تبیان، دستیار زندگی
زمانی که بر روی پروژه ای کار می کنیم دانستن واقعیت ها در مورد نیازها و محدودیت های پروژه بسیار برای شما مفید خواهد بود. ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با طراحی مناسب به حافظه فعال کمک کنیم؟ (1)

زمانی که بر روی پروژه ای کار می کنیم دانستن واقعیت ها در مورد نیازها و محدودیت های پروژه بسیار برای شما مفید خواهد بود. به طور مثال وقتی قصد خرید یک ماشین را دارید، دانستن این موضوع که چه هزینه هایی باید در نظر گرفته شود و نیاز واقعی شما چیست باعث می شود تا شما بتوانید حساب مالی خود و نیازهای جانبی را مدیریت کنید و براساس استطاعت مالی و هزینه های که می بایست صرف شود، به انتخاب ماشین مورد نظر خود بپردازید.

اگر فرایند هر کاری را با جزییات در نظر بگیرید مطمئنا در هر زمینه ای موفق عمل خواهید کرد. برای هر کاری و انجام هر پروژه ای مانند خرید یک ماشین دو مورد اساسی را در نظر بگیرید:

• نیاز واقعی شما

• داشته های شما

هر دوی موارد عنوان شده به یک میزان حائز اهمیت بوده و باعث می شود تصمیم گیری بهتری داشته باشید اما در اغلب موارد دانستن تمام جنبه های یک کار امکان پذیر نیست بنابراین می توانید در اولویت این موضوع را در نظر بگیرید که چه چیزی برای مشتری شما حائز اهمیت است.

به طور مثال (سهولت به روز رسانی نرم افزار و یا کاهش هزینه های پشتیانی) و یا اینکه مخاطبان به چه چیزی احتیاج دارند (به طور مثال این که بتوانند برای انجام وظایف خود یک شروع سریع داشته باشد) به شما کمک خواهد کرد تا ساختن آن چیزی که مهم تر است را در اولویت قرار دهید.

در زمینه آموزش نیز وضع بر همین منوال است. در مرحله اول باید بر میزان توانایی های خود تسلط داشته باشید و در گام بعد شما باید بدانید افراد چه خواسته هایی دارند و چه مواردی برایشان ارزشمند است تا شما کشف کنید که به چه شکل می توانید خواسته افراد را برآورده کنید. دانستن خواسته های افراد در ارائه یک آموزش موثرتر به شما کمک می کند. در اینجا قصد داریم نکاتی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید در ایجاد حافظه کارا و مناسب تر برای افراد موفق عمل کرده  و در ارائه یک تجربه آموزشی موثرتر برای مخاطبان خود پیروز میدان باشید.

با طراحی مناسب به حافظه فعال کمک کنیم؟ (1)

ارائه یادگیری موثر

مغز یک ماشین پیچیده بوده که قادر است علاوه بر انجام فعالیت های روزانه، به ایجاد آثار فوق العاده ای از هنر، حل مسائل پیچیده، درک عمیق ترین احساسات و .... بپردازد. در آموزش الکترونیک، یکی از مهم ترین توابع مغز در نظر گرفتن حافظه کاری بوده که مسئولیت بیشتر فعالیت های روزانه ما را بر عهده دارد. در کوتاه مدت، ما از حافظه کاری برای انجام کارآمد و موثر فعالیت ها در زندگی روزمره خود از جمله آموزش استفاده می کنیم.

یکی از بزرگترین محدودیت هایی که بر سر راه طراحان یادگیری و توسعه دهندگان وجود دارد این است که آن ها قادر به تشخیص این موضوع نیستند، زمانی که آن ها به دنبال ارائه محتوای آموزشی و کار کردن با ما هستند به صورت طبیعی در حال کار با ماهیت حافظه ما هستند. حافظه به صورت قابل توجهی بر روی میزان توانایی یادگیری افراد اثر می گذارد (چگونه می توان محتوا را به گونه ای طراحی کرد تا به خوبی به افراد منتقل شده و به راحتی قابل درک باشد؟)

این که ما درک کنیم و بفهمیم که چطور می توانیم طراحی کنیم و از آن ها در جهت کمک رسانی به افراد کمک کنیم تا حافظه کاری آن ها بالاتر رود بسیار حائز اهمیت است.

با طراحی مناسب به حافظه فعال کمک کنیم؟ (1)

جریان اطلاعات در حافظه و چگونگی کارکرد هر بخش

دکتر سوئلر یک روان شناس آموزشی است و بیشتر تحقیقات و دانش ایشان در مورد چگونگی تاثیر دستورالعمل ها بر حافظه انسان است. در صورتی که بخواهیم به این موضوع دیدی روان شناسانه داشته باشیم، به لحاظ معماری انسان شناختی این بدان معناست که ما چگونه به ادغام، پردازش و استفاده از دانش می پردازیم. در واقع ایشان بر روی این موضوع کار کرده و شهرت خود را از این راه کسب کرده اند. در حقیقت موضوع اصلی این است که انسان چگونه به ادغام و پردازش و استفاده از اطلاعات می پردازد. نسخه بسیار ساده از این روند در شکل شماره یک نشان داده شده است.

همان طور که در شکل 2 مشاهده می کنید، جریان اطلاعات در حافظه با حواس ما آغاز می شود.  زمانی که یکی از حواس ما متوجه موردی می شود آن را وارد حافظه کوتاه مدت می کند. در صورتی که بعد از گذشت چند ثانیه از سوی حافظه کاری ما پردازشی انجام نگیرد کار در همان جا به پایان می رسد. حال اگر به این شکل نباشد چگونه حافظه کاری این پردازش را انجام می دهد؟ با توجه کردن به موضوع مورد نظر و فکر کردن به آن تصمیم گیری کنید که چه کاری باید انجام داد. همه ما توجه بسیار کمی به المان هایی که در اطراف ما به چشم می خورد، داریم. از هر چیزی به راحتی گذر می کنیم بدون آن که توجه ای عمیق نسبت به ان ها داشته باشیم. به همین خاطر آن ها را به یاد نمی آوریم.

منابع:

How To Design To Help Working Memory”Patti shank”

www.elearningindustry.com

Memory And Learning, Part 2”PATTI SHANK ”

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی