تبیان، دستیار زندگی
فناوری های گوشی هوشمند به صورت فزاینده ای در تولید، توزیع و محبوبیت فیلم، نقش بازی می کنند. این ماه شاهد راه اندازی چیزی بودیم که آن را «اولین فیلم سلفی جهان» نامیدند. در آینده نزدیک نیز قرار است سریالی در اینستاگرام آغاز شود. سال گذشته، تنجرین اولین فیلم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی هوشمند چگونه صنعت سینما را تغییر می دهد

ناقلاهای کوچک و زبل

فناوری‌های گوشی هوشمند به صورت فزاینده‌ای در تولید، توزیع و محبوبیت فیلم، نقش بازی می‌کنند. این ماه شاهد راه‌اندازی چیزی بودیم که آن را «اولین فیلم سلفی جهان» نامیدند. در آینده نزدیک نیز قرار است سریالی در اینستاگرام آغاز شود. سال گذشته، تنجرین اولین فیلم کوتاهی شد که با آی‌فون ساخته و در فستیوال فیلم ساندنس نمایش داده شد.

بخش دانش و زندگی تبیان
فیلم

اولین فیلمی که به صورت کامل با استفاده از آی‌فون فیلمبرداری شد، ماهیگیری در شب (۲۰۱۱) بود. کارگردان آن فیلم یک لنز ۳۳ میلی‌متری را به دوربین آی‌فون متصل کرد تا تصویری سینمایی به دست آورد. فیلم ماهیگیری در شب به چارچوب و قواعد فیلم‌های کلاسیک پایبند است که خصوصیات سنتی فیلمبرداری متحرک مانند تصویر لرزان، صدای نامناسب و حرکات سرگیجه‌آور را هم در خود دارد.

اخیراً نیز تنجرین توانست مجموعه‌ای از این قوانین و استانداردهای مرتبط با داستان‌سرایی سینمایی (مانند کراس‌کات و استفاده از آداپتور آنامورفیک برای ایجاد نمای باز) را با خصوصیات جدیدتر ویژه موبایل (مانند برداشت‌های پیوسته، شات‌های طولانی و کار سیال دستی با دوربین) تلفیق کرده است. نتیجه، رسیدن به نزدیکی بالا با کاراکترها و زیبایی منحصربه‌فرد در صفحه سینما بود: ترکیبی از روش‌های جدید و قدیمی داستان‌سرایی سینمایی.

روش‌های جدید تماشا

فیلم Rage اولین فیلمی بود که برای تماشا با گوشی موبایل طراحی شد و توانست گوشی موبایل را به صورت سمبولیک وارد روندهای تولید، توزیع و مصرف فیلم کند. هرچند خود فیلم با استفاده از دوربین‌های معمولی در دست کارگردان، فیلمبرداری شده بود، اما به صورت مشخص گوشی موبایل در روند تولید آن مد نظر قرار گرفته بود: هر کدام از شخصیت‌های فیلم به یک اپراتور دوربین خیالی می‌پردازد که با استفاده از گوشی موبایل در حال فیلمبرداری از تبادلات خصوصی خود است. این فیلم به صورت همزمان به شکل سینمایی و نیز به شکل دانلود از طریق Babelgum به رایگان برای تماشا روی گوشی موبایل عرضه شد.

عرضه آی‌پاد اپل در سال ۲۰۱۰ فرصت‌های بیشتری را برای داستان‌سرایی سینمایی باز کرد. فیلم The Silver Goat (2012) اولین فیلمی بود که به صورت انحصاری برای آی‌پد ساخته شد، اولین فیلمی که در انگلستان به صورت یک برنامه عرضه شد و اولین فیلم جهان که عرضه اولیه آن انحصاراً روی آی‌پد بود. این عرضه اولیه در خط اتوبوسرانی روت مستر لندن انجام شد که از بسیاری از مکان‌های فیلمی این شهر عبور می‌کرد و همزمان افراد زیادی داخل اتوبوس فیلم را روی آی‌پدهای خود تماشا می‌کردند.

بعد از آن فیلم APP (2013) عرضه شد که برای تماشای آن مردم باید برنامه مربوطه یعنی Iris را دانلود می‌کردند و از آنها خواسته می‌شد با صحنه‌های فیلم تعامل داشته باشند، یک فیلم ترسناک که در آن برنامه شخصیت‌های اصلی فیلم را تعیین می‌کند و این می‌تواند دریچه‌ای به سمت اتکای ما به ابزارهای گوشی هوشمند و تغییرات حاصل از آن در حریم خصوصی‌مان باشد.

فیلم APP نمونه‌ای بود که فرم‌های سینمای موبایلی جدید چطور - از طریق داستان، موضوع و سبک - می‌توانند تاثیر ارتباطات کامپیوتری را بر زندگی هرروزه ما تعیین کنند. این مساله همچنین موضوع فیلم مستند Lo and Behold: Reveries of the Connected World اثر وارنر هرزوگ است.

روش‌های جدید فیلمسازی

پیامدهای فناوری‌های تلفن‌های همراه بر زندگی روزمره ما بیش از هر چیزی در فیلم جدید Starvecrow دیده می‌شود که اولین فیلم سلفی جهان است. این فیلم ترکیبی از فیلمبرداری ضعیف است که صرفاً با استفاده از دستگاه‌های موبایل بازیگران گرفته شده است که خود بازیگر آن را رو به خودش یا دیگران می‌گیرد. از طریق ترکیب واقعیت با افسانه، این فیلم صحنه‌هایی را نیز از مجموعه فیلم‌های موجود در گالری گوشی بازیگر یا فیلم‌های خانگی آنها خلق کرده است که نهایتاً به ۷۰ ساعت فیلم رسیده است.

سپس این موارد با هم ترکیب شده و صحنه‌هایی نیمه تدوین‌شده نیز گرفته شده‌اند تا جریان روایی چندخطی را در این فیلم ۸۵ دقیقه‌ای خلق کنند. این سبک در کنار تم چالشی فیلم، می‌تواند تجربه‌ای ناراحت‌کننده برای بیننده خلق کند و نگاه اجتماعی نابخشنده‌ای به بخش تاریک‌تر استفاده از فناوری‌های جدید دارد: فراگیری خودمستندسازی، نظارت بر خود و خودشیفتگی و شهوت اجتماعی.

امروزه فراگیری گوشی موبایل بدین معنی است که رفتار یک نسل در حال ضبط شدن و عرضه عمومی روی رسانه‌های اجتماعی برای مشاهده آیندگان است. با استفاده از این کانال‌های رسانه اجتماعی – که اکنون تعریف، شکل‌دهی و گاهی تباهی زندگی را با رفتارهای ساده‌لوحانه و سوءرفتارهای گذشته به همراه دارد – پیچیدگی‌هایی مطرح می‌شوند که ما هنوز آنها را در زندگی به صورت کامل درک نکرده‌ایم.

همانند تمامی اشکال رسانه‌ای نوظهور، محتوا و تم انعکاسی از ابزارهای سازنده آنهاست که نهایتاً روش‌های جدید را برای داستان‌سرایی و حالات جدیدی را برای تولید و نهایتاً انواع جدیدی را برای درگیر کردن مخاطب به همراه دارد. در نتیجه، این نمونه‌های تصویری و اولیه فیلم‌های گوشی همراه بدون شک جایگاه خود را در مقام نوآوری مهمی در تاریخ سینما پیدا خواهند کرد.


منبع : مجله پیوست / شماره 42