تبیان، دستیار زندگی
همه ما در زندگی با ناملایمات و مشکلاتی در طول زندگی دست و پنجه نرم کرده و می کنیم و در خیلی مواقع هم از این بابت شاکی بوده ایم و اگر خیلی آدم خوب و خدا محوری باشیم و این گلایه و شکایت را به زبان نیاوریم، در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلسفه تلخى ‏ها و ناگوارى ‏های زندگی ما !

همه ما در زندگی با ناملایمات و مشکلاتی در طول زندگی دست و پنجه نرم کرده و می کنیم و در خیلی مواقع هم از این بابت شاکی بوده ایم و اگر خیلی آدم خوب و خدا محوری باشیم و این گلایه و شکایت را به زبان نیاوریم، در دل خود و هنگامه های نجوا کردن با خدا این علامت سؤال برایمان وجود دارد که چرا انقدر سختی و مشکلات؟!! دیگه خسته شدم، چرا من؟! چرا من آنقدر مشکل دارم و ...

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

فلسفه مشکلات زندگی

مصائب و مشکلاتی که در زندگی با آن ها مواجه می شویم  به طور كلّی بر چند گونه اند:

1ـ مصائبی كه نتیجه ی وضعی عملكرد خودمان می باشد: چنانکه خداوند در مورد منافقین می فرماید: «فَکَیْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ ثُمَّ جاؤُک...» (سوره نساء، آیه 62) در اینجا به گناه فرد فرد آنها نظر دارد.

2ـ مصائبی كه از ناحیه دیگران بر ما تحمیل می شود: در آیه 41 سوره «روم» مى خوانیم: «ظَهَرَ الْفِسادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیْقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ»؛ (فساد در خشکى و دریا به خاطر اعمال مردم، آشکار شد، تا نتیجه بعضى از اعمالى را که انجام داده اند به آنها بچشاند، شاید باز گردند.) منظور از جمله «بِمَا کَسَبَت اَیدِی النَّاس...» همان مصائب و مشکلات است و واژه «الناس» جنبه جمعی و فراگیر آن را می رساند.

مؤمن واقعی چون تسلیم رضای الهی است هنگام گرفتاری هم شاد است چون آن را هدیه الهی می داند و مؤمنان واقعی آرامش روحی و روانی واقعی دارند، چرا که می دانند و یقین دارند که خدای متعال خیر حقیقی بنده اش را می خواهد نه خیری را كه ما آن را خیر توهّم كرده ایم. «... عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن كه خیرِ شما در آن است؛ و چه بسا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنكه شرِّ شما در آن است؛ در حالی كه خدا مى ‏داند، و شما نمى ‏دانید» (البقرة:216)

3- امتحانات الهی و غرض از امتحان نیز نمی باشد مگر شكوفا ساختن استعدادهای الهی ما: آزمایش یکی از سنتهای خداوند در مورد انسانهاست، چنانکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین»؛ (قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش مى کنیم؛ و بشارت ده به استقامت کنندگان)(سوره بقره، آیه 155)

بسیارى از حوادث تلخ به خاطر عدم دقت و مدیریّت خود ماست. اگر در داد و ستدها، اسناد تجارى را محكم تنظیم نكردیم و ضامن و وثیقه از طلبكار نگرفتیم و او مال ما را نداد، مقصّر خود ما هستیم.

اگر روى حوض آب نرده نگذاشتیم و كودك در آن افتاد و غرق شد، مقصّر خود ما هستیم.

اگر مراعات بهداشت، قوانین رانندگى و آداب اجتماعى را نكردیم و گرفتار امراض و تصادفات و تحقیرها شدیم، مقصّر خود ما هستیم.

پس باید توجه داشت كه هر مشكل و ناراحتی كه در دنیا عارض انسان می شود، چه خود باعث آن باشد و چه خود نقشی در آن نداشته باشد، در هر حال عكس العمل صحیح انسان را می طلبد و عكس العمل صحیح را دین (عقل و نقل ) مشخص می كند. لذا در مواجهه با هر مشكل و درد و رنج و ناراحتی بلافاصله باید دید وظیفه ی دینی ما در مقابل آن چیست؟

جهان بینی دینی دنیا و رنج هایش را بد نمی داند، بلکه به عکس رنج ها را عاملی برای تحّرک بشمار می آورد; (سوره نساء، آیه 104) زیرا رنج ها وابستگی انسان را به دنیا کم می کنند و او را به راه می اندازند. این ذات دنیاست که با تغییر احوال و فصول و مرگ حتمی، به انسان آگاهی می دهد که اینجا جای ماندن و قرار نیست.

حوادث تلخ، تنظیم کننده روحیّات مردم

پیامبر اكرم (‏صلى الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر براى انسان سه چیز: مرض، مرگ و فقر نبود، غرور انسان شكسته نمى‏ شد و انسان در مقابل هیچ چیز سر فرو نمى‏ آورد: «لولا ثلاثة فى ابن آدم ما طَأطأ رأسه شى‏ء المرض و الموت و الفقر» (بحار، ج ‏6، ص‏ 118)

جهان بینی دینی دنیا و رنج هایش را بد نمی داند، بلکه به عکس رنج ها را عاملی برای تحّرک بشمار می آورد; (سوره نساء، آیه 104) زیرا رنج ها وابستگی انسان را به دنیا کم می کنند و او را به راه می اندازند. این ذات دنیاست که با تغییر احوال و فصول و مرگ حتمی، به انسان آگاهی می دهد که اینجا جای ماندن و قرار نیست

کلام آخر

مؤمن واقعی چون تسلیم رضای الهی است هنگام گرفتاری هم شاد است چون آن را هدیه الهی می داند و مؤمنان واقعی آرامش روحی و روانی واقعی دارند، چرا که می دانند و یقین دارند که خدای متعال خیر حقیقی بنده اش را می خواهد نه خیری را كه ما آن را خیر توهّم كرده ایم: «... عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن كه خیرِ شما در آن است؛ و چه بسا چیزى را دوست داشته باشید، حال آنكه شرِّ شما در آن است؛ در حالی كه خدا مى ‏داند، و شما نمى ‏دانید» (البقرة:216)

اگر کسی وظایف خود را انجام داد، این نوع بلا از برای ارتقای درجه ی او و از لطف های خداست. چنین فردی در زندگی شخصی اش هم موفق است چرا که این نگاه داشتن به زندگی کردن، راحت زندگی کردن است ... این افراد با این شکل نگریستن به مسایل و دنیا و مشکلات آن، در حقیقت کلید حل گرفتاری ها را کشف کرده اند ...

و چه زیبا عزیزی روی دیوار اتاقش در کنار پوسترهای معنادار تابلوی  شعری را قرار داده بود که روی آن شعری زیبا نوشته شده بود، شعری که بدنیست من و شما هم یک بار این شعر را با هم بخوانیم و در معنای آن چند لحظه ای دقیق شویم:

عاقل به کنار جوی پی پل می گشت

دیوانه پابرهنه از رود گذشـت

و حتما می دانید که رود از جوی بسیار بزرگ تر است!


منابع:

تمام سختی های زندگی بی حکمت نیست !؛ سایت پرسمان

تاثیر سختی ها در رشد و تکامل انسان ؛ سایت آفتاب، 5 فروردین 1386

از کجا بدونیم سختی ها و گرفتاری های ما در زندگی در اثر گناهان یا امتحان است؟؛ سایت پرسمان

راه مقابله با سختی های زندگی: "زیاد سخت نگیر!"؛ سایت آکا ایران به نقل از مجله موفقیت

مصائب و مشکلات در زندگی؛ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی، نوشته حجت الاسلام محمّد عباسی سراب