تبیان، دستیار زندگی
یک روش زیرکانه برای ترکیب راهنمای آنلاین استفاده از راوی است، فردی بر روی صفحات صحبت می کند تا به یک راهنمایی موثرتر تبدیل شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (3)

اگرچه که هر فرد حرفه ای در آموزش الکترونیک می بایست به دنبال توسعه دانش و مهارت خود باشد و آن را به صورتی نوآورانه ارائه دهد اما نباید کاربران خود را نیز فراموش کند و با در نظر گرفتن راهنماهایی گوناگون برای مخاطبان نقش غول چراغ جادو را بازی کرده و در شرایطی که به کمک احتیاج دارند از آنها استفاده کنند...

روش های زیادی به منظور ارائه راهنمای آنلاین وجود دارد که برخی از آن ها در قسمت قبل ارائه شد. فراموش نکنید که راهنما باید جذابیتی را به همراه داشته باشد که بتواند حس آموزشی بودن را از مخاطبان دور کرده و در حین آموزش از آن لذت ببرند.  مثلا استفاده تنها از متن، یکنواختی را به دنبال داشته و دیگر رغبتی در یادگیرنده برای استفاده از آن باقی نمی ماند. به کار بردن تصاویرگرافیکی که می تواند شامل عکس های موجود در اینترنت یا Snap-Shot باشد، حس خستگی را از کاربر به اندازه چند دقیقه دور خواهد کرد.

یک روش زیرکانه برای ترکیب راهنمای آنلاین استفاده از راوی است، فردی بر روی صفحات صحبت می کند تا به یک راهنمایی موثرتر تبدیل شود. اطلاعات یا نکات ارزشمند و یا مواردی که تحت عنوان Trick (فوت و فن) است را به عهده راوی راهنما بگذارید. راوی ممکن است حقیقتی جالب در مورد موضوع بیان کند یا روشی را ارائه دهد که افراد تکالیف خود را راحت تر کامل کنند.

کاری کنید که مخاطبان به سمت گروه های اجتماعی رفته و با بحث در مورد موضوع مربوطه اطلاعات خود را افزایش دهند. اگر می خواهید در کار خود از نمودارها استفاده کنید توجه داشته باشید که پیچیدگی در آن ها به چشم نخورد و برای هر قسمت توضیحات مفید قرار داده شود. در این قسمت نیز با ما همراه باشید تا نکات دیگر را برایتان عنوان کنیم.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (3)

• از یک راوی برای داشتن راهنمای مفید استفاده کنید.

رویکردی که می خواهیم از آن صحبت کنیم یک روش زیرکانه و جالب برای ترکیب راهنمای آنلاین است و می تواند به شما در طراحی دوره آنلاین خود کمک کند. برخی از دوره های آموزش آنلاین راوی دارند یا به عبارت دیگر فردی بر روی صفحات صحبت می کند تا به یک راهنمایی موثرتر تبدیل شود. شما می توانید اطلاعات یا نکات ارزشمند و یا مواردی که تحت عنوان Trick (فوت و فن) است را به عهده راوی راهنما بگذارید. به عنوان مثال ممکن است راوی حقیقتی جالب در مورد موضوع بیان کند یا روشی را ارائه دهد که افراد تکالیف خود را راحت تر کامل کنند و یا از روش های متفاوت تر و جدیدتر استفاده کنند. علاوه بر راوی می توانید از دیالوگ بین دو شخص استفاده کنید و به بررسی دیدگاه های متفاوت بپردازید. این شیوه موجب فعال شدن ذهن کاربر شده و باعث می شود تا فرد این فرصت را داشته باشد تا مهارتی که در حال یادگیری آن است را از جوانب و زوایای متفاوت مشاهده کند. تمامی ایده ها به نوعی راهنمای آنلاین هستند که از هر یک می توان در کنار نوشته و متون استفاده کرد.

• به فراگیران توانایی انتخاب دهید.

به افراد حق انتخاب دهید. آیا آن ها می خواهند از راهنمای آنلاین استفاده کنند یا خیر؟ برخی از آن ها می خواهند به تنهایی در مسیر حرکت کنند بدون آن که کمکی از کسی دریافت کرده یا از مطلبی استفاده کنند. به طور مثال همان کادری با قابلیت کلیک که در قسمت اول به آن اشاره کردیم ممکن است شخص تمایلی به استفاده از آن نداشته باشد، اجباری برای آن کار از سمت ما نباشد. بنابراین شما می توانید استفاده از راهنمای آنلاین را اختیاری کنید تا فرد احساس کند که هر زمانی که بخواهد قابلیت استفاده از آن ها وجود دارد. این نکته را جدی بگیرید که به افراد این گزینه را بدهیم تا هر طور که تمایل دارند در دوره شرکت کنند و هر سطح حمایتی که نیاز دارند، دریافت کنند.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (3)

کمک های انلاین ممکن است به نظر ساده و مستقیم باشند اما آن ها می توانند توانایی زیادی به یادگیرنده بدهند تا درک عمیق تری از محتوا پیدا کنند و احساس حمایت دائمی از جانب شما را از دست ندهند. به این ترتیب راهنمای آنلاین می تواند یک مکمل بسیار ایده آل برای طراحی دوره های آموزش آنلاین باشند به خصوص اگر شما یک Deadline فشرده برای آموزش داشته باشید و شما مجبور باشید که دوره آنلاین خود را دقیقا در زمانی کوتاه پشتیبانی کنید. در این صورت این راهنما می تواند بسیار مفید واقع شود. راه دیگری که می توانید به مخاطبان آنلاین خود پیشنهاد دهید استفاده از جوامع یادگیری آنلاین است.

اکثر سیستم های مدیریت آموزشی با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، به دنبال حرکت دادن یادگیرندگان در مسیر پیشرفت هستند و به کاربران و حتی اساتید در طول راه اطلاع رسانی می کنند تا از طرف دیگر بوم نیفتند. وجود استحکام در پایه دوره آموزشی آنلاین لازم و ضروری است اما فراموش نکنید که وجود راهنمای آنلاین در طول دوره باعث می شود تا کاربران از کسب مهارت مورد نیاز خود دلسرد نشوند.

منابع:

9 Tips To Use Online Help Callouts In eLearning ”CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Essential Tools To Help You Start Creating And Selling Online Courses

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی