تبیان، دستیار زندگی
در سال 1395 سینما و تلویزیون حاشیه کم نداشت. در این گزارش مروری داریم بر چهره هایی که نام شان با اتفاقات جنجالی پیونده خورده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجالی های سینما و تلویزیون

در سال 1395 سینما و تلویزیون حاشیه کم نداشت. در این گزارش مروری داریم بر چهره هایی که نام شان با اتفاقات جنجالی پیوند خورده است.

احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
جنجالی های 95

دو حاشیه برای شهاب

شهاب حسینی سعی می كند از حاشیه پرهیز كند اما امسال دو بار در کانون حواشی قرار گرفت. یکی از آن ها   دعوای پیامی او با خانواده بیرنگ است .علی بیرنگ فرزند بیژن بیرنگ و آهنگساز فیلم «چهارشنبه» پستی در اینستاگرامش گذاشت و حسینی را نواخت. او متن پیامك حسینی را هم ضمیمه پستش كرد كه در آن الفاظی مثل «جفتك» دیده می شد. سکوت شهاب حسینی سر و صداها را خواباند. این حاشیه در حالی برای شهاب حسینی رقم خورد  كه نشریه یالثارات در مطلبی با عنوان «هنر دوگانه سوزی؟!»او را دوگانه سوز و در پی طی کردن مراحل اداری برای سفر به آمریکا دانست. این مطلب در واكنش به یادداشت حسینی است كه بعد از واژه نامتعارف این نشریه نوشته بود: دست شما شایسته حرمت قلم نیست، صلاحیت اظهار نظر در مورد محبوبان مردم را ندارید، دهنتان را آب کشید و به هم کیشان داعشی تان بپیوندید. برای بازخوانی حاشیه های حسینی اینجا کلیک کنید.

جنجال جشن حافظ

علی معلم در حین برپایی شانزدهمین جشن حافظ تلاش کرد بهانه ای دست کسی ندهد . همه چیز بنظر آرام بود تا این که هفته نامه یالثارات با انتشار مطلبی در کنار تعدادی از عکس های مربوط به فرش قرمز ، در شماره 844 خود ، هنرمندان حاضر در جشن حافظ را مورد حمله شدید قرار داد و از پوشش آنها انتقاد کرد.تیتر مطلب با عنوان «دیوث کیست» بازتاب فراوانی در رسانه های رسمی، کانال های تلگرامی، محافل سیاسی و عمومی داشت. انجمن بازیگران سینمای ایران بیانیه ای صادر کرد و بسیاری از بازیگران با انتشار متن این بیانیه در صفحه اینستاگرامشان به این توهین واکنش نشان دهند. برخی چهره های سیاسی از نیز در این باره ساکت ننشستند. احمد توکلی در کانال تلگرامی خود بازیگران و همسران آنها را به دلیل نوع حجاب نامناسب‌شان در جشن حافظ «بازنده» و هفته نامه یالثارات را به دلیل تیتری که برای شرکت کنندگان در این جشن انتخاب کرده بود «بازنده‌تر» خطاب کرد.

باز شدن پرونده دهه 60

سینمای ایران در دهه شصت و هفتاد اتفاقات عجیب و غریب زیادی تجربه کرده که یکی از مهم ترین آن ها ممنوع الکاری بازیگران است. فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی 35 با دعوت از ابوالفضل پورعرب بخشی از این تاریخ را واکاوی کرد. حرف های داغ این بازیگر تا مدت ها واکنش های مسئولان آن زمان را به همراه داشت:« سر فیلم «عروس» در پشت صحنه کار و در گچسر و البته به دعوت افخمی با نیکی کریمی پینگ پنگ بازی کردیم. فردایش عبدا.. اسفندیاری آمد و گفت چرا پینگ پنگ بازی کرده اید؟» این بخشی از حرف های داغ پورعرب بود که اسفندیاری به مدت 10 سال معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی بوده را به پاسخگویی واداشت و باعث شد بخشی از حقایق روشن شود. مدتی بعد حرف های اسفندیاری در برنامه کات با نامه بلند و افشاگرانه ضیاء الدین دری همراه شد.

جنجال فراستی در کمیسیون فرهنگی

دیگر حاشیه پر سر و صدای سینمای ایران در سال 95 از ماجرای دو تابعیتی داوران جشنواره فجر کلید خورد. بهروز افخمی این ماجرا را در برنامه هفت پیش کشید و گفت احتمالا از سر عافیت و ترس به «ماجرای نیمروز» که علیه گروهک منافقان است جایزه نمی دهند. بعد هم با حجت الله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی دوئلی داغ راه انداخت. با پایان جشنواره،کمیسیون فرهنگی مجلس از منتقد برنامه هفت دعوت کرد تا نظرش را درباره فیلم ها بیان کند. انتشار نقل قولی از مسعود فراستی درباره «گشت ۲» تا مدت ها فضای سینما را آشفته کرده بود و حتی بیم توقیف فیلم می رفت. او «گشت۲» را اثری مستهجن خوانده بود که نمی‌توان به اتفاق خانواده به تماشای آن نشست. در نهایت اعلام شد با اصلاحات، فیلم روی پرده می آید و این غائله به پایان رسید.

تعطیلی «سرزمین کهن» در اعتراض به فراستی

فراستی چند حاشیه دیگر هم آفرید که مهم ترینش اظهار نطر او درباره «دونده زمین» کمال تبریزی در برنامه هفت بود. در بخش پایانی برنامه که جمعه هفت خرداد روی آنتن شبکه سه رفت، مسعود فراستی این طور گفت: «...  فیلم علیه مردم است. فیلم به شدت بی غیرت است. همان بی غیرتی که اخیرا آقای جوادی آملی بر آن اشاره کردند که فروش خانه و مملکت به بیگانه مصداق کامل بی غیرتی است. ما دیاثت فرهنگی و هنری هم داریم که متاسفانه فیلم، چنین دیاثت و فروش غیرتی در آن است.» کمال تبریزی هم به نشانه اعتراض تصویربرداری فاز سوم از سریال «سرزمین کهن» را متوقف کرد و مدتی بعد با دلجویی مدیران سیما تصویربرداری را از سر گرفت.

زرشک و فرزاد حسنی

دیالوگ هایی که در برنامه «اکسیر» بین فرزاد حسنی و شرکت کننده برنامه رد و بدل شد، خیلی زود موجی از اعتراض به همراه داشت. بعدا او و تهیه کننده توضیح دادند که دادن جایزه زرشک به شرکت کننده نمایشی بوده و همه چیز از پیش تمرین شده بوده است. جمشید نورگلدی هم این حرف را تائید کرد اما حواشی حسنی تا مدت ها ادامه داشت.

اختلاف کیمیایی و لشگری قوچانی

مسعود کیمیایی بعد از سال‌ها که فیلم‌هایش را به تهیه‌کنندگی خودش تولید می‌کرد، تصمیم گرفت «قاتلی اهلی» را به تهیه‌کنندگی منصور لشکری قوچانی جلوی دوربین ببرد. در اواخر فیلمبرداری خبر پولاد کیمیایی به جمع بازیگران اضافه شد. بعد از پایان فیلمبرداری، پروژه وارد مرحله تدوین شد، در حالی که تصور می‌رفت روند پس تولید بدون حاشیه طی شود، خبر رسید که کیمیایی به قوچانی اعلام کرده که باید چند سکانس جدید فیلمبرداری شود، سکانس‌هایی که در تمامی آنها پولاد حضور دارد و در فیلمنامه اولیه هم نبوده است. همین مسئله اختلاف این دو را عیان کرد، قوچانی با این درخواست کیمیایی مخالفت کرد و در عوض او هم گفته که فیلمش بدون این سکانس‌ها ناقص است. فیلم به جشنواره فجر رسید و نشست خبری آن محلی شد برای دوئل ناتمام آن ها. حرف های تندی در میان بهت همگان رد و بدل شد و نه سرنوشت اکران فیلم مشخص است و نه فرجام شکایت تهیه کننده از کیمیایی در دادگاه.

فرهادی و علیدوستی

همه چیز در حد گمانه زنی است اما عدم واکنش اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی و نیز شهاب حسینی بر سوء تفاهم ها دامن زده . شایعه ها از توئیت ترانه علیدوستی در واکنش به قانون ضد مهاجرتی ترامپ کلید خورد که اعلام کرده بود به عنوان بازیگر «فروشنده» در مراسم اسکار شرکت نمی کند. حتی برخی این شائبه را مطرح کرده اند که فرهادی پس از واکنش علیدوستی مجبور به تحریم اسکار شده. سوء تفاهم ها وقتی پررنگ تر می شود که در متن نامه فرهادی نامی از علیدوستی به عنوان همراه او برای شرکت در مراسم آورده نشده. دیگر سوء تفاهم از تبریک مبهم علیدوستی بعد از اسکار فرهادی شکل گرفت و آخرین مورد هم غیبت او و شهاب حسینی در جشن اسکاری است که خانه سینما برگزار کرد. خالکوبی روی دست ترانه علیدوستی دیگر حاشیه این بازیگر است.

افخمی و ایوبی

با اعلام نامزدهای جشنواره فجر، بهروز افخمی و به همراه منتقدان برنامه هفت، انتقادات تندی روانه هیات داوران کردند.افخمی عافیت طلبی داوران به خاطر دو تابعیتی بودن را پیش کشید و یک شب بعد از رئیس وقت سازمان سینمایی دعوت کرد به برنامه بیاید. افخمی انتقادهای تندی روانه اش کرد و از او خواست استعفا دهد: «با این ادبیات که شما دارید من چاره ای ندارم جز اینکه آنچه سال آینده گفتم شما باید استعفا دهید، را الان مجدد بگویم که همین الان بنظرم باید استعفا دهید.» ایوبی هم پاسخ گفت: «استعفای من به خودم و رئیس فهیمم مربوط است. کمیته ای قرار است پس از جشنواره تشکیل شود و به همه این انتقادات و اعتراضات رسیدگی کند.» بریده فیلم این بگو مگو خیلی زود دست به دست چرخید. هفته پیش هم ایوبی برکنار شد.

همه حواشی معمای شاه

محمدرضا ورزی بعد از تجربه‌ی چند فیلم تاریخی سراغ «معمای شاه» رفت تا سالهای حکومت محمدرضا پهلوی را روایت کند. روایتی که با حاشیه های زیادی همراه بود؛ از مستندات تاریخی گرفته تا حضور خواننده های لس آنجلسی در سریال. برای مرور جزئیاتش اینجا کلیک کنید.

دیگران

جدایی بهنوش طباطبایی و مهدی پاکدل از اتفاقات پرسر و صدای سال بود. ماجرای بازداشت سرمایه گذاران سریال «شهرزاد» تا مدت ها نقل محافل بود هنوز پرونده آن باز است. دعوای محسن تنابنده و تورج اصلانی بر سر مالکیت پایتخت خیلی زود در خبرهای دیگر گم شد. تعطیل شدن برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» بعد از غش کردن رضا رشیدپور نیز عجیب و بودار است! آخرین حاشیه هم مربوط است به احسان علیخانی و محسن چاوشی که هفته پیش رخ داد. جزئیاتش اینجا آمده است.