تبیان، دستیار زندگی
بندر چابهار به «هندوستان ایران» معروف است و در نظر بسیاری از گردشگران جذاب ترین ساحل اقیانوسی کشور است. این منطقه به دلیل آنکه در نزدیکی منطقه استوایی واقع شده، از اعتدال آب وهوایی و تغییرات دمایی اندک در فصول مختلف سال برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار از سیاره مریخ و تمساح ایرانی در چابهار

بندر چابهار به «هندوستان ایران» معروف است و در نظر بسیاری از گردشگران جذاب ترین ساحل اقیانوسی کشور است. این منطقه به دلیل آنکه در نزدیکی منطقه استوایی واقع شده، از اعتدال آب وهوایی و تغییرات دمایی اندک در فصول مختلف سال برخوردار است.

بخش گردشگری تبیان

دیدار از سیاره مریخ و تمساح های ایرانی در چابهار

گروه رسانه ای که به سیستان و بلوچستان سفر کرده بودند، در آخرین روز از سفر خود، از تعدادی دیگر از جاذبه های گردشگری و تاریخی بازدید کردند.

سفر خبرنگاران 25 رسانه در راستای تأکید زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر معرفی مسیرهای متنوع سفر و توزیع عادلانه سفر در کشور، برای مدت 4 روز برنامه ریزی شده بود.

به گزارش تبیان از دنیای سفر ؛ این گروه 25 نفره در آخرین روز از سفر خود به سیستان و بلوچستان، با حضور در چابهار، از نزدیک با میراث فرهنگی و صنایع دستی و جاذبه های گردشگری این شهر فوق العاده زیبای ایران آشنا شدند.

مهارت ها و هنرهای دستی متنوعی هم در منطقه آزاد چابهار رایج است که از آن میان می توان «سوزن دوزی و گلابتون دوزی» معروف به «بلوچی دوزی»، «معرق صدف»، «حصیربافی»، «سکه دوزی»، «گلیم بافی»، «چاربافی» و «طلاسازی» را برشمرد.

پایه خوراکی های چابهار را خرما و محصولات دریایی به ویژه ماهی تشکیل می دهد؛ برای نمونه، «خوراک خرما» ترکیبی است از خرما و نان و برنج و حبوبات و «کنک» حلوایی است که از ترکیب خرما و کنجد و بادام و پونه به دست می آید. از دیگر غذاهای سنتی این منطقه هم می توان «بتوماش»، «شودوده»، «بتوهواری»، «ماشینگ»، «پاکگین ماهیک»، «کورک»، «گلوهک»، «ناروش»، «کیش» و «دلگ» را نام برد.

بازدید از کوه های مینیاتوری یا مریخی

خبرنگاران شرکت کننده در این تور رسانه ای، 40 تا 50 کیلومتر آن سوتر از بندر چابهار، به تماشای کوه های مینیاتوری یا مریخی رفتند که یکی از جاذبه های طبیعی فوق العاده در این منطقه است و ده ها کیلومتر طول دارد.

این کوه های بسیار زیبا و جذاب جزو استثنایی ترین کوههای ایران است و طوری است که انگار به سیاره مریخ رسیده باشید. شیارها و تراش های زیبایی در آن ها دیده می شود که که آن ها را شبیه تابلوی نقاشی بسیار بکری کرده است. این کوه های چاک چاک و عجیب که از پوشش گیاهی بی بهره است و جزو «بدبوم ها» (Badlands) به شمار می رود، در زمان های گذشته در زیر خروارها خاک مدفون بوده است و با گذشت زمان‏، به دنبال تغییرات جوی و باران های موسمی‏ خاک ها از روی آن ها به دامنه ها ریخته و چهره اصلی کوه های مخروطی مریخی پدیدار شده است.

رنگ خاکستری مایل به سفید این کوه ها و حرارت و شرجی نسبتا زیاد هوا و آغوشی که اقیانوس رو به این کوه ها گشوده همگی از چشم اندازها و جذابیت هایی بودند که در این سفر توجه خبرنگاران را به خود جلب کردند.

بازدید از بندر رمین و بندر بریس در منطقه آزاد چابهار از دیگر برنامه های آخرین روز سفر رسانه ای به استان سیستان و بلوچستان بود.

همچنین ساحل دریای کوچک چابهار، اسکله تیس، روستای تاریخی تیس و دریای صورتی از دیگر اماکنی بود که خبرنگاران حوزه های مختلف رسانه ای در این سفر از آن ها بازدید کردند.

بازدید از برکه تمساح های ایرانی گاندو

فعالان رسانه ای همچنین به تماشای برکه تمساح های بومی شهرستان سرباز (گاندو)، و سپس به رستوران «بام چابهار» رفتند.

«گاندو» یا همان «تمساح پوزه کوتاه» نوعی کروکدیل بومی است که در ایران به «تمساح ایرانی» نیز آوازه است. زیستگاه اصلی این تمساح 380 هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان سرباز واقع شده. بیشتر این تمساح ها در برکه های میان راسک و باهوکلات و باتلاق های دلگان و کلانی متمرکزند و تعدادشان در ایران حدود 300 تا 400 رأس برآورد می شود. در گذشته های دور قلمرو زیستی این گونه تا سواحل جنوب عراق نیز امتداد داشته. این حیوان در میان مردم بومی این منطقه مقدس شمرده می شود و مردم در دوره های خشکسالی برای انتقال گاندوها از برکه های خشک شده به برکه های پُرآب تر و تأمین غذای آن ها اقدام می کنند.

خبرنگاران رسانه های مختلف بعد از چهار روز حضور در سیستان وبلوچستان و بازدید از آثار فرهنگی و تاریخی و نیز جاذبه های گردشگری و آشنایی با هنرهای سنتی و صنایع دستی این استان عصر دیروز این استان زیبا را به مقصد تهران ترک کردند.


منبع : دنیای سفر