان را سر ذوق می آورد

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم بازی سازی به کاربر شما این اجازه را می دهد از طریق راه های جدید و هیجان انگیز به تعامل با محتوای آموزشی خودشان بپردازند.

در مقالات قبلی اشاره شد که بازی سازی چگونه می تواند تعامل بین افراد را افزایش دهد و از میزان کاهش تمرکز و از دست رفتن آن بکاهد. توضیح دادیم که بازی سازی اگر به خوبی طراحی شده باشد این اجازه را به یادگیرندگان می دهد تا دانشی قصد کسب آن را دارند با انگیزه به دست آورند. این افزایش تعامل می تواند از طریق عناصری مثل نمرات، تابلوهای رهبری (Leaderboard)، مدال ها و .....

نتیجه گیری

حفظ توجه شرکت کنندگان نیاز به تنوع در روش های طراحی تعاملی دارد. همچنین باید در دوره خود تلاش کنیم تا راهی بیابیم که افراد به درک نیازهای خود بپردازند و سطح مهارت خود را بالا ببرند و به میزان ارتباط آن ها با محتوا نیز دقت کنیم. همچنین باید به دنبال راه حل های متنوع در جهت تعاملی کردن فرایند و اجرایی آن در محیط آموزشی خود باشیم.

جمله آقای Aaron Walter این گونه اشاره می کند که "ما نه تنها به طراحی صفحات اموزشی خود می پردازیم بلکه در واقع به طراحی تجارب انسانی می پردازیم."

در صورتی که این جمله را بر ذهن خود حک کنید می توانید دوره جذاب تری خلق کنید.

از دیگر راه کارهایی که موجب افزایش تعامل بین محتوا و کاربران می شود، آموزش افراد در جهت به کارگیری روش های تکنیکی به روز است تا بتوانند در هر زمان و مکانی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

منابع:

4 Effective Strategies To Engage eLearners "Keith Gibson"

www.elearningindustry.com

4 Ways To Allow Your eLearners To Bloom

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی