تبیان، دستیار زندگی
شخصی سازی آموزش آنلاین شامل فعالیت های آنلاین آموزشی، ارزیابی، و اهداف می شود که برای هر فرد به صورت سفارشی طراحی شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 نکته برای خلق راه شخصی در آموزش آنلاین (3)

شخصی سازی آموزش آنلاین شامل فعالیت های آنلاین آموزشی، ارزیابی، و اهداف می شود که برای هر فرد به صورت سفارشی طراحی شده است. هیچ دو برنامه های آموزشی آنلاین برای یکسان نیست! در ادامه 8 نکته که به ایجاد و توسعه مسیر شخصی برای هر فردی در آموزش آنلاین سازمان کمک می کند بخوانید...

در مطلب 8 نکته برای خلق راه شخصی در آموزش آنلاین (1) – دو نکته اول را عنوان کردیم در ادامه بخوانید ...

در مطلب 8 نکته برای خلق راه شخصی در آموزش آنلاین (2)

آموزش را با علایق و احساسات شخصی افراد ادغام کنید

کارمندان باید قادر باشند تا با دوره آموزشی آنلاین خود به صورت شخصی ارتباط برقرار کنند، حتی اگر آنها افراد متخصصی بوده و در حال گذراندن مجموعه مهارت های حرفه ای هستند. به همین دلیل، شما باید از علایق، احساسات و سلایق آنها باخبر شوید و زمانی که برنامه های آموزشی را طراحی می کنید، در تنظیمات سیستم مدیریت آموزشی (LMS) از این اطلاعات استفاده کنید. اجازه می دهد کارکنان شخصا برخی تنظیمات را مطابق با میل خود انجام دهند، و منابع آموزشی آنلاین خود را نیز مطابق با دانش و نیاز خود تنظیم کنند، در این شرایط امکان برقراری ارتباطی ذهنی و حسی با دوره بیشتر خواهد شد.

8 نکته برای خلق راه شخصی در آموزش آنلاین (3)

برای دانستن علایق و سرگرمی های افراد می توانید از نظرسنجی ها و پرسشنامه های آنلاین استفاده کنید، از این اطلاعات برای برقراری ارتباط بین درس با نمونه های جهان واقعی و ایجاد بازی های جدی استفاده کنید.

8. بر روی نتایج عملی متمرکز شوید

در مسیر شخصی سازی آموزش آنلاین و کلا در فرایند آموزش های آنلاین (آن هم برای کارمندان) مهم ترین نکته عملگرایی است. اگر کار کنان شما نتوانند آنچه را آموخته اند به مرحله اچرا گذارده و در عمل از آن استفاده کنند، دوره شما دوره با ارزشی نبوده است! به این ترتیب، شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا فعالیت های طراحی شده در دوره آموزشی آنلاین به دنیای واقعی نزدیک باشد. به عنوان مثال، سناریوهای مختلفی را برای یک تمرین بچینید که از ویژگی های شخصیتی مشتریان ناشی شود (مثلا فرد با یک مشتری بداخلاق مواجه است و در سناریوی دیگری مشتری بی حوصله است و ...) و با شبیه سازی های آموزشی اجازه دهید کارکنان مهارت های لازم را در خصوص نوع رفتار به دست آورند و پیامدهایی که تصمیمات و رفتارهای نادرست در پی دارند را تجربه کنند. هر تصمیم اشتباه در یک سناریو اتفاق می افتد و آنها را به یک نتیجه نامطلوب نزدیک می کند. بدین طریق می توانند به صورت مجازی از اشتباهات خود درس گرفته و لازم نیست این تجربیات در دنیای واقعی تکرار شود.

شخصی سازی آموزش آنلاین نیازمند پژوهش های عمیق، بازخورد و مشارکت بالای کارکنان است، بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که شخصی سازی آموزش به نسبت دیگر شیوه های آموزش آنلاین هزینه های بالاتری دارد. در این نوع آموزش کارکنان نقشه فعالی را در تجربه آموزشی داشته و مشارکت آنها نیز در روند طراحی آموزشی شدیدا دیده می شود.

آنچه که در جمع بندی این نوشتار می توان گفت چنین است که شخصی سازی آموزش آنلاین نیازمند پژوهش های عمیق، بازخورد و مشارکت بالای کارکنان است، بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که شخصی سازی آموزش (ارائه مسیر شخصی در فرایند آموزش) به نسبت دیگر شیوه های آموزش آنلاین هزینه های بالتری دارد. در این نوع آموزش کارکنان نقشه فعالی را در تجربه آموزشی داشته و مشارکت آنها نیز در روند طراحی آموزشی شدیدا دیده می شود. این نوع آموزش به ایجاد یک فرهنگ یادگیری سازمانی قوی کمک شایانی می کند، همچنین رضایت کارکنان را افزایش داده و باعث حفظ کارکنان با استعداد می شود.

8 نکته برای خلق راه شخصی در آموزش آنلاین (3)

آموزش و معضل نیروی انسانی درکشور

زمانی برای انجام یک پروژه با تعدادی از افراد موفق کشورمان در کسب و کارهای گوناگون مصاحبه کردم، این مصاحبه جهت دریافت و مکتوب کردن چالش ها و مشکلاتی بود که آنها در کار خود در ایران با آنها مواجه بودند، مسائل مطرح شده گوناگون بود اما نکته ای که می تواند به بحث ما مرتبط باشد، چالش های آن ها در رابطه با نیروی انسانی بود!

بیشتر این افراد از عدم مهارت نیروهای انسانی جوان که از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار می شدند ابراز نگرانی و نارضایتی می کردند، فاصله قابل توجه فرد فارغ التحصیل با نیازهای بازار و تخصص عملی، شرکت های بزرگ را مجبور می کرد تا خود به تربیت نیروی انسانی بپردازند.

هزینه های تحمیلی به شرکت برای تربیت نیروی انسانی متخصص یکی از گلایه های آنان از شرایط جامعه است. نارضایتی های بزرگتر زمانی مطرح می شد که شرکت های بزرگ حوزه مورد بررسی بر این باور بودند که نیروهای جوان پس از کسب آموزش و دریافت تخصص کافی به همکاری با شرکت ادامه نمی دهند و به دنبال شغل راحت تر با حقوق بیشتر هستند! و به راحتی محیط را ترک می کنند، به بیانی تعهد و حس مسئولیت به سازمانی که آن ها را آموزش داده در بین نیروهای جوان کشور وجود ندارد. آن چه که ما در مجموعه مقالات بدان ها اشاره می کنیم کمک به سازمان ها برای آموزش است اما به نظر شما چگونه می توان تعهد به سازمان را میان کارمندان تقویت نمود؟

منابع:

ELearning In 2017: The Adventure Is Just Beginning – Part I “KEN TURNER(LION)”

www.elearningindustry.com

ELearning In 2017: The Adventure Continues – Part II

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی