تبیان، دستیار زندگی
نادر قشقایی، هنرمند خوب مجسمه ساز با انتقاد از بی مهری های صورت گرفته نسبت به هنرمندان موفق در عرصه جهانی، از بی مهری هایی که از سوی مسئولین و انجمن های هنری نسبت به هنرمندان خوب کشور صورت می گیرد گله کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قشقایی از بی مهری ها گله دارد

نادر قشقایی، هنرمند خوب مجسمه ساز با انتقاد از بی‌مهری‌های صورت‌گرفته نسبت به هنرمندان موفق در عرصه جهانی، از بی مهری هایی که از سوی مسئولین و انجمن های هنری نسبت به هنرمندان خوب کشور صورت می گیرد گله کرد.

فراوری- بخش هنری تبیان
نادر قشقایی

نادر قشقایی متولد 1336 تهران است. او دارای دیپلم از هنرستان هنرهای زیبا، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی، فوق‌لیسانس تجربی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناس و مشاور شورای علمی حجم‌سازی سازمان زیباسازی شهر تهران، عضو رسمی مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری، عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران، مسئول واحد مجسمه‌سازی مرکز هنرهای تجسمی است.

برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و شرکت در نمایشگاه‌های جمعی در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت‌های نمایشگاهی قشقایی هستند.

نادر قشقایی درباره آرزو و خواسته هنرمندان حوزه تجسمی در سال ۹۶، اظهار کرد: چیزی که مورد نظر همه هنرمندان است، اعتماد و ایمانی است که باید مانند کشورهای دیگر نسبت به هنرمندان و تخصص ویژه آن‌ها وجود داشته باشد. اگر قرار باشد هر کاری از هنرمندان را با شک و بدون داشتن تخصص رد کنند، آثاری که شاخصه‌های هنری بالا دارند به‌دست مخاطب نمی‌رسند.

او ادامه داد: دریافت حمایت‌های ویژه مالی که در دیگر جریان‌ها وجود دارد، از خواسته‌های هنرمندان است. باید بودجه مشخص و کاملی را برای NGO‌ها و انجمن‌های هنری رشته‌های مختلف اختصاص دهند. کل جامعه رشته‌های هنری از پیشکسوت گرفته تا جوانان، به این حمایت‌ها نیاز دارند.

این مجسمه‌ساز همچنین گفت: به‌جز حمایت مالی، هنرمندان به نوع دیگری از حمایت هم نیاز دارند؛ همان‌طور که وزیر و نمایندگان شعار می‌دهند که فرهنگ و هنر باید سرلوحه کار فکری در جامعه باشد، باید به تحقق آن نیز اهمیت بدهند. این موضوع در کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته و آثارش را در بخش‌های مختلف شاهد هستیم.

دریافت حمایت‌های ویژه مالی که در دیگر جریان‌ها وجود دارد، از خواسته‌های هنرمندان است. باید بودجه مشخص و کاملی را برای NGO‌ها و انجمن‌های هنری رشته‌های مختلف اختصاص دهند. کل جامعه رشته‌های هنری از پیشکسوت گرفته تا جوانان، به این حمایت‌ها نیاز دارند.

قشقایی با بیان این‌که در حال حاضر شاید ۹۰ درصد هنرمندان پیشکسوت ما بیمه نباشند، اظهار کرد: باید برای هنرمندان با بیش از ۵۰ سال سن، شرایطی‌ را در نظر گرفت که حداقل‌هایی که دیگران از آن برخوردارند، برای هنرمندان فراهم شود. این کارها خیلی ساده است، اما متاسفانه با جریان‌های سیاسی ترکیب می‌شود و اثرهای بدی در نگرش هنرمندان و کسانی که خارج از این دایره، شرایط را رصد می‌کنند، ایجاد می‌کند.

او افزود: وقتی فوتبالیست‌ها و ورزشکاران، با غرور و افتحار موفقیتی را در عرصه بین‌المللی کسب می‌کنند، مورد لطف قرار می‌گیرند، اما وقتی هنرمندی در عرصه کار هنری جایزه بین‌المللی می‌گیرد با بی‌مهری روبه‌رو می‌شود.

لازم به ذکر است که او برنده اول و ممتاز مسابقات سراسری در شهرستان تبریز برای اجرای تندیس"رهایی" / شهرستان تبریز/ سال 1367 نفر اول مسابقات سراسری در ارتباط با شهرستان خرمشهر "انسان و پرنده" شهید/ بهمن سال 1368، نفردوم در مسابقات مجسمه‌سازی در ارتباط با استاد شهید مرتضی مطهری/ اسفند 1368، نفر اول مسابقات مجسمه‌سازی در ارتباط با مبارزین فلسطین انتفاضه، نفر اول و منتخب مجسمه عروج انسان و پرنده/ خرمشهر/ 1372، رتبه ممتاز از دفتر حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس/ 1374، نفر اول و سوم در مسابقات سراسری تندیس سپاه آفرین از انجمن مدیران صنایع ایران/ سال 1374، نفر اول و دوم در مسابقات سراسری طرح بنای یادبود سرداران شهید در کرمان 1376 است.

این مجسمه‌ساز همچنین منتخب در ساخت انتفاضه میدان فلسطین تهران است.


منابع: ایسنا/ همشهری آنلاین