تبیان، دستیار زندگی
پلتفرم های LMS با یک سری ویژگی های قدرتمند بسته بندی شده و در اختیار مدیرانی که قصد ارائه آموزش الکترونیک را دارند قرار می گیرند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Big Data با قابلیت استخراج از LMS و روش استفاده (1)

پلتفرم های LMS با یک سری ویژگی های قدرتمند بسته بندی شده و در اختیار مدیرانی که قصد ارائه آموزش الکترونیک را دارند قرار می گیرند. به عنوان ارائه کننده آموزش الکترونیک باید داده ها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهید Big Data در رسیدن به این مهم کمک رسان است...

اغلب پلتفرم های LMS (سیستم های مدیریت محتوا) با یک سری ویژگی های قدرتمند بسته بندی شده و در اختیار کاربران (مدیرانی که قصد ارائه آموزش الکترونیک را دارند) قرار می گیرند. شما به عنوان ارائه کننده آموزش الکترونیک می بایست داده ها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آیتم های مورد نیاز را در دوره آموزشی خود بگنجانید.

big data با قابلیت استخراج از lms و روش استفاده (1)

در این نوشتار 5 نوعBig Data را به شما معرفی خواهیم کرد که قابلیت استخراج از سیستم های مدیریت محتوا را داشته و می توانید با به کارگیری آن ها، آموزش آنلاین خود را بهبود ببخشید.

5 دسته از داده که قابلیت استخراج از LMS را دارند، عبارت اند از:

1. میزان تکمیل

آیا یادگیرندگان دوره های آنلاین شما عموما دوره های خود را تکمیل می کنند؟ انجام هر یک از تکالیف یا تکمیل ماژول های مختلف تا چه میزان زمانبر است؟ چقدر طول می کشد تا کاربر بتواند دوره را درک کند؟ هر چه دوره شما در سیستم مدیریت محتوا (LMS) کاملتر باشد، مطمئنا به راحتی می تواند پاسخ و پرسش های مطرح شده را کسب کنید. تمامی اطلاعاتی که می توانید در دوره خود به کار ببرید از تحلیل داده های بزرگ (Big Data) به دست می آید. اگر با بررسی های به عمل آمده متوجه شده اید که تعداد قابل توجهی از یادگیردنگان قادر به تکمیل دوره آموزشی شما نیستند قطعا باید ارزیابی مجددی بر استراتژی آموزش الکترونیک خود داشته باشید.

2. میزان عملکرد و پیشرفت مخاطبان آنلاین

آیا مخاطبان شما به طور مداوم به تکالیف خود بر رو سایت مراجعه می کنند؟ آیا تمامی مراحل با علاقه پیگیری می شود تا به اجبار و گاه و بی گاه؟ آیا مخاطبان برای انجام دادن یا فهمیدن بخشی از دوره آموزشی  و یا تکالیف خود با چالش مواجه هستند؟ پاسخ تمامی این سوالات در عملکرد یادگیرندگان جمع شده است. فرایندی که کاربران طی می کنند و میزان پیشرفت آن ها در طول دوره می تواند نشان دهنده موفقیت افراد در یادگیری باشد. رفتار، تجربه و مهارت افراد می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار شما بگذارد. این اطلاعت به شما امکان می دهد تا به تحلیل دوره خود پرداخته و مواردی را که برای تکمیل آموزش شما لازم است را در برنامه خود قرار دهید. همچنین می توانید از عملکرد افراد بازخوردهای فوری را کسب کنید. این عملکردها می تواند شامل میزان بررسی سایت توسط کاربان، انجام تکالیف، میزان راحتی افراد در این فرایند و ... باشد.

یادگیرندگان خود را پیش از شروع دوره ارزیابی کنید تا بتوانید نتایج حاصل از آن را تحلیل کرده و برای هر یک از افراد ماژول ها و فعالیت هایی را انتخاب کنید که مطابق با خواسته آن هاست.

3. ارزیابی نمرات در آموزش الکترونیک

نمرات کسب شده توسط مخاطبان در دوره آموزشی می تواند نقش یک ترازو را برای شما ایفا کند چرا که شما از این طریق می توانید به موفق بودن یا نبودن دوره خود پی ببرید و در صورت نیاز آن را بهبود بخشید. هر چه درصد قبولی افراد در دوره آنلاین بالاتر باشد، نشان دهنده نزدیک شدن شما به اهدافتان است اما عکس آن نیز صادق است به این صورت که اگر افراد کمتری دوره را تکمیل کنند نقاط ضعف دوره شما پر رنگ تر خواهد بود و مطمئنا از اهدافتان دور خواهید شد. همچنین نمرات جمع آوری شده به شما این قدرت را خواهد داد تا بتوانید نقاط ضعف و قوت یادگیرندگان آنلاین خود را تشخیص دهید و یک مسیر آموزشی شخص برای هر فرد در نظر یگیرید. به عنوان مثال یادگیرندگان خود را پیش از شروع دوره به یک ارزیابی دعوت کنید تا بتوانید نتایج حاصل از آن را تحلیل کرده و برای هر یک از افراد ماژول ها و فعالیت هایی را انتخاب کنید که مطابق با خواسته آن هاست.

big data با قابلیت استخراج از lms و روش استفاده (1)

4. نظرسنجی آنلاین از مخاطبان

برگزاری نظرسنجی یکی از اشکال مستقیم جمع آوری بازخوردهای مخاطبان آموزش آنلاین است. از این طریق افراد قادرند نظرات و توصیه های خود را صادقانه با شما در میان گذاشته و شما نیز از این طریق به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازید. با استفاده از این داده به راحتی می توانید آموزشی در قالب بازی طراحی کرده و دوره خود را متحول سازید. نظرسنجی این امکان را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید میزان پاسخگو بودن دوره اموزشی خود را تعیین کنید تا قادر باشید محتوای دوره خود را هر بیشتر به نیازهای مخاطبان نزدیک کنید. در طول دوره می بایست این موضوع را در نظر بگیرید که آیا افراد برای انجام و ادامه دادن دوره مشتاق هستند یا اینکه برای برقراری ارتباط با محتوای دوره آموزشی با چالش و سختی مواجه اند.

منابع:

8 Tips To Choose The Best Instructional Design Model For Your Next eLearning Course” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Instructional Design Models

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی