تبیان، دستیار زندگی
در تجارت آموزش و پرورش 5 فناوری یادگیری وجود دارد که در شکل دهی فرایند یادگیری در صنایع مختلف وارد خواهند شد آن هم در آینده ای نه چندان دور، در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 فناوری فعال که موضوع داغ آموزش در سال 2017 هستند (1)

در تجارت آموزش و پرورش 5 فناوری یادگیری وجود دارد که در شکل دهی فرایند یادگیری در صنایع مختلف وارد خواهند شد آن هم در آینده ای نه چندان دور، در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت ...

شرکت هایی که موفقیت را هدف قرار داده اند و قصد همگام سازی خود با این تغییرات را دارند باید اطمینان حاصل کنند که مهارت کارکنانشان به روز بوده و با موقعیت های جدید همسو هستند. فناوری های فعالی که موضوعات داغ یادگیری هستند نگاه ما را به فرایند یادگیری تغییر خواهند داد.

5 فناوری فعال که موضوع داغ آموزش در سال 2017 هستند (1)

این طور که به نظر می رسد که چشم انداز آموزش در دنیای امروزی کاملا متفاوت از 5 سال گذشته است. روش هایی که افراد برای یادگیری به کار می برند به صورت قابل توجهی تغییر کرده است.

افرادی را می بینیم که در فرودگاه در صف سوار شدن به هواپیما در حال یادگیری موضوع جدیدی هستند. افرادی که در یک کافه نشسته و به تماشای یک فیلم آموزشی می پردازند، قبل از آن که در جلسه حضور پیدا کنند نیز به نوع دیگری در حال آموزش و کسب اطلاعات هستند. شاهد کسانی در طول روز هستید که در مترو و اتوبوس در حال بازی با موبایلشانند و یا بر روی موضوعی تمرکز کرده اند.

این روند نشان می دهد که ما نیاز به اعمال تغییرات عظیمی در دو بخش محتوا و تکنولوژی در فضای یادگیری داریم. آنچه که در حال حاضر برای یادگیرندگان مورد نیاز است ارائه راه حل هایی است که پیش از این یک تصور یا خیال نزدیک بود.

با ورود Big Data در بخش‌های مختلف جوامع، پاسخگویی با شیوه‌های سنتی، دیگر جوابگوی انسان‌ها در زمینه انتقال سریع اطلاعات نبوده و لذا نیاز به شیوه‌های جدیدتر به شدت احساس می‌شود. بدون شک یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت هر کشور، نوع آموزشی است که به افراد داده می شود. استفاده از سیستم آموزشی که با فناوری های نو ترکیب شده باشد موفقیت بیشتری را در کسب و کار هر جامعه ای به دنبال دارد.

یکی از مهم ترین ارکان پیشرفت هر کشور، نوع آموزشی است که به افراد داده می شود. استفاده از سیستم آموزشی که با فناوری های نو ترکیب شده موفقیت را در کسب و کار هر جامعه تنظمی می کند استفاده از راه حل های ترکیبی آموزش مدرن و تجربیات سنتی، روش های شخصی سازی شده و در عین حال همگام با برنامه های کاربردی

راه حل هایی که ترکیبی از یادگیری مدرن و تجربیات سنتی است. روش هایی که شخصی سازی شده و در عین حال با برنامه های کاربردی موبایل عصر حاضر تلفیق گشته و در اکثر موارد از متدها و روش های "یادگیری لحظه ای" استفاده شده است. بر این باوریم که تغییرات بزرگ و اجتناب ناپذیری در راه است و سازمان ها و شرکت ها باید آماده باشند تا وارد عمل شده و خود را با روند جدید پیش رو تطبیق دهند تا بتوانند در درازمدت موفقیت را ببینند.

براساس تحقیقات و تجربه های کاری و پژوهش بر روی بیش از صد شرکت در زمینه های داروسازی، بهداشت و درمان، خرده فروشی، بانکداری و تولید پیش بینی می کنیم که 5 روند یادگیری در آینده ای نه چندان دور فعال خواهد شد و تاثیر قابل توجهی در اکو سیستم آموزشی در حوزه کاری خواهد داشت. این 5 مورد شامل:

1. نیاز فزاینده به آموزش های میکرو

فراگیران (افرادی که به دنبال یادگیری هستند) در دنیای امروزی انتظار دارند تا محتوای ارائه شده به آن ها با فرمت های جدید و به روز یادگیری دیجتالی هم راستا باشد. افراد نیازمند دریافت اطلاعاتی هستند که کوتاه بوده و مرتبط با نیازشان است، محتوایی که مفهوم سازی شده و برای استفاده از طریق تلفن همراه افراد شخصی سازی شده باشد. اکثر رهبران آموزشی این تحول را تشخیص داده اند با این وجود موارد و نمونه های بسیاری در زمینه Micro learning مشاهده نمی کنیم.

استفاده از Micro learning نیاز به طراحی های دقیق و استفاده از فناوری دارد که بسیاری از آنها توسط اکثر سیستم عامل های موجود، ابزارهای نوشتنی و فرایندهای امروزی پشتیبانی نمی شود. نداشتن بستر مناسب مانع رشد سریع Micro learning در فضای سازمانی می شود.

این بدان دلیل است که راه حل های Micro learning نیاز به طراحی های دقیق و استفاده از فناوری داشته که بسیاری از آن ها توسط اکثر سیستم عامل های موجود، ابزارهای نوشتنی و فرایندهای امروزی پشتیبانی نمی شود. بسیاری از سازمان ها در حال حاضر با چالش های زیرساخت های فناوری و طراحی برای ایجاد بهترین روش جهت به کارگیری و اتخاذmicro learning درگیر هستند. نداشتن بستر مناسب مانع رشد سریع Micro learning در فضای سازمانی می شود.

5 فناوری فعال که موضوع داغ آموزش در سال 2017 هستند (1)

2. انفجار رشد در آموزش موبایل

در حال حاضر بزرگترین تغییراتی که در فناوری شاهد آن هستیم، استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های تلفن همراه برای مصارف آموزشی است. به وضوح می بینیم که این امر تاثیر زیادی بر ارائه محتواهای تعاملی و جذاب گذاشته است .

همچنین تعدادی از شرکت های به نسبت بزرگ در حال ارائه محتوای خود با استفاده از فلش بوده که در این میان با چالش عدم پشتیبانی دستگاه های موبایل از این قابلیت مواجه شده اند بنابراین آن ها ملزم به تغییر زیر ساخت محتواهای آموزشی خود شدند تا آن ها را به جای فلش بر پایه HTMI5 منتقل کنند تا از این طریق بتوانند به تعامل و اثرگذاری خود ادامه دهند.

منابع:

5 Technology-Enabled Learning Trends In 2017" Suman Basu"

www. elearningindustry.com

2015 Instructional Design Trends Compass: Calling IDs to Action

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی