تبیان، دستیار زندگی
به نظر شما مطالعه یک موضوع از روی نسخه چاپی با مطالعه آن از روی صفحات دیجیتالی تاثیری بر یادگیری دارد؟ شما با کدام یک راحت ترید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (1)

به نظر شما مطالعه یک موضوع از روی نسخه چاپی با مطالعه آن از روی صفحات دیجیتالی تاثیری بر یادگیری دارد؟ شما با کدام یک راحت ترید؟ در این مقاله قصد داریم تا نتایج تحقیقات به دست آمده در این خصوص را با شما به اشتراک گذاریم...

بخش وسیعی از آموزش ها توسط خواندن و شنیدن حاصل می شود، منطقه ای مربوط به زبان در مغز وجود دارد که باید کلمات را تفسیر کند. زمانی که لغات به حس بویایی یا بینایی مرتبط می شود مثلا لغاتی مانند ذرت بوداده یا آسمان تاریک، مناطق خاصی در مغز برای فهم آنها فعال می شوند، طی 20 سال گذشته، محققان شروع به پژوهش بر روی این مهم کرده اند که آیا فراگیری متون بر روی صفحه نمایش دیجیتال، برای مغز ما متفاوت از متون در صفحات چاپی است؟

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (1)

پیش از آنکه به بررسی نتایج پژوهش و پاسخ به این پرسش بپردازیم، اجازه دهید بپرسیم که شما چه حدس می زنید؟ با توجه به تجربه شخصی خودتان در مورد مطالعه از روی نسخه های چاپی و یا دیجیتالی، به نظر شما تاثیر صفحه نمایش دیجیتال در درک محتوا کمتر است؟

پرسش: آیا صفحه نمایش دیجیتال درک فرد را از آموزش کاهش می دهد؟ با کدام پاسخ بیشتر موافقید؟

1) نه، صفحه نمایش دیجیتال درک ما را از محتوا کاهش نمی دهد مگر نحوه نگارش بر روی آن تاثیر داشته باشد.

2) بله، صفحه نمایش دیجیتال درک ما را از محتوا کاهش می دهد ، بدون توجه به نحوه نگارش.

چگونه به این پرسش پاسخ دهیم؟

قبل از اینکه بتوانیم به تحقیق در مورد کاهش یا عدم تاثیر صفحه نمایش دیجیتال بر درک محتواهای آموزشی بپردازیم باید تعیین کنیم چگونه نتایج را اندازه گیری خواهیم کرد؟ برای شروع باید بدانم که ما چگونه یک مطلب مطالعه شده را درک می کنیم؟ برخی سوالات که شاید ما را به هدفمان نزدیک کنند از این قرارند:

آیا مردم آنچه را که می خوانند (یا می شنوند) درک می کنند؟

آیا مردم اتفاقات حساس و بحرانی را راحت تر به خاطر می آورند؟

آیا افراد آنچه را انجام می دهند ( یا به خاطر می سپارند) که از آن ها خواسته می شود؟

گام بعدی انتخاب معیارهای پاسخ به این پرسش هاست. جدول 1 سه پرسش و راه هایی برای پاسخگویی به این سوالات را نشان می دهد.

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (1)

بخش وسیعی از آموزش ها توسط خواندن و شنیدن حاصل می شود، منطقه ای مربوط به زبان در مغز وجود دارد که باید کلمات را تفسیر کند. زمانی که لغات به حس بویایی یا بینایی مرتبط می شود مثلا لغاتی مانند ذرت بوداده یا آسمان تاریک، مناطق خاصی در مغز برای فهم آنها فعال می شوند.

محققان عموما بیش از یک راه برای پاسخ به یک سوال را امتحان می کنند، و بررسی می کنند که آیا پاسخ های دریافتی از روش های مختلف مشابه است؟ این نکته triangulating  داده نامیده می شود. این امر به آنها کمک می کند تا از واقعب بودن اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند، و از گرفتن پاسخ های شانسی اجتناب می شود. شما چه راه های دیگری را برای پاسخ به این پرسش پیشنهاد می کنید؟

این مطالعه همچنین نیازمند تعیین کسی است که نتایج آن را اندازه گیری خواهد کرد، مهم است که مخاطب شما چه کسی است و از چه دیدی به موضوع می نگرد؟

آیا ما از صفحه نمایش کمتر یاد می گیریم؟ (1)

به طور مثال، فردی که قرار است این سنجش را انجام دهد، فردی از سازمان شماست که در دوره های آموزشی شرکت کرده که به بهبود مهارت های شغلی او در کار کمک کرده و فردی است که فکر می کند که نسخه های چاپی به طبیعت آسیب می رسانند! و از نسخه چاپی استفاده نمی کند، نکته مهمی است که تفاوت پاسخ ها را بین افرادی که خواندن نسخه چاپی را بر استفاده از صفحه نمایش ترجیح می دهند مشاهده کنید.

منابع:

https://www.td.org/Publications/Blogs/Science-of-Learning-Blog/2016/12/What-Do-You-Know-Do-We-Learn-Less-from-Screens

Dillon, A. (1992) Reading from paper versus screens: a critical review of the empirical literature. Ergonomics, 35(10), 1297-1326. https://www.ischool.utexas.edu/~adillon/Journals/Reading.htm

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی