تبیان، دستیار زندگی
واقعیت تلخ این است که زنان معتاد دوبرابر شده اند و همین افزایش آسیب های بیشتری را به دنبال خود می آورد. اقدام به بارداری و فروش آن از موارد آسیب هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش تکان دهنده از تولد نوزادان معتاد در تهران

واقعیت تلخ این است که زنان معتاد دوبرابر شده اند و همین افزایش آسیب های بیشتری را به دنبال خود می آورد. اقدام به بارداری و فروش آن از موارد آسیب هاست.

بخش اجتماعی تبیان
title

روز گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه دو نوزاد معتاد در تهران متولد می‌شود، گفت: «اعتیاد مادران باعث شده، آنان معتاد زاده شوند.» اعتیاد مادران باردار و فروش نوزادان مساله تازه ای نیست، اما در سال‌های اخیر این مساله بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل این مساله افزایش نرخ اعتیاد زنان است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد تعداد زنان معتاد در ایران دو برابر شده است. همین دو برابر شدن تعداد زنان معتاد باعث افزایش چشمگیر دیگر آسیب‌ها می‌شود، چنان‌که در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب نیز بوده‌ایم. زنان کارتن‌خواب در مواردی اقدام به بارداری و فروش نوزادان خود می‌کنند. این نوزادان اغلب ازسوی باند‌های مافیایی برای انجام اعمالی مانند تکدیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. معضل بارداری زنان معتاد و کارتن‌خواب و فروش نوزادان در تهران در سال جاری به بحث‌های گسترده‌ای در زمینه چگونگی مواجهه با این معضل دامن زد. روز گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه دو نوزاد معتاد در تهران متولد می‌شود، بیان کرد: اعتیاد مادران باعث شده، آنان معتاد زاده شوند. فاطمه دانشور ادامه داد: به‌تازگی احتمال فروش این نوزادان توسط والدینشان در کمیته اجتماعی شورای شهر مطرح شده است تا چاره ای برای آن اندیشیده شود. او با بیان اینکه از ۷۰ درصد از فروش چنین نوزادانی جلوگیری شده است، عنوان کرد: در نخستین گام نوزادان معتاد سم زدایی می‌شوند و پس از آن باید در اختیار بهزیستی قرار گیرند. با وجود این، بهزیستی نیز به دنبال رایزنی با قوه قضائیه است تا بتواند کودکان آسیب‌دیده را به والدینی که صلاحیت سرپرستی ندارند، واگذار نکند تا به این طریق سلامت جسم و روان این کودکان تضمین شود. از این رو باید بستر رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی به گونه ای فراهم شود که آمار این مسائل روز به روز کاهش یابد و این در حالی است که حل و فصل کردن این معضلات تغییرات اساسی را نیز می‌طلبد که باید برای آن تصمیماتی را اتخاذ کرد.

آزادی بسیاری از زنان زندانی با کمک شهرداری

دانشور گفت: امسال با مصوبه شورای شهر سه میلیارد تومان از سوی شهرداری برای کمک به آزادی زنانی که به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد زندانی بودند، کمک شد و در نتیجه شمار زیادی از زنان زندانی آزاد شدند. او اظهار کرد: در بازدیدهایی که از زندان‌ها داشتم، متوجه شدم بسیاری از زنان به دلیل جرایم عمدتا مالی و غیرعمد در بند هستند و به همین دلیل لایحه کمک به آزادی زنان زندانی را به شورای شهر ارائه کردم و شورا هم این لایحه را مصوب کرد. به گفته این عضو شورای شهر تهران، پس از هفت مورد بازدید از کمپ ترک اعتیاد شفق، به این نتیجه رسیدیم که برای زنانی که اعتیاد را ترک می‌کنند، پس از ترخیص از این مرکز جای خالی مرکز نگهداری دیگری احساس می‌شود و به همین دلیل اقدام به ایجاد مرکز بهاران در منطقه دو کردیم. دانشور همچنین انجام ۲۱ مورد بازدید از مناطق حاشیه ای و محله‌های پرخطر تهران را از دیگر فعالیت‌های خود در یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: در این بازدیدها که منجر به تهیه ۶۳ فقره گزارش با محتوای آسیب‌های اجتماعی شد، موضوعاتی چون زنان و کودکان کار و کارتن‌خواب، ناامنی‌های اجتماعی، مشکلات کودکان اتباع بیگانه و... را پیگیری کردیم. او با بیان اینکه برخی از کودکان اتباع خارجی در شرایطی حاد نگهداری می‌شوند، از نبود ساختار نظام‌مند و قانونی برای حمایت از این دسته از کودکانی که امکان تحصیل هم ندارند، به عنوان یکی از چالش‌های موجود سخن گفت. او همچنین ضعف هماهنگی بین بخشی در ارگان‌های دست‌اندرکار آسیب‌های اجتماعی را از دیگر عوامل بازدارنده در پایتخت ارزیابی کرد. به گزارش ایرنا، بنا به گفته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، وجود نگاه مردانه به آسیب‌های اجتماعی نیز یکی از مشکلاتی است که باید اصلاح شود. ساختار مردسالارانه در بسیاری مسائل تاثیرات نامطلوبی را از خود به جای گذاشته است؛ به ویژه اگر مسائل حوزه زنان مطرح باشد، چرا که در غیر این صورت مشکلات جامعه زنان به گردن مردانی می‌افتد که هیچ آشنایی با آن ندارند. بنابراین تغییر زیرساخت‌ها نیز توجهی شایانی به حل این معضلات خواهد کرد، آن‌چنان که مدت‌هاست بررسی‌ها نشان داده که سپردن برخی مسائل به زنان راهگشا بوده است.


منبع: ایران آنلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .