تبیان، دستیار زندگی

کمردردهای خطرناک را بشناسید

کمردرد آن قدر شایع است که معمولا نگران‌کننده نیست. بیشتر اوقات پیچ خوردگی عضلات و یا فشار به دیسک سبب این نوع درد می‌شود. ماساژ درمانی، ورزش و یوگا  از راه‌هایی هستند که می توان کمردرد را به کمک آن‌ها کاهش داد. اما گاهی مشکلاتی باعث بروز کمردرد می‌شود که می‌توانند خطرناک باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمردرد

همرا با کمردرد، کنترل ادرار و یا مدفوع را از دست داده‌اید

کمردرد به همراه عدم کنترل دفع ادرار و یا مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از سندروم دم اسبی باشد. یک اختلال نادر که تنها یک نفر از هر سی و سه هزار نفر به آن مبتلا می‌شود و در طی آن ریشه‌های عصبی در مهره‌های کمر فشرده شده و حس و حرکت قطع می‌شوند. 

این بیماران به طور اورژانسی به بیمارستان منتقل شده و تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. اگر فرد به خوبی تحت درمان و یا عمل جراحی قرار نگیرد، ممکن است دچار بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع، اختلال عملکرد جنسی و یا حتی فلج دائمی ‌شود.

کمردرد در شب اتفاق افتاده است

بیشتر مبتلایان به کمردرد می‌توانند موقعیت خوابیدن خود را به گونه ای تنظیم کنند که درد نکشند. اما اگر در هر حالتی از خوابیدن کمردرد دارید و یا حتی تا زمانی که جابه جا نشده اید، درد شروع می‌شود، باید نزد پزشک بروید، زیرا این کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از تومور نخاع و یا عفونت استخوان ستون مهره‌ها باشد. در هر صورت فورا باید نزد پزشک بروید.

کمردردی که دلیلش معلوم نیست

درد در قسمت بالایی یا پایینی کمر که به نظر مربوط به یک ماهیچه یا مفصل نیست، می‌تواند نشان دهنده سکته قلبی باشد. به خصوص اگر این درد از قفسه‌ی سینه آغاز شده و سپس منتشر گردد. درد ناگهانی و شدید کمر باید با پزشک در میان گذاشته شود. اما بی پرده بگوییم، اگر شما همراه کمردرد شدید و ناگهانی ، درد فک، حالت تهوع، خستگی های مکرر و تنگی نفس را نیز تجربه می‌کنید، اتفاق بدی برایتان رخ داده است.

اگر اخیراً یک حادثه و یا تصادف را تجربه کرده اید و داروهای کورتونی مصرف می‌کنید، و یا پوکی استخوان دارید، هر کمردردی را باید با پزشک درمان بگذارید

 

کمردردی که با خشکی صبحگاهی همراه است

بعضی از دردها و خشکی استخوان‌ها در صبح طبیعی هستند، اما اگر این حالت بیش از سی دقیقه به طول بیانجامد و یا زمانی که شما حرکت هم نمی‌کنید ادامه پیدا می‌کند، می‌تواند ناشی از نوعی آرتریت التهابی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات) باشد. 

اگر این بیماری را درمان نکنید، ممکن است مهره‌های کمرتان به هم جوش بخورند و حرکت کردن برایتان دشوار شود. اسپوندیلیت انکیلوزان همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می هد.

بنابراین نباید هرگز آن را نادیده بگیرید. درمان این بیماری معمولا شامل مصرف داروهایی است که التهاب را کاهش می‌دهند.

در معرض خطر بالای شکستگی هستید

اگر اخیرا یک حادثه و یا تصادف را تجربه کرده اید و داروهای کورتونی (که می توانند استخوان‌هایتان را ضعیف کنند) مصرف می‌کنید، و یا پوکی استخوان دارید، هر کمردردی را باید با پزشک درمان بگذارید. 

ممکن است در این شرایط شما دچار شکستگی ستون فقرات شوید که می‌تواند به کاهش قد، خمیدگی و حتی مشکلات تنفسی و گوارشی منجر شود. درمان می‌تواند شامل استفاده از کمربند مخصوص، مصرف داروهای مسکن، فیزیوتراپی و در برخی موارد عمل جراحی باشد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.