تبیان، دستیار زندگی
والدین باید به بهانه های مختلف برای ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی مبالغ زیادی را پرداخت کنند.ناعدالتی آموزشی و تحصیلی که این فزرندان را می تواند در کنکور نیز موفق تر کند و فقرا نیز دائم به خاطر فقر خود در شرایط سختی قرار بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی از شهریه های چندین میلیونی مدارس

والدین باید به بهانه های مختلف برای ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی مبالغ زیادی را پرداخت کنند.ناعدالتی آموزشی و تحصیلی که این فزرندان را می تواند در کنکور نیز موفق تر کند و فقرا نیز دائم به خاطر فقر خود در شرایط سختی قرار بگیرند.

بخش اجتماعی تبیان
title

برخلاف سال های ابتدایی انقلاب که عدالت آرمان مقدس برای بسیاری از افراد جامعه بود اکنون دیگر برآمدن مدارسی با شهریه های میلیونی در زمانه حقوق های نجومی کسی را چندان نمی رنجاند و اگر هم برنجاند دیگر رسانه های زیادی تمایل به انعکاس این رنج و این تبعیض های شدید نیستند.

یکی از دلایل این مساله می تواند این باشد که مردم و رسانه ها تنها حقوق نجومی را ملاک بی عدالتی می دانند و وجود شکاف های طبقاتی شدید در کف جامعه و در میان قشرهای متوسط به بالا چندان برای آن ها غیر طبیعی نیست. این مساله به قدری عادی شده است که قشر غیرمرفه نیز گاه به آن توجهی نمی کند و نه تنها اعتراضی ندارد بلکه وجود این مدارس را برای رشد تحصیلی فرزندان خود نیز لازم می شمارد.

یکی از والدینی که فرزند خود را در یک مدرسه غیرانتفاقی ثبت نام کرده است می گوید: «پسر من اکنون سال کنکورش است و اگر نتواند به خوبی درس بخواند یک عمر آینده او تباه می شود طبیعی است که برای موفقیت او هر کاری بتوانم بکنم انجام می دهم. من الان برای پیش دانشگاهی او بیش از 10 میلیون تومان برای یک سال تحصیلی پول داده ام و باید خرج های دیگری را هم علاوه بر این کنم.»

شاید دیدن این ارقام برای بسیاری از کسانی که در شهرهای کوچک و یا روستاها تعجب آور باشد اما واقعیت این است که برخلاف مدرسه های کپری و نابسامان بسیاری از مناطق کشور در نقاط مختلفی از مدارس کشورمان شهریه های چندین میلیونی برای تحصیل پرداخت می شود.

مرکز پژوهش ها نیز در گزارشی در این باره اشاره کرده بود که جامعه شناسان نهاد آموزش رسمی یك كشور را یكی از تأثیرگذارترین نهادها در ایجاد عدالت اجتماعی دانسته اند. مطالعات نشان می دهد، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تا حد زیادی تحت تأثیر سابقه آموزشی و نقطه شروع تحصیلی آنان است.

در شرایطی كه متغیرهایی چون پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده و میزان هوش و استعداد تحصیلی كودكان مبنای جداسازی آنان در مدارس قرار گیرد، در این صورت نهاد آموزش در جهت تقویت و تداوم نابرابری های اجتماعی عمل كرده است. در جامعه ما طی سه دهه اخیر، تكوین و تأسیس گونه های متعدد مدارس، با چنان سرعتی رخ داده كه هنوز مجال كافی برای تأمل در مبانی، اهداف، الزامات، تفاوتها و پیامدهای اجتماعی و آموزشی انواع مدارس برای بازیگران این عرصه فراهم نشده است. هفت مرجع تصمیم گیری بالغ بر بیست گونه مدرسه را در چارچوب نظام آموزش و پرورش رسمی كشور پدید آورده اند.

اگر افراد ضعیف با كودكان با استعدادتر متمایز شوند، یا كودكان با توجه به میزان درآمد و منزلت اولیای شان به مدارس خاص راه یابند، در واقع نابرابری ناعادلانه در حوزه آموزش و پرورش، شكل گرفته است. مطالعات داخلی و خارجی نشان می دهد كه تأثیر متغیرهایی از قبیل نوع مدرسه، پایگاه اقتصادی و اجتماعی خانواده، سرمایه فرهنگی خانواده دانش آموزان، بر عملكرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارند.

گوناگونی مدارس در ایران امری بی سابقه نیست. در ایران پیش از انقلاب نیز مدارس دولتی و مدارس ملی وجود داشتند. مدارس ملی درواقع مدارس خصوصی بودند كه تأسیس كنندگانشان با كسب مجوز از آموزش و پرورش با منابع مالی مؤسسین اداره می شدند. (در اوایل انقلاب) در وجدان عمومی جامعه، مدارس ملی نمادی از وجود تبعیض و نابرابری ناعادلانه قلمداد می شد. سایر انواع مدارس همچون مدارس بزرگسالان و مدارس استثنایی از آنجا كه بر پایه ویژگی های انتسابی  سن و شرایط جسمی شكل گرفته بودند، مقاومتی ازسوی جامعه بر نمی انگیختند. مدارس تیزهوشان نیز آنقدر پوشش ضعیفی داشت و نادر بود كه حساسیتی ایجاد نكرد.

با این وجود و بنا بر این گزارش اما اکنون دیگر خبری از آن وضعیت نیست و والدین باید به بهانه های مختلف برای ثبت نام فرزند خود در مدارس غیرانتفاعی مبالغ زیادی را پرداخت کنند.ناعدالتی آموزشی و تحصیلی که این فزرندان را می تواند در کنکور نیز موفق تر کند و فقرا نیز دائم به خاطر فقر خود در شرایط سختی قرار بگیرند.


منبع: فرهنگ نیوز

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .