تبیان، دستیار زندگی
به موجب ماده 537 از قانون مجازات اسلامی عکسبرداری از چک به عنوان اصل که با اصل آن اشتباه شود و ممهور به مهر یا علامتی نباشد که نشان دهنده عکس باشد، جعل محسوب شده و تهیه و استفاده کنندگان از آن طبق ماده مذکور قابل تعقیب هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویربرداری از چک

به موجب ماده 537 از قانون مجازات اسلامی عکسبرداری از چک به عنوان اصل که با اصل آن اشتباه شود و ممهور به مهر یا علامتی نباشد که نشان‌دهنده عکس باشد، جعل محسوب شده و تهیه و استفاده‌کنندگان از آن طبق ماده مذکور قابل تعقیب هستند.

بخش حقوق تبیان

چک

حال به این سوال توجه کنید : مستأجر هنگام تنظیم قرارداد اجاره چند فقره چک به موجر پرداخت می‌کند. پس از مدتی محرز می‌شود که مستأجر از برگه‌های دسته چک خود کپی رنگی اخذ و متن را در آن مندرج و امضاء کرده است. آیا این چک‌ها جعلی هستند و با فرض جعلی بودن یا نبودن چه جرمی متصور است و به طور کلی وضعیت چک‌های سپرده شده به موجر چگونه است؟

عکسبرداری از کارت شناسایی، اوراق هویت ملی، مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارکی مشابه در صورتی که اشتباه با اصل شود باید ممهور به مهر یا علامتی باشد که نشان دهد آن مدارک رونوشت یا عکس می‌باشند در غیر این صورت جعل محسوب و استفاده‌کنندگان از آنها به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

پاسخ :

به موجب ماده 537 از قانون مجازات اسلامی 76 عکسبرداری از چک به عنوان اصل که با اصل آن اشتباه شود و ممهور به مهر یا علامتی نباشد که نشان‌دهنده عکس باشد، جعل محسوب شده و تهیه و استفاده‌کنندگان از آن طبق ماده مذکور قابل تعقیب هستند. { ماده 537 قانون مجازات اسلامی: «عکسبرداری از کارت شناسایی، اوراق هویت ملی، مدارک دولتی و عمومی و سایر مدارکی مشابه در صورتی که اشتباه با اصل شود باید ممهور به مهر یا علامتی باشد که نشان دهد آن مدارک رونوشت یا عکس می‌باشند در غیر این صورت جعل محسوب و استفاده‌کنندگان از آنها به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.»

منبع : راه مقصود