تبیان، دستیار زندگی
بر اساس نظریه روسری دیوید راک عنوان کردیم که اغلب افراد مخربند! زیرا آنها در واکنش به نقض یک ارزش مهم اقدام به عمل می کنند. ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (3)

که رفتارهای فراگیران مخرب بزرگترین چالش برگزاری دوره آموزشی است، مربیان حرفه ای در چالش با این دسته از افراد هر عاملی را که حس یادگیرنده را کنترل می کند و یا تمرکز او را مختل می نماید حذف می کنند، عنوان کردیم که اغلب افراد در واکنش به نقض یک ارزش مهم اقدام به عمل می کنند، در ادامه در عمل چه کنیم؟ ...

بخش حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده (1) عنوان کردیم که رفتارهای فراگیران مخرب بزرگترین چالش برگزاری دوره آموزشی است، این درحالی است که به نظر می رسد هیچ ترفند خاصی برای مهار اینگونه رفتارها وجود ندارد اما این دسته از افراد سر کلاس مربیان حرفه ای دیده نمی شوند و بعید است که این امر تصادفی باشد، پس تصمیم گرفتیم رفتارهای مربیان حرفه ای را بررسی کنیم...

در بخش دوم همین مطلب تحت عنوان حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده (2) عنوان کردیم که مربیان حرفه ای در چالش با فراگیران مخرب در حقیقت از رفتارهای مخرب آنها جلوگیری می کنند و یکی از روش های کلیدی آنها حذف هر عاملی است که حس یادگیرنده را کنترل می کند و یا تمرکز او را مختل می نماید. تشخیص این عوامل با بررسی علل ایجاد اختلال توسط افراد ادامه پیدا کرد.

بر اساس نظریه روسری دیوید راک عنوان کردیم که اغلب افراد مخربند! زیرا آنها در واکنش به نقض یک ارزش مهم اقدام به عمل می کنند. دو موضوع مهم که در برخی موارد مورد تهدید قرار می گیرد 1) داشتن احساس کنترل و 2) مورد احترام بودن است. در ادامه ...

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (3)

در عمل چه کنیم؟

در اینجا چهار اقدام اساسی که در کار با مربیان حرفه ای متوجه شدم که برای جلوگیری از رفتارهای مخرب بکار می گیرند را توضیح می دهم:

برقراری رابطه دوستانه مربی با فراگیر

برقراری رابطه دوستانه بین فراگیران

سپردن کنترل کلاس به محیط

پذیرش اشتباهات شخصی

برقراری رابطه دوستانه با فراگیر

یک نکته بسیار مهم و حیاتی برقراری و توسعه رابطه ای (معتبر) و دوستانه با هر یادگیرنده است، اگر در برنامه های آموزشی مربیان شرکت کرده باشید به شما می گویند باید به هر فردی که وارد اتاق شد خوش آمد گوئید و به او احساس راحتی دهید، و یاباید به شاگردان خود توجه کنید مثلا برای آنها ایمیل ارسال کنید و یا از طریق پلتفرم آموزشی (LMS ) به آنها توجه داشته باشید

اما آنچه که ما اینجا درباره اش صحبت می کنیم فرای اینهاست! موضوع درباره ارج نهادن به افراد است، ارج نهادن به دانش و تجربه هر یادگیرنده است، به دنبال برقراری ارتباط با آنها باشید. این نکته در نظریه یادگیری کلاسیک بزرگسالان مطابق با مدل روسری که به آن اشاره شد نیز وجود دارد.

ایجاد حس برابری برای شرکت کنندگانی که نمی خواهند در کلاس شرکت کنند بسیار مهم است. آنها بر این باورند که مهارت لازم را دارند، تصدیق و پذیرفتن مهارت های آنها واکنش های تدافعی را دور می کند! در این فرایند خالص باشید! فراگیران را درک کنید، آنها را عمیقا حس کنید و این ترفند را به طور واقعی تجربه کنید!

نقش شما به عنوان مربی به طور بالقوه نگاه بالا به پایین نسبت به وضعیت یادگیرنده است، مربیان حرفه ای به طور فعال بر روی این موضوع کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت کنندگان حس برابری نسبت به مربی خود دارند. اما مربیان تازه کار اغلب به دام اقدام کردن مانند یک کارشناس حرفه ای می افتند (به بیانی خود را در مقابل فراگیران در جایگاه بالاتر می بینند) و این نگاه باعث می شود که به مهارت فراگیران خود اعتراف نکنند، و در واقع آنها را خفه کنند!

ایجاد حس برابری به ویژه برای شرکت کنندگانی که نمی خواهند در کلاس شما شرکت کنند بسیار مهم است. این دسته از افراد اغلب بر این باورند که در حال حاضر مهارت لازم را دارند و حضور اجبارگونه آنها در کلاس درس سبب رنجش خاطرشان می شود. تصدیق و پذیرفتن مهارت های آنها برخی از واکنش های تدافعی را از آنها دور می کند! دوباره تکرار می کنیم که مصنوعی نباشید... خالص باشید! به این نکته به عنوان تنها یک ترفند کم ارزش نگاه نکنید که فقط می خواهید شاگردان خود را کنترل کنید و یا آنها را خفه کنید تا کلاس شما را خراب نکنند! فراگیران خود را درک کنید، آنها را عمیقا حس کنید و این ترفند را به طور واقعی تجربه کنید!

برقراری رابطه دوستانه بین فراگیران

وجود رابطه خوب بین فراگیران و مربی برای شاگردان بسیار مهم است، با این وجود اگر آنها به شخصی که روبه رویشان نشسته اطمینان نداشته باشند، احتمالا در حالت دفاعی هستند. در این شرایط مربیان حرفه ای تمام تلاش خود را می کنند تا از وجود رابطه سالم بین شرکت کنندگان اطمینان حاصل کنند.

رفتارها و فعالیت های (غیر تهدیدآمیزی) که سبب معرفی شرکت کنندگان به یکدیگر می شود را رهبری کنید و آنها را به همکاری و دریافت اطلاعات از یکدیگر تشویق کنید. از کشتی های یخ شکن استفاده کنید (یخ کلاس را بشکنید!) به گونه ای کلاس را مدیریت کنید که هر فراگیر با تعداد زیادی از همکلاسی های خود کار کند، اجازه دهید این دسته از فعالیت ها اثبات کند که همه افراد تجربه های مهمی برای به اشتراک گذاشتن با کلاس و دوستان خود دارند و به واسطه تمرین ها به فراگیران فضای توسعه ارتباط با یکدیگر را بدهید.

یک راه قدرتمند برای به حداقل رساندن رفتارهای مخل کننده دانشجویان (3)

از فعالیت هایی که سبب به همکاری و دریافت اطلاعات از یکدیگر می شود حمایت کنید (یخ کلاس را بشکنید!) طوری مدیریت کنید که هر فراگیر با تعداد زیادی از همکلاسی های خود کار کند، اجازه دهید مشخص شود که همه افراد تجربه های مهمی برای به اشتراک گذاشتن با دوستان خود دارند، به فراگیران فضای توسعه ارتباط با یکدیگر را بدهید.

هنگامی که بین شرکت کنندگان رابطه خوبی ایجاد شود، بدون شک شما کلاس خود را پر جنب و جوش تر و حمایت شده خواهید یافت. اگرچه این روند در دوره های مربیان حرفه ای رخ می دهد و برای مربیان جدید می تواند تهدید محسوب گردد! مربیانی که هنوز با مدیریت گروه های پر جنب و جوش راحت نیستند.

اما شما باید اجازه دهید تا گروه ها خود را مدیریت کنند و این فرصت را پیدا کنید تا در محتوای آموزشی متمرکز باشید.

منابع:

 https://www.td.org/Publications/Blogs/L-and-D-Blog/2017/02/A-Powerful-Way-to-Minimize-Disruptive-Behaviors

 http://spectrum.ieee.org/tech-talk

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی