تبیان، دستیار زندگی
ما می دانیم که خواندن دیجیتال متفاوت از خواندن بر روی کاغذ است! پژوهش ها نشان داده که صفحه نمایش دیجیتال درک فرد را از محتوای ارائه شده کاهش می دهد، به بیانی تاثیر مطالعه از روی کاغذ بسی بشتر است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (2)

ما می دانیم که خواندن دیجیتال متفاوت از خواندن بر روی کاغذ است! پژوهش ها نشان داده که صفحه نمایش دیجیتال درک فرد را از محتوای ارائه شده کاهش می دهد، به بیانی تاثیر مطالعه از روی کاغذ بسی بشتر است! حال مشکل کجاست؟ این تفاوت از چه ناشی می شود؟

در مطلب قبل پرسشی مطرح شد بدین ترتیب که:

پرسش: آیا صفحه نمایش دیجیتال درک فرد را از آموزش کاهش می دهد؟

1) نه، صفحه نمایش دیجیتال درک ما را از محتوا کاهش نمی دهد مگر نحوه نگارش بر روی آن تاثیر داشته باشد.

2) بله، صفحه نمایش دیجیتال درک ما را از محتوا کاهش می دهد ، بدون توجه به نحوه نگارش.

سه سوال پژوهشی برای پاسخ به این سوال مطرح شد و هر سوال پژوهشی را دو سنجه (سوال ریزتر) مورد سنجش و ارزیابی قرار می داد)، عنوان شد که پژوهشگران طرق دیگری را نیز جهت اطمینان از صحت رسیدن به پاسخ های صحیح مورد سنجش قرار می دهند. در ادامه بخوانید ...

صفحه نمایش دیجیتال و آموزش:

نتایج به دست آمده از تاثیرات صفحه نمایش بر میزان یادگیری افراد بسیار متفاوت است، دلیل این تفاوت، پیچیدگی موضوع مورد بررسی است. از طرق متعدد این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و پژوهشگران از رشته های مختلف این سوال را بررسی نموده اند و جالب است که این پیچیدگی ناشی از دیدگاه های متفاوت پژوهشگران حوزه های مختلف علم است! هر یک از حوزه های علمی به نحوی به موضوع می نگرند و اگر در این نکته دقیق شوید خواهید دید که این بسیار جای انتقاد دارد.

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (2)

حال به بحث در خصوص نتایج پژوهش های مختلف خواهیم پرداخت.

ما می دانیم که خواندن دیجیتال متفاوت از خواندن بر روی کاغذ است! و شخصا بر این باورم که صفحه نمایش دیجیتال درک فرد را از محتوای ارائه شده کاهش می دهد، به بیانی تاثیر مطالعه از روی کاغذ بسی بشتر است! بنابراین فعلا از نظر ما پاسخ 2 صحیح است. در ادامه خواهید دید که دانشجویان و فراگیران بسیاری بر این باورند که با مطالعه از روی کاغذ بهتر می آموزند! سپس در انتهای این مقاله با تحلیل های ارائه شده بحث می کنیم که چگونه می توان به افراد کمک کرد تا راحت تر از روی صفحه نمایش دیجیتال بخوانند.

مشکل کجاست؟

لیستی از مسائلی است که پژوهش های انجام شده را بر این باور رسانده که ممکن است دلایل اصلی تفاوت یادگیری از صفحه نمایش بر آنها استوار باشد در زیر آورده شده است. هیچ کدام را به عنوان مورد محکم تر یا موثق تر معرفی نمی کنیم همه موارد آورده شده چون دور از ذهن نیست که بر یادگیری تأثیر گذارند، به علاوه خواندن آنها خالی از لطف نیست.

سرعت مطالعه:

پژوهش های متعدد نشان می دهند که سرعت مطالعه بر روی صفحه نمایش کندتر از کاغذ است، یکی از دلایل این امر می تواند طولانی تر بودن خطوط متون در صفحات نمایش دیجیتالی باشد، که تمایل به کم کردن سرعت را بالا می برد، نسخه های چاپی اغلب در فرمت عمودی هستند و خطوط کوتاه و مشخصی دارند.

آمارها نشان می دهد بیشتر مردم ترجیح می دهند از روی صفحات چاپی بخوانند تا از روی صفحه نمایش دیجیتالی! برخی معتقدند صفحات نمایش دیجیتالی خستگی چشم را به دنبال دارد، برخی دیگر محدودیت های حرکتی بر روی صفحات مجازی را دلیل بر این مهم می دانند.

صفحه نمایش دیجیتالی قابل تنظیم هستند با این وجود تنظیمات صفحات، کمتر توسط برنامه نویسان و طراحان کنترل می شود، به ویژه در چند سال اخیر که طرح های پاسخگو (Responsible Design) به بازار آمده اند و خود بر اساس صفحه نمایش تنشیم می شوند. (قابلیت چرخش صفحه با چرخش گوشی از همین دست است)

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (2)

تنظیمات صفحه:

آمارها نشان می دهد بیشتر مردم ترجیح می دهند از روی صفحات چاپی بخوانند تا از روی صفحه نمایش دیجیتالی! و این موضوع با وجود امکان افزایش سایز صفحات نمایش و امکان تنظیم نور پس زمینه بر روی کتابخوانهای الکترونیکی جای بسی سوال دارد! برخی معتقدند صفحات نمایش دیجیتالی (با وجود موارد عنوان شده) خستگی چشم را به دنبال خواهد داشت خود سبب ترجیح افراد به استفاده از مطالعه از روی نسخه های چاپی باشد.

درک مطلب:

برخی مطالعات نشان می دهند درک موضوع برای افراد از روی نسخه چاپی بالاتر از مطالعه همان موضوع از روی نمونه دیجیتالی  است، محدودیت های حرکتی مجازی ممکن است تاثیر منفی بر درک مطلب داشته باشد، این درحالی است که شما زمان مطالعه نسخه کاغذی، می توانید به راحتی یک موضوع را بیابید دوباره مطالعه نموده و یادداشت برداری داشته باشید که به متن شما  کاملا دوخته شده است. اگرچه سعی شده در نسخه های دیجیتالی هم چنین دستاوردهایی وجود داشته باشد اما در برخی موارد این اجازه را ندارید و یا مثل نسخه چاپی جلوی چشم نیست.

منابع:

Myrberg, C. & Wiberg, N., (2015). Screen vs. paper: what is the difference for reading and learning? Insights. 28(2), 49–54. http://insights.uksg.org/articles/10.1629/uksg.236

OECD Skills Outlook; https://www.oecd.org/skills/piaac

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی