تبیان، دستیار زندگی
پیشنهاد نوروزی؛ دادن هدایای فرهنگی از جمله کتاب است که متأسفانه آن طور که باید و شاید در میان خانواده ها جا نیفتاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«عیدی کتاب» رسمی که در خانواده‌ها جا نیفتاده

پیشنهاد نوروزی؛ دادن هدایای فرهنگی از جمله کتاب است که متأسفانه آن طور که باید و شاید در میان خانواده‌ها جا نیفتاده است.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

معمولا با قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، موضوع خریدهای ویژه این ایام هم داغ و داغتر می‌شود. از لباس و کیف و کفش گرفته تا لوازم خانه و انواع خوردنی‌ها که البته در این میان عده‌ای هم هستند که در سبد خریدهای ایام عید آنها، «کتاب» هم دیده می‌شود.

هم برای خواندن خودشان در ایام تعطیلات نوروز و هم برای هدیه دادن به اطرافیان که به نظر می‌رسد امر پسندیده‌ای است در روزگار عسرت کتاب و کتابخوانی که مگر چنین مناسبت‌هایی به کمک بیاید تا این کشتی به گل نشسته تکانی بخورد.

در این میان و با فرض بر این که برخی‌ها به جای هدایای آنچنانی، به اطرافیانشان در ایام عید کتاب هدیه می‌دهند می‌توان چند پیشنهاد خودمانی را مطرح کرد و امیدوارم بود که مورد توجه قرار گیرد و اتفاقی هر چند کوچک در این حوزه بیفتد و کتاب و کتابخوانی هم به یکی از دغدغه‌های ایام تعطیلات نوروزی تبدیل شود.

از گذشته های دور معمولا رسم بر این بوده و هنوز هم تا حدودی پابرجاست که بزرگترها به کوچکترها عیدی می‌دهند. مخاطبان اصلی در میان عیدی بگیران هم کودکان و نوجوانان هستند که اغلب از والدین و به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انتظار دارند عیدی‌های مورد علاقه آنها را فراموش نکنند. حالا فرقی نمی‌کند این عیدی اسکناس نو باشد یا لوازم و اشیای دیگر که هر چه باشد برای بچه‌ها جذاب و دوست داشتنی است.

پیشنهاد نوروزی در این میان، دادن هدایای فرهنگی از جمله کتاب است که متاسفانه آن طور که باید و شاید در میان خانواده‌ها جا نیفتاده است. در حالی که اگر افرادی در این راه پیشقدم شوند و کتاب را به عنوان هدیه نوروزی در برنامه‌های نوروزی خود قرار دهند بی‌گمان مورد استقبال افرادی که هدیه می‌گیرند، به ویژه کودکان و نوجوانان قرار خواهد گرفت.

برای موفقیت بیشتر در این راه رعایت چند نکته کوچک اما اساسی ضروری است.

اول، شناخت سلیقه کودکان و نوجوانانی مخاطب این هدایای فرهنگی که اگر شناخت لازم وجود داشته باشد، طبعاً استقبال بهتری از آن خواهد شد.

دوم انتخاب موضوعات مناسب با این ایام است که اگر دقت شود، به لحاظ جنبه‌های کاربردی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر کتابی با موضوع سیر و سفر و شناخت جاذبه‌های توریستی کشورمان تهیه و به عنوان هدیه نوروزی به اطرافیان اهدا شود، به دلیل جنبه‌های کاربردی آن در این ایام بیش از پیش مورد استقبال قرار می‌گیرد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی با موضوعات گوناگون از جمله مسایل مرتبط با آیین‌های نوروزی چاپ و منتشر شده که می‌تواند در فهرست علاقه‌مندان قرار گیرد. یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که آیین‌های نوروزی موضوعات گوناگونی را در بر می‌گیرد که در کتاب‌های مختلف این موضوعات پراکنده است. بنابر این، دایره انتخاب علاقه‌مندان در این حوزه گسترده است و آنها می‌توانند از کتاب‌های ادبی(شعر و داستان و خاطره) گرفته تا آثاری در حوزه جغرافیا(شناخت شهرها، نواحی و اقلیم‌های گوناگون) و همچنین کتاب‌هایی با موضوعات مرتبط با انواع مواد غذایی و ... را در فهرست هدایای نوروزی خود قرار دهند و به این وسیله گامی در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان اطرافیان خود و جامعه بردارند.

یادداشت از علی‌الله سلیمی


منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .