تبیان، دستیار زندگی
سال 2016 سالی بود که آموزش الکترونیک به صورتی آگاهانه و گسترده به کسب و کارهای جهانی وارد شد و در مقیاس های بین المللی معنا پیدا کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

سال 2016 سالی بود که آموزش الکترونیک به صورتی آگاهانه و گسترده به کسب و کارهای جهانی وارد شد و در مقیاس های بین المللی معنا پیدا کرد. به نظر شما برای اموزش در سال 2017 چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه فرهنگ یادگیری در سازمان ها شکل خواهد گرفت؟

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

آموزش الکترونیک و کسب و کار سازمانی

سازمان هایی که به کسب و کار می پردازند باید بپرسند که آیا استفاده  از آموزش هاب الکترونیکی به شکل های مختلف ارزش سرمایه گذاری برای آن ها را دارد و آیا بازده هزینه ایجاد شده می تواند سهام خوبی برای سهام داران به ارمغان آورد و شرکت یا سازمان را در موقعیت کنونی خود نگه دارد و یا سبب رشد آن در بازار جهانی شود؟ آیا این نوع آموزش هابه پرسنل می تواند سبب شود تا به جامعه جهانی متصل باشند؟

پرسش اساسی بعدی که مطرح می شود:" چرا ما باید به اتخاذ و استفاده از آموزش الکترونیک در فرهنگ سازمانی بپردازیم؟"

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

همان طور که شکل 1 نشان می دهد تعدادی از عواملی که استفاده از اموزش های مجازی برای تعامل کارمندان و عملکرد ان ها ارزشمند می سازد، آورده شده است. این بهبود عملکردی نتیجه آموزش های مجازی ارائه شده است.

موارد عنوان شده در شکل شامل انعطاف پذیری، در دسترس بودن، به صرفه بودن، استحکام و ثبات در مطالب، قابلیت همکاری در آموزش، به روز بودن اطلاعات، شخصی سازی براساس نیاز فرد و .... می باشد.

برای رهبران تجاری، این سوال بعدی است که مطرح می گردد:"آیا آموزش الکترونیک برای برقراری ارتباط با کسب و کارهای جهانی هدایت گری مناسب هست؟" آیا این نوع آموزش می تواند به ما به عنوان یک سازمان فرصت هایی را برای ایجاد بازارهای جدید و گرفتن سهم بیشتری از بازارهای در حال ظهور ارائه دهد؟

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

همان طور که در سال 2016 شاهد بودیم بازار آموزش مجازی جهانی در حال رشد است و اینطور به نظر می رسد، بیشترین پتاسیل را آسیا داراست! اگر ما در این رقابت با شکست ماجه شویم بازار جهانی آموزش الکترونیکی را با فرصت های درآمدزایی که در شکل 4 آمده است از دست خواهیم داد.

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

به اعداد ارائه شده در شکل 2 توجه کنید. شکل 3 کشورهایی را که خود را با این نوع آموزش هم راستا کرده اند، نشان می دهد. همان طور که مشخص است هند 55% ، چین 52% و مالزی 41% از رشد خودگام را به خود اختصاص داده است و شکل فرصت های درآمدزایی هر کشور را نشان داده است.

یکی از نتایجی که از دو شکل بالا می توان گرفت را این گونه عنوان می کنیم که آموزش الکترونیکی یک مُد زودگذر نیست.

بلکه ما به سمت آن رهسپاریم. استفاده موثر از اموزش الکترونیکی در سازمان های تجاری باعث می شود تا کسب و کار با "دانش کاری " همراه شود و در حقیقت کارکنان هر چه بیشتر درگیر پیشرفت های قرن 21 باشند.

همچنین این هدف از شدت ترس از عدم امنیت شغلی کارکنان سازمانی می کاهد. فرایند یادگیری مجازی نیازمند تغییر و تحول در فرهنگ یادگیری سازمانی است به گونه ای که نیازهای آموزشی کارکنان از اولویت های اول سازمانی باشند.

بنابراین کارکنان فرصت دارند تا با جدیدترین مهارت های مورد نیاز اقتصاد جهانی در قرن 21 خیلی زود آشنا شوند.

سوال مهم بعدی که رهبران تجاری می پرسند: " مهارت های جدیدی که متصل به اقتصاد جهانی را ممکن می سازد کدامند؟"

3 مهارت وجود دارد که برای اتصال به اقتصاد جهانی اجتناب ناپذیر است.

موضوع مهمی که رهبران تجاری باید با آن مواجه شوند تا بتوانند به اقتصاد جهانی متصل باشند، دانستن و پذیرش این نکته است که آن ها نمی توانند برای موفقیت در مسیر تجاری خود همان راهی را که در گذشته پیموده اند ادامه دهند. آن ها نیاز دارند تا برای مد روز آماده باشند! به بیان دیگر برای حفظ بقا و سلامت سازمان باید آن را به جلو هدایت کرد.

همه ان چیزی که می گوییم این است که حال وقت آن است که تکنولوژی را توسعه دهیم و شهاب سنگی که در حال حرکت به سمت ما است را منحرف کنیم.!

تعامل کارمندان

البته این مهارتی است که در واقع مردم در خارج از سازمان مرتب به توسعه پالایش و تصحیح آن می پردازند. به نظر شما مردم چقدر از زمان خود را صرف رسانه های اجتماعی چون توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، اسکایپ، فیس تایم، ایمو و .... می کنند. به آسانی می توان در دیگر رسانه های اجتماعی با زندگی افراد یکپارچه شد.

آموزش الکترونیک در سال 2017، ماجراجویی تازه شروع شده! (1)

مشکل اینجاست که بسیاری از این زمان اتلاف وقت است و ساعات کاری هم از زمان هایی که افراد به این فرایند اختصاص می دهند، مستثنی نیست.

سوال مهم دیگری که توسط رهبران تجاری مطرح می شود: " چگونه می توانیم کار و وظیفه کارکنان خود را دوباره تعریف کنیم به گونه ای که از این فرایند رسانه های اجتماعی به نفع خود و سازمان استفاده کنیم. و به نوعی به خدمت در جهت یادگیری کارمندان خود بپردازیم و این جدایی بین کسب و کار و بازار دیجیتال را از بین ببریم.

منابع:

ELearning In 2017: The Adventure Is Just Beginning – Part I “KEN TURNER(LION)”

www.elearningindustry.com

ELearning In 2017: The Adventure Continues – Part II

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی