تبیان، دستیار زندگی
اواخر اسفند است و برخی هنوز مشغول خانه تکانی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه وسایل چوبی منزل را تمیز نماییم؟

اواخر اسفند است و برخی هنوز خانه تکانی را تمام نکردند. وسایل چوبی یکی از اجزای هر خانه ای ست که اگر به درستی تمیز نشود ممکن است لطماتی به این وسایل وارد نمایید.

بخش زیبایی تبیان

چگونه وسایل چوبی منزل را تمیر نماییم؟

تمیز کردن وسایل چوبی

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مبلمان و وسایل چوبی منزل خود را از مقابل نور خورشید ، منابع گرما و رطوبت دور کنید. این عوامل به خشک شدن یا بید زدن و رنگ پریده شدن چوب منجر می شوند، پس مرحله اول پیش از برق انداختن وسایل چوبی نگهداری مناسب آن هاست.

اولین گام گردگیری

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی گردگیری آن‌ها اولین قدم است. از یک پارچه بدون پرز یا ماهوت پاک‌کن استفاده کرده و گرد و غبار نشسته بر روی سطوح چوبی را پاک کنید. فراموش نکنید که استفاده از پارچه‌های زبر سطح چوبی مورد نظر شما را خراش خواهد داد پس آن‌ها را فراموش کنید.

روغن خانگی برای برق انداختن وسایل چوبی

می توانید برای تمیز کردن وسایل چوبی، روغن خانگی درست کنید. برای تهیه این روغن، روغن بزرک و عصاره ی صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. مواد را با هم مخلوط کرده و با یک دستمال نرم، آن را به چوب بمالید و به سادگی برق انداختن وسایل چوبی تان را خودتان انجام دهید. این روغن یا هر روغن تجاری دیگری در بافت چوب نفوذ می کند و اگر سال ها استفاده کنید، اثاثیه ی چوبی تان همیشه تازه می مانند و درخشندگی طبیعی خود را نگه می دارند.

تمیز کردن لکه ها از وسایل چوبی

با یک اسفنج مرطوب لکه ها و اثر انگشت ها را از روی وسایل چوبی پاک کنید. اسفنج را فشار دهید تا آب اضافی بیرون بریزد، چون اگر چوب خیس شود باد می کند یا لکه دار می شود.

تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول های مخصوص پولیش و یا پارافین استفاده کنید. پارافین، خراش های چوب را می پوشاند و فقط کافیست سالی ۲ بار این کار را انجام دهید. استفاده از محلول راحت تر از پارافین است اما باید بیشتر این کار را تکرار کنید، مثلاً سالی ۳ یا ۴ بار. از همه راحت تر، پولیش های اسپری است، اما چون حاوی سیلیکون است ممکن است سطح چوب را لغزنده کند و یا به صورت توده جمع شود.

قسمتی از روکش چوب های روکش دار جدا شده است؟

خودتان را ناراحت نکنید، از چسب تیوبی استفاده کنید و آن را دوباره بچسبانید و 24 ساعت یک جسم سنگین روی آن قرار دهید تا از چسبیدن آن مطمئن شوید.

اگر به طور مرتب وسایل چوبی را تمیز نکنید، حشرات موذی از فرصت استفاده می کنند و در بهار و اوایل تابستان تخم ریزی می کنند که اگر تعداد آن ها زیاد باشد باید از مواد مؤثرتری برای سم پاشی استفاده کنید. وسایل چوبی برخلاف شما گرما را حتی در زمستان هم دوست ندارند. شوفاژ را هم خیلی تحمل نمی کنند و از تهویه به خاطر تغییراتی که در دما ایجاد و هوا را خشک می کند، خوششان نمی آید، پس به دادشان برسید و با تمیز کردن آن ها به طول عمرشان بیفزایید.

اگر کاغذی به لوازم چوبی منزل شما چسبیده است و مایلید آن را بکنید هیچ وقت با یک کارد یا تیغ و نظایر آن به جان آن نیفتید چرا که با این عمل به لوازم چوبی شما آسیب وارد می آورد. در چنین مواقعی بهتر است از هر نوع روغن های مایع کمک بگیرید به این صورت که چند قطره روغن روی کاغذ بریزید و لحظه ای صبر کنید سپس با پارچه نرمی مالش دهید و این عمل را آن قدر تکرار کنید تا کاغذ به کلی از چوب کنده شود.


منابع: نمناک، فردا نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.