تبیان، دستیار زندگی
وقتی گفته می شود كه باید یك قورباغه را نخاعی كرد، به این معنی است كه باید مغزش كاملاً تخریب شود تا تنها مركز فرماندهی عصبی آن، نخاع باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه سوم

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه سوم

نخاعی كردن (Pithing procedure ) قورباغه

وقتی گفته می ‌شود كه باید یك قورباغه را نخاعی كرد، به این معنی است كه باید مغزش كاملاً تخریب شود تا تنها مركز فرماندهی عصبی آن، نخاع باشد. قورباغه ‌های نخاعی به خصوص در آزمایشاتی كه انعكاس‌ های نخاعی بررسی می‌ شوند، مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای این کار باید قورباغه را محكم در دست گرفت، طوری كه انگشت شست روی پشت قورباغه، انگشت اشاره روی چشم‌ های آن و سه انگشت دیگر زیر شكم آن قرار داشته باشند. در این حالت حیوان نباید توانایی حركت كردن در بین دستان شما را داشته باشد. یك مثلث فرضی با ضلع‌ های مساوی روی سر قورباغه رسم كرده كه دو چشم حیوان دو رأس آن بوده و رأس دیگر در قسمت پایینی قرار داشته باشد. رأس سوم محل فرو كردن سوزن بزرگ تشریح است. این ناحیه كمی فرو رفته است و پیدا كردن آن خیلی سخت نیست. نوك سوزن تشریح را روی قسمت مورد نظر قرار داده و با یك فشار آن را وارد مغز كرده و سپس سوزن را چندین بار به تمام جهات چرخانده تا تمام قسمت‌ های مغز تخریب شود!

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه سوم

انعكاس ‌های نخاعی واكنش‌ های حركتی هستند كه نخاع كنترل ‌كننده‌ آن ها بوده و حتی بدون دخالت مغز هم انجام می‌ شوند. این واكنش ‌ها در افرادی كه قادر به انجام حركات ارادی نیستند، مانند افراد قطع‌ نخاع شده نیز اتفاق می ‌افتد. برای مثال اگر سوزنی را به اندام حركتی یك حیوان قطع نخاع شده بزنیم، اندام حركتی خود را مانند یک حیوان سالم به عقب می ‌كشد، و یا اگر پوست یك قورباغه نخاعی شده را با اسید تحریك كنیم، حیوان با پاهای عقبی خود سعی در پاك كردن ماده تحریك‌ كننده می ‌كند. به این واكنش، واكنش تمیز كردن یا خاراندن گفته می‌ شود.

معمولاً با چه نوع قورباغه ‌هایی در كلاس ‌های درسی و آزمایشگاه ‌ها كار می ‌كنند؟

متداول ‌ترین ‌گونه‌ هایی كه در آزمایشگاه می ‌توان استفاده كرد، از جنس  Rana هستند. گونه‌ قورباغه‌ جنگلی (Rana macrocnemis pseudodalmatina) در استان گلستان، گونه‌ قورباغه‌ مرداب (Rana ridibunda) در مرداب انزلی و گونه‌ قورباغه‌ قفقازی (Rana camerani) شناسایی شده ‌اند.

اما به غیر از قورباغه ‌ها، وزغ‌ ها (جنس Bufo) نیز در آزمایشگاه‌ های فیزیولوژی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. متداول‌ ترین وزغ برای آزمایشات فیزیولوژی گونه‌ وزغ سبز (Bufo virdis  ) است اما تنوع این جانوران در ایران بیشتر است. وزغ معمولی اروپایی (Bufo) ، وزغ كویری (Bufo kavirensis) و وزغ بلوچی (Bufo olivaceus) نیز نمونه ‌هایی از تنوع این جنس در ایران است (البته باز هم وزغ در ایران داریم!)

مواد و وسایل مورد نیاز:

- قورباغه نر

- قورباغه ماده

- ست تشریح (سوزن بزرگ برای نخاعی كردن قورباغه، پنس ظریف و قیچی ظریف الزامی است.)

- سرنگ 2 میلی‌لیتری

- محلول هولت فرتر (Holtfreter's solution) (طرز ساخت آن در جدول 1 آمده است)

- کاغذ pH متر

- سرم نمكی

- پتری ‌دیش

- شیشه ساعت

- میكروسكوپ

- لام و لامل

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه سوم

مطالب مرتبط:

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه اول

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه دوم

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه سوم

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه چهارم

اثر دما بر دگردیسی قورباغه، جلسه پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: پریسا صحرانورد فرد

تنظیم: زینب شاه مرادی