تبیان، دستیار زندگی
در چند روز اخیر، آثار جدید از خوانندگان محبوب ایران روانه بازار شده و یا به زودی رونمایی می شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلبوم های تازه موسیقی

در چند روز اخیر، آثار جدید از خوانندگان محبوب ایران روانه بازار شده و یا به زودی رونمایی می شود .

فراوری- بخش هنری تبیان
موسیقی تازه

آلبوم خدای عشق، خاطرات پراکنده، آلبوم تصویری آکاپلای موسیقی ایران و یک آلبوم از زنده یاد خسرو شکیبایی جدید ترین آثار امروز موسیقی ایران هستند.

آلبوم «خدای عشق» فریان منتشر شد

آلبوم موسیقی «خدای عشق» به تهیه کنندگی ساسان سالور و خوانندگی فریان از صبح روز سه شنبه ۱۷ اسفندماه روانه بازار موسیقی شد.

این آلبوم به تهیه‌کنندگی ساسان سالور و از سوی شرکت «فریاد نت هشتم»  با بسته بندی متفاوت در بازار توزیع شده است. طرح جلد این اثر به شکل نوار کاست است و کاورها و توضیحات درون این نوار کاست قرار دارد.

موسیقی تازه

آلبوم فریان شامل یازده قطعه به نام‌های «احساس پرپر»، «دلخوشی»، «خدای عشق»، «چله نشین»، «بزن بارون»، «واسه مرد گریه بدِ»، «همراز»، «حسودی»، «دو آدم»، «رئیس» و «خلیج فارس» است. ضمن اینکه این موزیسین جوان آهنگسازی و ترانه‌سرایی تمامی قطعات را انجام داده و فریان و بهزاد عبدی در بخش تنظیم آلبوم «خدای عشق» حضور دارند.

تنظیم چهار قطعه این مجموعه برای ارکستر توسط بهزاد عبدی انجام شده و در این کارها ارکستر بزرگ بادی و زهی ناسیونال اوکراین نوازندگی کرده‌اند. این ارکستر به رهبری ولادیمیر سیرنکو و صدابرداری ماکسیم گلادیستکی در پروژه آلبوم خدای عشق حضور داشتند.

علاوه بر ارکستر ناسیونال اوکراین، جمعی از نوازندگان مطرح موسیقی ایران هم در آلبوم فریان که تنظیم‌هایش همگی آکوستیک هستند ساز زده‌اند. امید حجت، فیروز ویسانلو، بابک ریاحی‌پور، پیام طونی، همایون نصیری، مرتضی عابدی، امیر فتحی، رضا تاجبخش، حسن فراهانی، بهنام ابطحی و هومن غفاری  در قطعات این آلبوم هنرنمایی کرده‌اند. سامان سالور از کارگردانان مطرح سینما به عنوان مشاور هنری در این پروژه حضور داشته و مهرداد نصرتی هم ناظر کیفی آلبوم فریان بوده ، میکس و مسترینگ قطعات هم توسط ایمان حجت انجام شده است. مهدی سعادتمندی طراح کاور و پوسترها، جواد جلالی عکاس و وحید لشکری مدیر رسانه‌ای این آلبوم هستند.

مسعود کیمیایی کارگردان صاحب نام سینمای ایران نیز در یادداشتی به مناسبت انتشار این آلبوم آورده است: «ترانه‌ای را معرفی می‌کنم بنام رئیس که در فضای فیلم‌های من و تصنیف‌های آنها خوانده شده. فریان خوب خوانده، واژگان را در خم‌های گوش و دهان خوب می‌چرخاند. این ترانه رئیس در مجموع تصنیف‌های ترانه‌های خدای عشق آمده است.»

سالور در مورد نحوه پخش آلبوم فریان هم عنوان کرد: آلبوم فریان به دلیل فضای متفاوت موسیقی و همچنین طراحی و گرافیکش، پخش سوپرمارکتی ندارد چون اعتقاد داریم شأن چنین آلبومی این است که در مراکز تخصصی فرهنگی و هنری به فروش برسد. همچنین برای طرح آلبوم که نوار کاست است مدت زمان زیادی برنامه‌ریزی کردیم و دوست داشتیم که علاوه بر محتوا، در بخش ظاهر و طرح جلد هم تفاوت‌هایی با سایر کارهای بازار داشته باشیم. به همین دلیل با توجه به فضای موسیقایی آلبوم که نگاهی مدرن نسبت آثار دهه پنجاه است، طرح نوار کاست را انتخاب کردیم که علاوه بر همخوانی، حس نوستالژیکی هم دارد.

موسیقی تازه

"خاطرات پراکنده" رونمایی می شود

«خاطرات پراکنده» عنوان تازه ترین اثر موسیقایی گروه موسیقی «حال» است که به گفته سازندگانش در فضایی متفاوت و جدید به مخاطبان موسیقی تلفیقی ارائه شده است.

محمد فکری خواننده گروه موسیقایی «حال»  با اشاره به  رونمایی از نخستین آلبوم این گروه که روز پنجشنبه نوزدهم اسفند با عنوان «خاطرات پراکنده» در شهر کتاب فرشته انجام خواهد شد، توضیح داد: این آلبوم منتخبی از تک آهنگ‌هایی است که قبلا در فضای مجازی منتشر کرده ایم؛ به علاوه تعدادی قطعه جدید هم برای آلبوم در نظر گرفته ایم که حدس می زنم با توجه به فضای متفاوت این قطعات مخاطبان مان را خوشحال می کند.

این آلبوم که به نوعی آخرین اثر زنده یاد شکیبایی است که سال ها پیش همزمان با تولید و ضبط آثار دیگر این هنرمند پیرامون آثار سهراب سپهری منتشر شد و این بار تصمیم گرفته شد تا طی روزهای پایانی سال در دسترس علاقه مندان موسیقی و شعر قرار گیرد.

این خواننده بیان کرد: ما از دید تهیه کنندگان و ناشران و مخاطبان یک گروه موسیقی تلفیقی محسوب می شویم. که البته ظاهرا در رابطه با تعریف و حیطه «موسیقی تلفیقی» بین کارشناسان اختلاف نظراتی هست اما دیگران از ما به عنوان یک گروه تلفیقی یاد می‌کنند.

وی با بیان این که در آلبوم «خاطرات پراکنده» نشانه هایی از سبک‌های کلاسیک ایرانی، راک، جاز، الکترونیک و حتی پاپ شنیده می‌شود، تصریح کرد: شاید گستره‌ عجیبی به نظر برسد اما این ترکیب، حاصل ته‌نشین شدن احساسات اعضای گروه هست؛ با توجه به این که ما تابع احساسات و حال و احوالمان هستیم و محدودیت خاصی در انتخاب سبک و سیاق مان را حس نمی‌کنیم به همین جهت بعید نیست فضاهای جدیدتری را هم تجربه کنیم.

فکری با اشاره به انتخاب اشعار آلبوم «خاطرات پراکنده» عنوان کرد: اگر ما چند کار سخت برای تولید یک قطعه داشته باشیم سخت‌ترین بخش آن دقیقا همین انتخاب شعر است. با توجه به جنس مخاطبان این سبک از موسیقی قطعا شعر نقش بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت یک قطعه موسیقایی دارد. تا به حال چند بار برایمان پیش آمده که با یک شعر ارتباط برقرار کردیم اما به جهت به توافق نرسیدن بر سر تغییر یک کلمه یا نهایتا یک مصرع در آن با شاعر کل آن قطعه را به آرشیومان منتقل کردیم.

خواننده گروه موسیقایی «حال» با اشاره به مراسم رونمایی از نخستین آلبوم این گروه، گفت: اولین برنامه ای که در پیش داریم رونمایی از آلبوم است که روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ساعت ۱۷ در محل جدید شهر کتاب فرشته (پایین تر از تقاطع خیابان شریعتی و پل صدر) برگزار خواهد شد. اولین کنسرت ما هم در سال آینده برگزار خواهد شد که جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره آلبوم گفت: این آلبوم منتخبی از تک آهنگ‌هایی است که قبلا در فضای مجازی منتشر کرده ایم؛ به علاوه تعدادی قطعه جدید که حدس می زنم با توجه به فضای متفاوت این قطعات، مخاطبان مان را خوشحال کند. نکته‌ای که باید روی آن تاکید کنم این هست که مخاطبان علاوه بر شنیدن قطعات جدید کیفیت متفاوتی از آهنگ‌های قدیمی ما را خواهند شنید؛ میکس و مسترینگ این آلبوم و تغییرات جزئی در تنظیم برخی از قطعات باعث شنیدنی تر شدن این آلبوم شده است.

موسیقی تازه

اولین آلبوم تصویری آکاپلای موسیقی ایران منتشر می‌شود

اولین آلبوم رسمی گروه آوازی «دامور» به عنوان نخستین آلبوم تصویری به سبک آکاپلا (آواز بدون همراهی ساز) در ایران منتشر می شود.

این اثر اولین آلبوم رسمی گروه آوازی «دامور» بعد از ۶ سال فعالیت اش خواهد بود که ۱۰ قطعه موسیقی و کلیپ متفاوت به نام های «آها بوگو»، «کوچه لَرَ سوسَپ میشم»، «موسیقی کارتون ها»، «معرفی»، «مدارا کن»، Sway، Adagio in Gminor Schindler’s List، Anitra’s Dance Toccata & Fugue و Symphony V دارد.

این آلبوم به صورت دیجی پک (آلبوم صوتی به همراه آلبوم تصویری) طی ۲ نسخه دیجیتال در فضای اینترنت و فیزیکی در فروشگاه‌های فرهنگی و هنری سراسر کشور منتشر می شود. قطعات این اثر که در گستره های مختلف صدایی به صورت پولی فونی (چند صدایی) برای خوانندگان تنظیم شده، همراه با افکت های صوتی و تقلید سازهای مختلف مانند درامز، گیتارباس، ترومپت، نی و دودوک بدون همراهی ساز (Acapella) است.

فراز خسروی دانش رهبر گروه آوازی «دامور» با اشاره به اینکه زمان انتشار اولین آلبوم این گروه اواخر فروردین ماه ۹۶ خواهد بود از غزل اکلیلی، اهدا مصلحی، فروغ فضلی، مینا جعفری، محمود رحمانی و عطا حکاک به عنوان سولیست های این آلبوم یاد کرد. این در حالی است که کلیپ های اثر توسط حنانه واحدی کارگردانی شده و میکس و مسترینگ آلبوم را نوید رهبر بر عهده داشته اند.

گروه آوازی «دامور» فعالیت رسمی خود را از سال ۸۹ به سرپرستی فراز خسروی دانش آغاز کرد و در این مورد کنسرت های مختلفی را در تهران و شهرستان برگزار کرده است.

«دامـور» واژه ای پارسی و به معنای آواز نرم و لطیف است که مرتبط با نوع فعالیت گروه انتخاب شده است. قطعات گروه منتخبی از موسیقی سازی و آوازی است که در شاخه های کلاسیک، جَز، محلی و پاپ اجرا می شوند. این گروه در طول مدت فعالیت خود توانسته در اولین سال شرکت در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر مقام سوم را کسب کند.

موسیقی تازه

انتشار آخرین روایت های خسروشکیبایی از سهراب

صدرالدین حسین خانی مدیر موسسه «ایران گام» از انتشار یک آلبوم موسیقایی از آخرین روایت های زنده یاد خسرو شکیبایی با محوریت اشعار سهراب سپهری با عنوان «مسافر» خبر داد.

وی با اشاره به تازه ترین فعالیت های انجام گرفته این موسسه تولید و نشر آثار موسیقایی بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته روز یکشنبه ۲۲ اسفندماه آخرین اثر زنده یاد خسرو شکیبایی به عنوان راوی آثار اشعار سهراب سپهری در قالب  آلبوم «مسافر» به آهنگسازی و تنظیم محمدرضا احمدیان منتشر و در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این آلبوم که به نوعی آخرین اثر زنده یاد شکیبایی است که سال ها پیش همزمان با تولید و ضبط آثار دیگر این هنرمند پیرامون آثار سهراب سپهری منتشر شد و این بار تصمیم گرفته شد تا طی روزهای پایانی سال در دسترس علاقه مندان موسیقی و شعر قرار گیرد. «نامه ها» با اشعار سید علی صالحی، «مهربانی» با اشعار محمدرضا عبدالملکیان، «صدای پای آب» با اشعار سهراب سپهری، «نشانی ها» با اشعار سیدعلی صالحی، «سهراب» با اشعار سهراب سپهری، «پری خوانی» با اشعار فروغ فرخزاد، «حجم سبز» با اشعار سهراب سپهری و «چهل حکایت از گلستان سعدی» آثاری بودند که توسط ناشران مختلف طی سال های ۷۳ تا زمان حیات مرحوم شکیبایی به مخاطبان ارائه شده است.

مدیر موسسه «ایران گام» با اشاره به فعالیت های دیگر این مجموعه بیان کرد: آلبوم دف‌نوازی «حلقه رندان» به آهنگسازی مهرداد کریم خاوری، «مست هشیار» اثر داریوش پیرنیاکان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش، «میهن» به آهنگسازی جلیل عندلیبی و خوانندگی سالار عقیلی، آلبوم تصویری «خداوندان اسرار» به آهنگسازی سهراب پور ناظری و خوانندگی همایون شجریان، «گفتم نرو» به خوانندگی محمد علیزاده، «کلاژ» به آهنگسازی و نوازندگی مهیار طریحی و «بر مدار زمان» فرهاد صفری  برخی از آثاری هستند که طی ماه های اخیر توسط موسسه ایران گام منتشر شده این در حالی است که در ماه های آینده نیز آلبوم «درعشق زنده باید» به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج در بازار موسیقی منتشر می شود.


منابع: مهر/ موسیقی ما