تبیان، دستیار زندگی
محمد باقر نوبخت، حسام الدین آشنا و اسحاق جهانگیری، سه گزینه ای هستند که از آنها به عنوان کاندیدای احتمالی نام برده می شود. در این میان، اما شانس جهانگیری برای انتخابش به عنوان کاندیدای حمایتی روحانی، از دیگران بیشتر است، چون او هم دولتمرد است و هم اصلاح ط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ائتلاف اصلاحات ـ اعتدال استمرار می‌یابد؟

محمد باقر نوبخت، حسام الدین آشنا و اسحاق جهانگیری، سه گزینه ای هستند که از آنها به عنوان کاندیدای احتمالی نام برده می شود. در این میان، اما شانس جهانگیری برای انتخابش به عنوان کاندیدای حمایتی روحانی، از دیگران بیشتر است، چون او هم دولتمرد است و هم اصلاح طلب.

بخش سیاست تبیان

آیا ائتلاف اصلاحات ـ اعتدال استمرار می‌یابد؟

در حالی که انتخاب کاندیدای ثانی یا کمکی «حسن روحانی» به دغدغه اصلی این روزهای ائتلاف نوپای اصلاح طلبان – اعتدالگرایان تبدیل شده و بر اخبار انتخاباتی این ارودگاه سایه انداخته است، دیدار دو هفته پیش روحانی و اصلاح طلبان، محور دیگری هم دارد که از دید رسانه ها مغفول مانده و آن بایدها و نبایدهای ائتلافی است که حالا می‌خواهد گام سومش را بردارد.

ائتلافی چهار ساله که گام اولش در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برداشته شد و در انتخابات اسفند 94 خودنمایی کرد و حالا می خواهد در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، جایگاه سیاسی اش را برای همیشه ثبیت کند.

اصلاح طلبان و اعتدالگرایان داعیه حفظ جایگاهشان را در عرصه سیاسی دارند و در تکاپو برای وسعت بخشیدن و سامان دادن آن هستند. هرچند این ائتلاف در دو انتخابات گذشته نتایج قابل قبولی برایشان به ارمغان آورده، بایدها و نبایدهای کوچک و بزرگی هم دارد که به شدت از سوی دو جریان سیاسی مذکور مورد توجه است.

اگر نظر آقای روحانی این باشد که برخی از اصلاح‌طلبان ایشان را در انتخابات به عنوان کاندیدا همراهی کنند، ما این برنامه را اجرایی خواهیم کرد.

از سهم خواهی سیاسی و اجرایی گرفته تا گسترش فضای سیاسی و اجتماعی به نفع دو جریان در سپهر سیاسی کشور و ... همه سبب بروز توقعات و خواسته هایی از سوی طرفین این ائتلاف شده که پرداختن به آن، همه پر فراز و فرود است و پر ابهام.

در دیدار روحانی و حلقه اولیه اصلاحات چه گذشت؟

نزدیک به دو هفته پیش بود که جمعی از اصلاح طلبان با «حسن روحانی»، رئیس جمهور دیدار کردند. در این دیدار، حدود 40 تن از مجموعه اصلاح طلبان حضور داشتند؛ چهره هایی از جمله حمیدرضا جلایی پور، هادی خانیکی، قدرت الله علیخانی، محسن رهامی، حسین مرعشی و حسین کاشفی.

بنا بر گزارش های منتشره، در این جلسه، درباره مسائل روز و حمایت اصلاح طلبان از دولت روحانی بحث و تأکید شده و به گفته یک منبع آگاه در مجموع نگاه اصلاح طلبان به دولت یازدهم مثبت بوده، اما در این جلسه انتقاداتی هم مطرح شده است.

همچنین یکی از محورهای مطرح در این جلسه، بحث کمک هر چه بیشتر به دولت از سوی اصلاح طلبان بوده است. از آنجا که این دیدار غیر رسمی بوده، حضار از ارایه جزییات و اطلاعات دقیق این نشست خودداری کردند و هرچه درباره این دیدار تاکنون خبری شده، یا گمانه زنی است و یا شنیده های نزدیکان اصلاح طلبان.

گزارش موسوی لاری به اصلاح طلبان

گمانه زنی ها درباره فحوای جلسه هیأت رئیسه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با روحانی ادامه داشت تا اینکه در نهایت «عبدالواحد موسوی لاری» برخی از محورها و مذاکرات این دیدار را خبری کرد. او دیشب در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، گزارشی از نشست هیأت رئیسه با «حسن روحانی» ارایه کرد و گفت، در این نشست، دغدغه‌های خود را با عنوان حامیان اصلی دولت با توجه به کمبودها و نقایص موجود در عملکرد اجزایی بدنه دولت و مدیران سایر دستگاه‌ها دیده و اعلام داشتیم و ضرورت تعامل کلیه حامیان دولت جهت برگزاری انتخابات سالم و موثر را اعلام کردیم.

او تصریح نمود: در این دیدار همچنین ضرورت رویکرد روحانی به شورای عالی به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان در روند انتخابات را تشریح کردیم و ایشان نیز ضرورت تعامل همه احزاب و اشخاص حامی دولت با این شورا را در برگزاری انتخابات گوشزد کردند.

اصلاح طلبان در انتظار پاسخ روحانی

در کنار توضیحات کلی موسوی لاری، اما «یدالله طاهرنژاد»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره دیدار اخیر اصلاح طلبان با روحانی گفت: موضوع ورود کاندیدای ثانی در رقابت های انتخاباتی پیش روی ـ که مدتی است در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح است ـ در دیدار اخیر سران اصلاحات با «حسن روحانی» بیان شده و حالا هیأت‌رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان منتظرند که رئیس جمهوری نظرشان را درباره نفس این کار به ما بگویند.

طاهرنژاد گفت: اگر نظر آقای روحانی این باشد که برخی از اصلاح‌طلبان ایشان را در انتخابات به عنوان کاندیدا همراهی کنند، ما این برنامه را اجرایی خواهیم کرد، اما فعلاً ایشان نظری نداده‌اند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به اینکه آیا «علی مطهری و مسعود پزشکیان» گزینه‌های تعیین شده برای ضربه‌گیر شدن روحانی هستند یا نه، گفت: فعلاً اجرایی شدن این برنامه قطعی نشده که مصادیق آن را تعیین کنیم.

در حالی که به گفته طاهرنژاد، اصلاح طلبان منتظر پاسخ روحانی هستند، تا تعیین کاندیدا یا کاندیداهای ثانی این طیف در انتخابات ریاست جمهوری آتی را روشن کنند، شنیده ها و همچنین اظهارنظرهای افراد نزدیک به روحانی از جمله «محمود واعظی»، وزیر ارتباطات و عضو ارشد اعتدال و توسعه و همچنین «علی جنتی»، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی اصلی ترین حزب حامی روحانی نشان می دهد، دولتی ها و احتمالا رئیس جمهور تمایلی برای معرفی یک یا چند گزینه اصلاح طلب به عنوان کاندیدای ثانی ندارند.

کنار هم گذاشته شدن همه این نشانه ها و همچنین اضافه کردن سخن اخیر «محمدعلی نجفی» در این باره که گفته بود به نظر می رسد رئیس جمهور درباره معرفی کاندیداهای دیگر در کنار خود معتقد به «یکی مرد جنگی به از صد هزار» باشد، همه حاکی از مخالفت با مسأله معرفی کاندیدا یا کاندیداهای ثانی از سوی دولتمردان است. با این احتساب، باید منتظر ماند و دید اصلاح طلبان چنین تصمیمی را خواهند پذیرفت یا خیر و آیا گام سوم ائتلاف اصلاحات اعتدال برداشته خواهد شد و این ائتلاف پایدار خواهد ماند یا خیر؟
منبع : تابناک