تبیان، دستیار زندگی
مراسم رونمایی از کتاب «آثار چاپ دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران» همزمان با گشایش نمایشگاه منتخب آثار موزه با عنوان «مسافران برلین، رم» برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش «مسافران برلین، رم»

مراسم رونمایی از کتاب «آثار چاپ‌ دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران» همزمان با گشایش نمایشگاه منتخب آثار موزه با عنوان «مسافران برلین، رم» برگزار می‌شود.

بخش هنری تبیان
موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر پیش از این اعلام کرده بود که منتخبی از آثار ایرانی و خارجی گنجینه این موزه تا اواخر خردادماه سال آینده به‌نمایش درمی‌آید. در این نمایشگاه قرار است ۳۰ اثر از آثار هنرمندان ایرانی از جمله بهمن محصص، جواد حمیدی، سهراب سپهری، منصور قندریز، حسین زنده‌رودی، محسن وزیری‌مقدم، مسعود عربشاهی، مارکو گریگوریان، منیر فرمانفرماییان، مهدی حسینی، غلامحسین نامی، پرویز تناولی، ابوالقاسم سعیدی، فریده لاشایی و بهجت صدر و همچنین ۳۰ اثر از آثار هنرمندان خارجی از جمله جکسون پولاک، پل گوگن، کیس وان دونگن، ماکس ارنست، پابلو پیکاسو، واسیلی کاندینسکی، ویلم دکونیک، پیر سولاژ، مارک روتکو، فرانتس کلاین، اندی وارهول، جاسپر جونز، روبرت مادرول، فرانسیس بیکن، اد رینهارت و روی لیختن اشتاین به‌نمایش گذاشته می‌شود.

اما در خبری که امروز منتشر شده، نام این نمایشگاه «مسافران برلین، رم» اعلام شده است. گویا مسئولان موزه هنرهای معاصر تصمیم گرفته‌اند ۶۰ اثری را که قرار بود پاییز امسال به دو شهر برلین و رم بفرستند و بعد از تغییر وزیر ارشاد و روی کار آمدن سیدرضا صالحی امیری، پروژه ارسال آثار متوقف شد، تحت عنوان «مسافران برلین، رم» تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه سال آینده برگزار می‌شود در موزه به‌نمایش درآورند.

در همین زمینه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که بهمن‌ماه امسال برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره ارسال آثار گنجینه موزه‌ هنرهای معاصر به آلمان و نقش معاونت هنری در این ماجرا، توضیح داد: در حال حاضر مسئولیت این ماجرا با تشکیل یک کمیته در دولت برعهده من است و هر زمان که بررسی‌ها به نتیجه برسد و دولت تصمیم خود را برای ارسال یا عدم ارسال آثار به خارج از کشور تصویب کند، اقدام خواهیم کرد. همچنین نتیجه را به‌طور رسمی اعلام می‌کنیم.

روابط عمومی مراسم رونمایی از کتاب «آثار چاپ‌ دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران» نیز اعلام کرده که قرار است ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷ و همزمان با گشایش نمایشگاهی با عنوان «مسافران برلین، رم» در موزه هنرهای معاصر تهران، از کتاب یادشده رونمایی شود.

بنیاد لاجوردی و نشر هنر معاصر کتاب «آثار چاپ ‌دستی هنرمندان جهان در موزه هنرهای معاصر تهران» را زمستان ۱۳۹۵ منتشر کرد. این کتاب تلاشی برای مکتوب و مدون‌ کردن بخشی از گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران است و برای نخستین‌بار در این کتاب، گزارشی از فهرست آثار چاپ‌ دستی هنرمندان خارجی گنجینه ارائه می‌‌شود.

در موقعیت تاریخی و فرهنگی امروز ایران و تحولاتی که در دنیای هنر در حال وقوع است، اهمیت گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران به‌عنوان بخشی از داشته‌‌های فرهنگی ایران بیشتر مطرح می‌‌شود و ضرورت تهیه‌ فهرستی از آثار موزه‌ هنرهای معاصر حیاتی می‌شود. این گنجینه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قاره آسیا در زمان تاسیس خود بوده است.

براساس اعلام بنیاد یادشده، طرح اولیه‌ این کتاب حدود سه سال پیش از طرف بنیاد لاجوردی پیشنهاد داده شد و در نهایت، این پروژه با کارگروهی به سرانجام رسید. تهیه و تنظیم این کتاب بدون همکاری و کمک موزه هنرهای معاصر امکان‌پذیر نبود؛ اما تمام هزینه‌‌های کتاب با بودجه‌ بنیاد لاجوردی تأمین شده و از هیچ نهاد دولتی کمک مادی دریافت نشده است.

مراسم رونمایی از این کتاب در محل موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله برگزار می‌شود.


منبع: ایسنا