تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از اجابت دعا تا غم های بی علت !

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
تجمیعی جمعه 20 اسفند

معامله ای که فقط سود دارد و ضرر ندارد  

این روزها، واپسین روزهاییست که از زمستان سرد و خشن باقی مانده است. فصلی که به تعبیر قرآن، زمین در آن خشک و مرده به نظر می رسد و وقتی این فصل قطرات باران را به زمین انفاق می‌کند، تَنَش را به جنبش در آورده، اَسباب رویش گونه‌های بی‌شماری از گیاهان بَهجَت‌آفرین را فراهم می کند. (حج:5)

چرا بعضى دعاها مستجاب نمى‏ شود؟  

در مسأله دعا باید آداب و مقدماتش را بدانیم تا نتیجه مطلوب که همان استجابت دعا است ان شالله به خواست خدا محقق شود

اسراف و زیاده روی های آخر سال 

امام علی علیه السلام می فرماید: انسان حقیقت ایمان را درک نمی کند جز اینکه در وی سه خصلت باشد، دانایی در احکام دین، شکیبایی در مصیبت ها و خصلت سوم که مد نظر است، اندازه گیری خوب در معیشت است.

معرفت دعا وسیله اجابت  

امام رضا (علیه السّلام) می‌فرمایند: «یك دعای پنهانی بنده برابر است با هفتاد دعایی كه به صورت آشكارا وعلنی باشد.» چرا كه بهترین راه برای فرار از ریا در عبادات، انجام مخفیانه آن است. (شیخ كلینی، كافی، ج 2، ص 476)

تحلیلی بر روایات ستایشگر فقر 

پیش از این گذشت که در برابر آیات و روایاتی که فقر را مذموم دانسته آن را نکوهش کرده‌ فرمان جهاد برای نابودی آن را صادر می‌کنند روایاتی وجود دارد که در ظاهر فقر را می‌ستایند و آن را برتر از توانگری نشان‌می‌دهند. برخی با دستمایه قراردادن این اخبار، با تبلیغ «فقیرانه زیستن» آن را سبکی از زندگی متعالی اسلامی معرفی می‌کنند.

تقوا و همدلی راه نزدیکی به امام زمان (عجل‌الله‌ تعالی‌فرجه‌الشریف) 

رعایت تقوا و همدلی، باعث نزدیکی ما به حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خواهد شد؛ وقتی ما در نیات و اعمال خود حساس بوده و از نظر روابط اجتماعی، منعطف باشیم و دوستانه رفتار نماییم، باعث رنجش حضرت نخواهیم شد

امان از همسایه بد!!   

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حقوق همسایه فرمود: اگر کمک خواست، کمکش کنی و اگر قرض خواست، قرضش دهی و اگر ندار شد، تأمینش کنی و اگر مصیبت دید، تغریتش گویی، اگر خیری به او رسید، به او تبریک گویی و اگر بیمار شد، به عیادتش روی و اگر از دنیا رفت، به تشییع جنازه او روی.»

برای رفتن به اماکن مذهبی، رضایت پدر و همسر لازم است؟  

چیزهایی که سبب ناراحتی و شکایت پدر می‌شوند را بروز ندهید. بر وظایف دینی روزانه خود مانند نماز و ... استوار باشید. به راه‌های دیگری که باعث خشنودی خداوند و پیروی راه شهداء منجر می‌شوند فکر کرده و آن‌ها را یادداشت نمایید. سعی کنید راهی میانه را پیش بگیرید که رضایت پدرتان را هم در بر داشته باشد.

خوشی، شادی، غم

علل غم ها و شادی های بی علت ما !  

انسان مجموعه ای  از احساسات و عواطف گوناگون است. ترس، محبت، خشم، غم و شادی از رایج ترین احساسات آدمی است. علل و عوامل گوناگونی سبب غلبه ی حسی خاص در درون انسان می شود که غالبا منشا این عوامل شناخته شده است اما گاه هیچ عامل محسوس و شناخته شده ای برای وجود یک حس در درون شخص دیده نمی شود.

هزار و دویست تابلوی هشدار!  

همانا قطعاً حمله می کنم به سوی آنها از پیش رو ... هجوم دو طرفه است ... ما هم می توانیم در مقابل حمله ی شیطان مقابله کنیم و حمله ببریم  ...

اموات ما کدام گروهند؟    

با توجه به اینکه برزخیان به سه گروه کافر مطلق، مومن مطلق و کسانی که حد وسط هستند تقسیم می شوند و اکثر مردم هم جزء این گروه وسط هستند که در برزخ در حالتی مثل خواب که اصلاً متوجه نمی شوند فوت کرده اند به طوری که روز قیامت می گویند یک روز است فوت کردیم این سؤال مطرح می شود که خیرات و سر مزار آنها رفتن چه فایده ای دارد؟ از طرفی گاهی که قرار است اتفاقی رخ دهد خواب این اموات را می بینیم که یا ناراحت هستند یا خوشحال هستند.

چرا دعای ما مستجاب نمی‌شود!! 

اهمیت دعا، در آموزه های دینی بسیار است. از مهمترین آیات قرآن در بیان ارزش دعا نزد خداوند و فضیلت انقطاع از خلق، آیه ۶۰ سوره غافر است که مردم را به دعا کردن امر می‌کند و نوید اجابت می‌دهد و دعا را عبادت می‌شمرد و ترک‌کننده عبادت خدا از سر بزرگی‌طلبی را از دوزخ بیم می‌دهد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.