تبیان، دستیار زندگی
زنده باشید و زندگی کنید. حال که شرایط خاص شما را احاطه کرده و این ویژگی ها جز لاینفک زندگی تان شده، بیاموزید از این شرایط هم لذت ببرید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسافرت با خواص

زنده باشید و زندگی کنید. حال که شرایط خاص شما را احاطه کرده و این ویژگی ها جز لاینفک زندگی تان شده، بیاموزید از این شرایط هم لذت ببرید...

مریم عطاریان - بخش خانواده ایرانی تبیان

مسافرت با خواص

در فرهنگ ما ایرانی ها تعطیلات نوروز با مسافرت رفتن، در هم آمیخته است. با توجه به اهمیت حفظ سلامت روان و آرامش اعضای خانواده، توصیه هایی در این خصوص داریم.

یکی از ویژگی های گروههای خاص این است که به هر جا بروند و حتی سفر کنند ویژگی های خاص رفتاری شان با آنها همراه است و گریزی از این شرایط نیست. اگر خانواده هایی با شرایط خاص به این مسایل توجه نکنند، دچار درد سر می شوند پس توجه به این نکات ضروری به نظر می رسد:

مسافرت با نوپاها

کودکان نوپا دایما نیازمند سرگرم شدن هستند بنابراین مهمانی و سفر رفتن با آنها بسیار دشوار است و دایما باید راهی برای سرگرم کردن آنها پیدا کرد والا سفر را به شما و اطرافیان زهر می کنند و دایما با جیغ و لجبازی و .. سعی در جلب توجه شما دارند. پس سعی کنید در هنگام مسافرت با کودک نوپای تان حتما وسایل سرگرم کننده به اندازه کافی به همراه داشته باشید تا بتوانید در فواصل زمانی کوتاه آنها را در اختیار کودکتان قرار دهید و ضمنا در خلال بازی کردن وی حتما هر از گاهی به او توجه هم نشان دهید تا با جیغ زدن یا بهانه گیری سعی در جلب توجه شما نداشته باشند. نیاز او را قبل از اینکه خودش دست به کار شود، اول شما برآورده کنید.

مسافرت با کودکان اوتیسم

البته سفر رفتن با کودکان مبتلا به اوتیسم سختی ها ومشکلات خاص خود را دارد . بسیار مشاهده می شود که چون این کودکان علاقمند به وجود ثبات در زندگی شان هستند، در مسافرت، هم خودشان بسیار اذیت می شوند و هم والدین و اطرافیان. به همین دلیل بسیاری از خانواده هایی که کودک مبتلا به اوتیسم دارند کلا قید سفر را می زنند اما طبیعتا این تصمیم بسیار دشوار است چون همه انسانها نیازمند تجدید قوا و گرفتن روحیه هستند پس به خانواده هایی که دارای این دست کودکان هستند توصیه می شود که در صورت امکان فرزندتان را به یک فرد قابل اعتماد برای نگهداری بسپارید و خودتان به سفر روید. اگر چنین تصمیمی برای تان محال است و تمایل دارید فرزندتان هم همراه شما باشد سعی کنید سفرهایی را برنامه ریزی کنید که با ماشین شخصی باشد چون کنترل محیط راحت تر خواهد بود. اما درصورتی که قصد سفر با هواپیما را دارید سعی کنید حتما بابخش پزشکی هواپیما صحبت کنید و هماهنگی لازم را بنمایید تا هنگام پرواز با حداقل مشکل مواجه شوید.

مسافرت با معلولان ذهنی

در بسیاری از مواقع وقتی والدین کودکان عقب مانده ذهنی با واکنشهای گاه ترحم آلود اطرافیان مواجه می شوند ترجیح می دهند که در خانه بمانند یا حداقل با فرزندشان به سفر و یا مهمانی نروند. این در حالی است که انزوا نه به نفع شماست و نه به نفع فرزندتان. هم شما و هم فرزندتان نیاز به ارتباطات اجتماعی و تفریح و مسافرت دارید پس زندگی طبیعی خودتان را بکنید و البته تمرین صبر داشته باشید.

برای مسافرت رفتن سعی کنید از مکانهای آرام و دنج شروع کنید که فرزندتان خیلی تحت فشار نباشد. گاه برخی از محرکهای خیلی عادی باعث ایجاد حالات عصبی در این کودکان می شود پس دقت کنید جایی را برای سفر انتخاب کنید که فرزندتان آرامش لازم را داشته باشد و ضمنا به خاطر شرایط خاصی که دارید حتما برای مسافرت تان و حتی تفریح گاه هایی که قرار است بروید، برنامه ریزی دقیق و منسجم داشته باشید.

ضمنا سعی کنید برای ارتباط با این دست کودکان خیلی ساده و روشن صحبت کنید و گاه یک حرف را چند بار دقیق توضیح دهید تا او متوجه صحبت شما بشود. کودک شما در حد درک و فهم خود همه چیز را می فهمد پس سعی کنید هر انتظاری که از او در مسافرت دارید خیلی ساده و روشن برایش شرح دهید و مطمین شوید که حرف تان را متوجه شده است و در صورت بروز اشتباه از وی، باملایمت و مهربانی راهنماییش کنید.

مسافرت با بیش فعالها

مسافرت با بیش فعالها انرژی خاص خود را می طلبد و گاه باعث می شود که والدین این دست کودکان خسته تر از قبل، از مسافرت باز گردند. برخی از این والدین معتقدند که سفر هم به کام خودشان و هم بچه زهر شده چون آنها دایما در حال فریاد زدن؛ و فرزندشان دایما در حال سرکوب شدن بوده است.

برای همین ما به این دست والدین توصیه می کنیم که قبل از شروع سفر حتما در مورد جایی که قرار است بروید، وسیله ای که قرار است از آن استفاده کنید و کلا در مورد کلیات سفرتان با او صحبت کنید و انتظارات تان از وی را برایش شرح دهید  به او اطمینان دهید که اگر در هر روز سفر معیارهای شما را اجرا کند حتما جایزه می گیرد و اگر واقعا کودکتان این کار را کرد بلافاصله جایزه اش  را بدهید. ضمنا فراموش نکنید که در ازای کارهای اشتباهاتی که می کند حتما باید به او هشدار دهید و به خاطر کارش تنبیه شود مثلا به او بگویید اگر فلان جا  پایبند قولهایی که داده ، نباشد او را از یک تقویت کننده جذاب محروم می کنید . توصیه می کنیم حتما بر سر حرف تان باشید. ضمنا سعی کنید این جایزه ها خیلی کوچک و ارزان باشد تا بتوانید سریع در پایان روز به او بدهید.

گاه لازم است برای انتقال پیام تان از تصاویر شروع کنید. حتی الان هم می توانید این کار را انجام دهید مثلا تصویر بیرون کردن سر از شیشه ماشین، داد  و فریاد در رستوران و بالا و پایین پریدن از صندلی و .. را با عکس تهیه کنید، در اتاقش بچسبانید و علامت ضربدر قرمز روی ان بزنید تا بداند که چه کارهایی از نظر شما ممنوع است.

توصیه جدی هم داریم در انتخاب تغذیه فرزند بیش فعال تان در سفر بسیار دقت کنید. برخی از خوراکی ها برای این دست کودکان بسیار تحریک کننده است پس دقت کنید از این مواد استفاده نکنید. در این راستا می توانید با یک مشاور تغذیه صحبت داشته باشید.

مسافرت با سالمندان

طبیعتا سفر رفتن با سالمندان نیز شرایط ویژه ای دارد و گاه لازم است که برخی از نکات به آنها گوشزد شود تا سفر به کام آنها و اطرافیان تلخ نشود. لذا سعی کنید به این نکات توجه کنید و حتما آنها را به سالمندتان تذکر دهید.

برای مثال در مورد رژیم غذایی سالمندتان بسیار دقت کنید. از آنجا که سالمندان چرخه سوخت و ساز بدنشان کند شده است لذا در تغذیه خود باید دقت زیادی کنند. اگر در سفر نوروزی تان قرار است با یک یا چند سالمند همراه باشید مراقب باشید که دایما از غذاهای رستورانی مصرف نکنید چرا که سیستم گوارش آنها بسیار حساس است و قطعا استفاده زیاد از این دست غذاها همه شما را به زحمت و دردسر می اندازد.

سعی کنید تا جایی که می توانید میوه و سبزیجات تازه و سالم را در اختیار آنها قرار دهید.

داروهای آنها را حتما دقیق چک کنید چون امکان دارد که دچار حواس پرتی شده و لذا داروهایشان فراموش شان شود پس بر مصرف داروهایشان حتما نظارت داشته باشید.

به برنامه خواب آنها هم توجه داشته باشید و آنقدر درگیر سفر و گشت و گذار نشوید که از استراحت آنها غافل شوید. مراقب باشید که سالمندتان حتما حداقل هشت ساعت در شبانه روز را بخوابد.

با آرزوی سفرهایی شاد برای همه ایرانیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.