تبیان، دستیار زندگی
منابع آموزشی آزاد می توانند راه حلی جالب و ایده آل برای توسعه دوره های الکترونیک باشند. در صورتی که کارتان مجوز داشته باشد می توانید با بازنگری اطلاعات مربوط به دوره، با به کارگیری منابع آموزشی آن ها را دستخوش تغییر کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (2)

منابع آموزشی آزاد می توانند راه حلی جالب و ایده آل برای توسعه دوره های الکترونیک باشند. در صورتی که کارتان مجوز داشته باشد می توانید با بازنگری اطلاعات مربوط به دوره، با به کارگیری منابع آموزشی آن ها را دستخوش تغییر کنید. هر چند که ممکن است در این بین قسمتی را بیابید که انطباقی با هدف دوره آموزشی شما نداشته باشد!!

چگونه از منابع آموزشی آزاد (Open Education Resource ) در دوره های آموزشی آنلاین استفاده کنیم؟

منابع آموزشی آزاد که به اختصار (OERs) عنوان می شوند منابع گسترده ای هستند که به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرند. این نوع منابع آموزشی به شرکت کنندگان و متقاضیان یادگیری این امکان را می دهند تا به گسترش خود پرداخته و یا درک آنان را از مطالب عمیق تر می سازد. (مطالب می تواند موضوعاتی خاص و یا انجام وظایف کاری فرد باشد.)

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (2)

همان طور که در قسمت قبلی هم بیان کردیم پیش از شروع هر کاری به قانون کپی رایت توجه کنید. اگر بخواهید دوره خود را برای کشورهای دیگر نیز قرار دهید بدون شک نیاز به مجوز خواهید داشت. همچنین افراد می بایست به راحتی به انباری از اطلاعات که شما برایشان در نظر گرفته اید دسترسی داشته باشند اما از کارهای سرسری خورداری کنید. منابع را به گونه ای انتخاب کنید که بتوان به صورت 100% کیفیت آن ها را تضمین کرد.

استفاده از OER ها برای الهام گرفتن

OERها معمولا برای طراحان حرفه ای که به توسعه دوره های آنلاین می پردازند بسیار جالب و ایده آل است. آن ها از این فرصت برای الهام گرفتن استفاده می کنند که چگونه دوره بعدی را خراب تر سازند. از این محتواها استفاده کنند و یا چگونه می توانند با قلم موی خلاقیت خود دوره را زیباتر رنگ کنند. برای مثال: شما قصد دارید تا یک سناریوی مبتنی بر وظیفه طراحی کنید که به نوعی تجربه ای از دنیای واقعی برای شما فراهم کند، نیاز است که مراحل و مهارت های درگیر با آن وظیفه را در ابتدای کار است کنید، OERها به خوبی می توانند به شما کمک کنند مخصوصا اگر بتوانید یک OER پیدا کنید که توسط یک متخصص همان موضوع مورد نظر شما ساخته شده باشد. این امر می تواند موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های شما شود. توجه داشته باشید که دانش مانند یک ثروت در دهه های اخیر در اختیار ما قرار گرفته است، از این ثروت به خوبی و در جهت رشد خود و دیگران استفاده کنیم. تجربه ای که فرد در یک فایل ساده Word در اختیار همگان قرار می دهد و یا ضبط یک فیلم چند دقیقه ای نحوه استفاده از یک نرم افزار را به اشتراک می گذارد، بسیار ارزشمند است زیرا ساعت ها تجربه پشت آن وجود دارد! اما اگر بخواهید محتواهای مفید در میان این انفجار اطلاعات گم نشود باید برای انتخاب مطالبی که در طول روز مطالعه می کنید و محتواهای منتخب خود را (خصوصا محتواهای OER) را برای بررسی و استفاده در اختیار آن ها قرار دهید.

چگونه از منابع آموزشی آزاد برای دوره های آنلاین استفاده کنیم (2)

بازنگری منابع برای ایجاد دوره های جامع

اگر مجوز Creative Comment دارید که به شما اجازه تغییر دادن محتواهای درسی را می دهد. بهتر است اهداف خود را بازنگری کنید تا محتوای  OERتا دقیقا با محتوای مورد نظر شما منطبق باشد. به طور مثال شما می خواهید به دانشجویان سال خود نحوه منبع دهی، شماره گذاری، فهرست بندی، .... و دیگر فرمت های صحیح مقاله نویسی و نگارش پایان نامه را آموزش دهید. فیلمی از نوع OER دریافت کرده اید که به طور کلی در مورد کار با word 2016 است شما اجازه دادید تا در این فایل تغییری حاصل نمایید. ممکن است در این فایل بخش هایی وجود داته باشد که با هدف شما منطبق نباشد! به طور مثال بخشی مربوط به فرایند Mail Merge این بخش را از فیلم آموزشی خود حذف کنید. هر جنبه ای از فایل شما کاملا منطبق بر اهداف آموزشی تان هست استفاده کرده و مابقی را دور بریزید. این فرایند ساده برای شرکت ها و سازمان های بزرگ ایده آل است خصوصا آن هایی که با کمبود بودجه مواجه اند و یا تجربه زیادی در خصوص دوره های آنلاین ندارند. با سادگی کافی است تا منابع بدون محدودیت مجوز رایگان بیابند و با یک پلتفرم اماده و ساده به برگزاری دوره و توسعه آموزش بپردازند.

منابع:

7 Tips To Use Open Educational Resources In Online Training” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Utilizing Open Educational Resources To Advance Online Learning

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی