تبیان، دستیار زندگی
بیش از یک سال است صبح های جمعه برنامه طنز رادیو جمعه از رادیو ایران پخش می شود. پیش از این، برنامه های جمعه ایرانی و صبح جمعه با شما در ساعات اولیه صبح جمعه همراه خانواده ها بود. در حال حاضر، رادیو جمعه با بهره گیری از هنرمندان قدیمی طنز رادیو در کنار با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«عیدانه و لبخند» نوروز با طعم رادیو جمعه

بیش از یک سال است صبح‌های جمعه برنامه‌ طنز رادیو جمعه از رادیو ایران پخش می‌شود. پیش از این، برنامه‌های جمعه ایرانی و صبح جمعه با شما در ساعات اولیه صبح جمعه همراه خانواده‌ها بود. در حال حاضر، رادیو جمعه با بهره‌گیری از هنرمندان قدیمی طنز رادیو در کنار بازیگران جوان، موفق شده طی سال گذشته مخاطبان زیادی را جذب کند و آغازگر نسل سوم برنامه‌های طنز صبح جمعه باشد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان

title

اهالی رادیو جمعه در شب‌های نوروزی با «عیدانه و لبخند»، لحظات خوب و مفرحی را برای شنوندگان رادیو فراهم می‌کنند. عیدانه و لبخند هر شب ساعت 20 به مدت یک ساعت از رادیو ایران پخش خواهد شد.

ساجد قدوسیان، تهیه‌کننده درباره موضوعات طنزی که در برنامه مطرح می‌شود به جام‌جم می‌گوید: سوژه‌های ما در ویژه برنامه رادیو جمعه ـ که با عنوان عیدانه و لبخند تقدیم مخاطبان می‌شود ـ عموما مواردی است که مردم در این ایام با آن سر و کار دارند. در فضای کلی، سعی شده برنامه بسیار مفرح‌تر و شادتر تولید شود تا دقایق جذابی برای مخاطبان رقم بخورد.

قدوسیان ادامه می‌دهد: از این فرصت استفاده و از همه همکاران رادیو جمعه‌ای تشکر می‌کنم که فشار مضاعفی را در طول یکی دو ماه گذشته متحمل شدند و به صورت ویژه از علیرضا جاویدنیا ممنونم که با قبول زحمت کارگردانی، بار بزرگی را از دوش من برداشت و باعث شد بتوانم وقت بیشتری برای دیگر بخش‌های برنامه بگذارم.

آرزویی برای شاد زندگی کردن

شوکت حجت که معمولا نقش سرسام، یک پسربچه شیطان ـ که حاضر جواب و باهوش است و معمولا حرف بزرگ‌ترها از زبان او شنیده می‌شود ـ را بازی می‌کند، می‌گوید: غیر از این تیپ، نقش سمن خانوم همسر سمندر را نیز اجرا می‌کنم؛ زن و شوهری که در قالب طنز کلی با هم بگومگو دارند.

او با اشاره به برنامه عیدانه و لبخند می‌گوید: برنامه‌هایی از این دست، جایشان را در دل مردم باز کرده‌اند و اکثر بچه‌های جمعه ایرانی به تیم رادیو جمعه پیوسته‌اند که این اتفاق خوبی است.

حجت ادامه می‌دهد: خوشحالم که مردم، صدای مرا در شادی‌ها و ایام نوروز می‌شنوند. آرزویم این است که مرزی بین کشورها نباشد و همه جا صلح و صفا برقرار شود.

برخورد صحیح با خانواده

عباس محبی، بازیگر توانمند طنز که گاهی نویسندگی آیتم‌های طنز برنامه را نیز بر عهده دارد، می‌گوید: یک طناز مثل یک پزشک، بیماری را تشخیص می‌دهد و برای درمان آن نسخه تجویز می‌کند. گاهی این داروها تلخ است ولی وقتی در یک قالب شیرین ارائه شود، حال بیمار خوب می‌شود. ما معضلات جامعه را در قالب طنز و به امید این که اثربخش باشد، بیان می‌کنیم. هر کس به فراخور مسئولیت و موقعیتی که درجامعه دارد، می‌تواند این مشکلات را حل کند تا شاهد یک جامعه خوب، آرام و دلپذیر باشیم.

محبی که در ویژه برنامه‌های عید، بیشتر نقش ماشاءالله‌خان، هیبت و پدر سرسام را اجرا می‌کند، می‌گوید: بنا به صدایی که هنرپیشه دارد، برایش نقش‌ها و تیپ‌هایی نوشته می‌شود. به نظرم، این تیپ‌ها نماینده برخی اقشار جامعه هستند.

طنز؛ رابط مردم و دولت

اصغر سمسارزاده، بازیگر پیشکسوت طنز در برنامه‌های صبح جمعه با شما، جمعه ایرانی و قند و نمک که در این برنامه فعالیت می‌کند و نقش منقاشیان را دارد، می‌گوید: منقاشیان، آدمی نکته سنج و نکته بین است که روی بعضی مسائل انگشت می‌گذارد. او که همچنین نقش شوهری را بازی می‌کند که با همسرش (شوکت حجت) درباره فضای مجازی و مضرات آن صحبت می‌کند، تصریح می‌کند: ما رسالتی داریم که بایستی برنامه‌های طنز صبح‌های جمعه را که قدمتی 50 ساله دارد، حفظ کنیم چراکه آدم‌های بزرگی در گذشته این برنامه‌ها برای شادی دل مردم زحمت کشیدند و آدم‌های بزرگی نیز در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

سمسارزاده که در طول سالیان سال در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت کرده و به دعوت فرهنگ جولایی و همایون ایرانپور به رادیو آمده، ادامه می‌دهد: ما واسطه‌ای بین مردم و دولت هستیم که به وسیله طنز، معضلات جامعه و مشکلات مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم.

لذتی از بازیگری

گلچهره زند که به خاطر جنس صدایش بیشتر تیپ‌های بچه را بازی می‌کند، توانایی این را دارد که 12 تیپ صدا را اجرا کند. او که از سال 1387 وارد سازمان صدا و سیما شده و در بیشتر شبکه‌های رادیویی به عنوان بازیگر فعالیت داشته، می‌گوید: بازیگری در رادیو خیلی سخت است،‌ چون ما فقط یک متن داریم که بایستی از آن متن تصویرسازی کنیم و شخصیت بسازیم و نسبت به آن شخصیت، تیپ بگیریم و این حس را هم به شنونده منتقل کنیم.

اجرایی قابل هضم برای مردم

ابوالفضل آقاخانی که در کنار علیرضا جاویدنیا و نسیم رفیعی به اجرای برنامه می‌پردازد، می‌گوید: از زمانی که تصمیم گرفته شد برنامه‌ای با عنوان رادیو جمعه روی آنتن برود، سعادت داشتم با اجرای خود مهمان خانه‌های مردم بشوم.

آقاخانی ادامه می‌دهد: من در اجرای خود سعی می‌کنم با بیان خاطرات و بخش‌های طنز ازجمله استندآپ کمدی با متن ارتباط ویژه برقرار و آن را قابل هضم‌تر کنم. برای همین مطالعه دارم و بیشتر از کتاب‌های مرجع استفاده می‌کنم تا اطلاعات عمومی‌ام به‌روز باشد.


منبع: جام جم انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .